• Anonym (Deppig)

Otrohet - gått ett år nu..

För ett år sen konfronterade jag min man med att ha varit otrogen med en kollega i 3 år. Bröt ihop, gick på egna samtal, gick på samtal tillsammans. Vi försöker fortfarande att få till allt här hemma och runtomkring. Men nu, ett år senare, mår jag fortfarande lika dåligt. Det har inte blivit bättre. Jag är sjukskriven till o från pga mitt mående, jag är arg och ledsen konstant hemma, jag litar inte på min man, det är nästan så att jag väntar på att han ska göra ytterligare ett sendsteg. Jag vet inte vad jag ska göra, vad vi ska göra. Vi gör saker tillsammans, men i bakhuvudet ligger det i huvudet sveket han utsatt mig för..

Hur länge mår man så här? Hur länge är okej att må så här? När börjar man lita och bry sig om livet igen?

• Svar på tråden Otrohet - gått ett år nu..
  • Anonym (LK)
    Anonym (...) skrev 2021-02-12 22:12:53 följande:

Kan ni prata med varandra om vad som hänt?

Jag hoppar in och svarar här, ursäkta.

Vi pratar aldrig om det. Jag orkar inte ta upp det, hon vill nog inte pga samvete. Jag vet inte om hon tror att jag kommit över och glömt.

Jag vet inte om jag någonsin kommer vilja diskutera det med henne. Familjeliv är min enda samtalspartner om vad som skett.
  • Anonym (Berätta)

Berätta mer

1. Hur fick du reda på det ?

2. Vad hände när du konfronterade ? Erkände han? Förklarade han ?

3. Vad hände efter? Är kollegan helt ute ur bilden?

• Anonym (C)

När jag har haft det så här jobbigt har jag gjort plus- och minuslistor. Listor där jag skriver allt bra och allt dåligt.
    Sen funderar jag på vad som är viktigt för mig. Vad jag mår bra av.
    Och jag funderar mycket på om jag är värd det här. Det här livet jag lever nu eller om jag är värd livet jag vill leva.
    Sen funderar jag mera.

Det slutade i skilsmässa, inte pga otrohet utan av andra saker som kom emellan oss och vår relation. Kanske man skulle kunna kalla det otrohet. Det spelar ingen roll för det centrala är att jag börjar ta hand om mig själv, vårda mig själv och se till att jag själv mår bra.

• Anonym (lämna)

Jag brukar inte höra till dem som direkt ger rådet att lämna vid kriser i förhållandet, men i det här fallet tycker jag att det är rätt klart att det är det bästa alternativet. Din man utsatte dig för ett enormt svek som du fortfarande mår fruktansvärt dåligt av ett år efteråt. Varför ska du fortsätta med något som uppenbart inte fungerar?

• Anonym (lämna)
    Anonym (livet) skrev 2021-02-12 14:35:07 följande:
    Du kan må bättre men du kommer verkligen inte gilla "hur".
    Köp boken "Map of Meanings" av Jordan Peterson eller lyssna på hela hans genomgång av bokmaterialet i hans playlist på hans youtubekanal som heter samma sak, inspelat 2015.

Det handlar om hur vi bygger upp våra föreställningar om vad som är gott och ont, rätt och fel, läskigt och hemskt / traumatiskt, och så vidare.. Du kan komma över det här om du har förmågan att göra en utsuddning av ditt ego.. 

Men vem säger att du ens hade haft det bra i eran relation även om du kom över detta? Släpp taget, och andas ut kanske. Ni kan ju bli ihop i framtiden igen om så önskas.
    Varför ska ts sudda ut sitt ego mer än hon redan har gjort? Hon har redan gett förhållandet en chans i ett år efter att otroheten upptäcktes, vilket är mer än många andra skulle ha gjort om de blivit bedragna i tre år.
  • Anonym (Det)

Det enda är att bryta upp, såna känslor lägger sig inte annars... måste få distans

• Anonym (Deppig)

Såklart pratar vi med varandra, jag gömmer varken frågor lr känslor. Är det något så tar jag det direkt. Och så hr det varit sen jag konfronterade honom.

Han erkände direkt, så inget maskande.

Varför jag vill få det att fungera är för våra barn, men oxå för att jag älskar honom, tror jag. Ställer även den frågan dagligen..

Jag vet varken in lr ut, upp lr ner..

• Anonym (Sarha)

Herregud, tre år?! Tror inte man kommer över något sånt, försök att gå vidare istället.

• Anonym (V)

Oj, 3 år ts! Det är väldigt lång tid! Fanns det känslor inblandade eller det vet du inte? Jag har svårt att se hur man kan reparera ett sådant svek. Det var liksom inte ett ligg på fyllan. Har också svårt att se din man bryta bara sådär efter 3 år...r du säker på att det inte försiggår fortfarande? 

• Anonym (Deppig)

Ja, 3år är väldigt lång tid. Enligt min man så var det inga känslor utan bara sexet, jag vet inte vad jag ska tro där. Kollegan bodde nära arbetsplatsen så rast/lunch ink ett knull ingick dom dagar han jobbade. Dagen efter att jag konfrontera honom fick han välja mellan att dra självmant lr säga upp sig från jobbet och jag skulle ge allt en chans. Han sa upp sig dagen efter, och vad jag vet har dom ingen kontakt längre. Jag har sett att hon är blockad från hans sociala medier och även telefonnummer på mobilen. Jag har inte snokat/grottat mig i hans mobil, utan jag vill kunna lita på honom. MEN! Det är svårt, det ligger ju ändå i bakhuvudet, sveket. Att jag varit blind! Att han velat splittra oss som familj. Och nu ett år senare vet jag inte om vi tagit ett steg framåt lr två steg bakåt. Allt känns svart, mörkt och jobbigt. Som jag skrev tidigare så hamnar jag konstant i svackor. Jag tar mig ut för att må bra i 1-2 veckor, för att sen grotta ner mig i 1-2-3 veckor..

Svar på tråden Otrohet - gått ett år nu..