Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?

I vår familj och omgivning är intryck och ja, yta, viktigt. Inte så att man måste ha det senaste och dyl, men man klär sig propert helt enkelt.

Ett av våra barn som snart fyller tolv är som besatt av kläder vi ärligt talat avskyr. Det är inte ett litet steg från det vi önskar, utan det är snarare en annan dimension. Hon vill tex ha plattåskor med nitar och övriga klädsmaken går i samma stuk. "Demonia" kallar hon det.

Än så länge kan hon inte köpa sånt för hon handlar inte själv, men vi ser verkligen inte fram emot dagen då hon börjar stå för det själv om smaken ännu håller i sig.

Vi försöker förklara vad det ger för signaler och få henne att förstå hur det skulle pratas om henne här och är tydliga med att vi aldrig kommer köpa sånt, då får hon stå för det själv.

Jag undrar om hon inte bara säger att hon vill ha sånt för att provocera.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 20:40:47 följande:

Det är en fas. Man tar testar sina vingar. Går oftast över, byts eller så blir det hennes stil. Tycker ni istället ska stötta henne i att alla gillar olika och att hon ska skita i vad andra tycker.

Känner ändå att det finns gränser. Hon har redan en egen stil, men vi kan inte stötta något så pass extremt och framför allt inte när hon ännu är så pass liten.
  • Anonym (Emma)
    Jemp skrev 2021-02-06 20:44:34 följande:

Nej, jag vill inte lära mina barn att de ska göra avkall på sin egen stil/smak/personlighet utifrån vad andra ska tycka.

Vi säger vad vi föräldrar känner inför den stilen och att vi inte kommer köpa sånt, men väljer hon ändå att göra det så kommer vi inte hacka på henne för det. Men gilla det kommer vi inte. Folk kommer att snacka och det är viktigt att hon är medveten om det innan så hon inte blir chockad sen.
  • Anonym (Emma)
    toughshit skrev 2021-02-06 20:49:46 följande:

Det är väl bra att ungen vågar vara sig själv. Nu vet jag ju inte exakt vad hon vill klä sig i, men ni kan väl kompromissa iallafall...

Det har vi redan gjort. Hennes vinterskor är en lightvariant av det hon tjatar om och klädstilen i övrigt är inte det vi skulle önska heller. Googla på "demonia shoes" så får du ett hum vad det rör sig om.
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:04:27 följande:

Ja självklart men mellan det och din trådatart är ju att ni vill förbjuda hennes stil för att NI skämms!

Ja vi skulle skämmas, men nej, vi skulle inte förbjuda henne att köpa det själv.
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:12:10 följande:

Ni borde gå en föräldrakurs.

För att beskriva ett exempel på en outfit hon lagt ner i korgen på en nätbutik.

Skjorta med korsett över

En kort rutig kjol i rosa och svart med något under (minns inte vad det kallas) så den står utåt

Nätstrumpbyxor alt knästrumpor

Svarta plattåskor med långa nitar

Tycker du ärligt att det är en lämplig klädsel för ett barn?
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:30:33 följande:

Jag tycker sättet ni beter er på är olämpligt. Delvis att ni skäms och talat om för henne att ni aldrig kommer köpa det. Det är som att indirekt säga fyfan vad ful och vi skäms. Världen är grym nog mot ett barn i den åldern hon behöv ert stöd istället för det ni gör nu. Er dotter är en egen individ med egna åsikter och stil. Ni behöver inte gilla den men acceptera den och inte droppa dumma kommentarer.

Tror du hon kommer lyssna bättre när ni beter er så?

Ett förslag är att ni pratat om vilka kläder som är lämpliga i hennes ålder. Att det hon tittar på var fint men att hon får vänta tills hon blir äldre och att ska hon köpa själv vill ni se vad det är hon tänkt köpa. Ge henne lite lämpligt svängrum.

Vi har aldrig kallat hennes stil för ful och har inte sagt till henne att vi skulle skämmas. Det vi pratar om är vilket intryck kläderna ger och vilka förutfattade meningar folk kan ha om det. Om hon ändå är lugn med det så står det henne fritt att köpa det själv. Däremot så är vi trötta på tjatet och står för att vi inte tänker lägga pengar på såna kläder.

Hon vet mycket väl vad som är lämpligt egentligen, jag misstänker starkt att hon bara försöker provocera.
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:46:06 följande:

Ja o varför i hela friden har ni något behov att säga så till henne?! Det är ju så urbota korkat att ens påtala vad folk kan tycka! Det är er uppgift att stärka henne till att våga va sig själv och skita i vad folk tycker. Förstår du inte det själv?

Nej det är sånt tonåringar gör. Testar sig fram och skapar sig en ny stil. Handlar inte om att provoceras. Ni verkar inte alls förstå er på barn.

Vad har du fått tonåring ifrån?

Självklart vill vi att hon ska förstå vad hennes val kan ha för konsekvenser, det är inte samma sak som att hon ska låta det styra.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Em) skrev 2021-02-06 21:46:06 följande:

Så jobbigt det låter att vara så orolig för vad andra ska tycka och att andra ska prata. Antar att ni är så själva, snackar skit om er bekantskapskrets.

Jag vill att mina barn ska klä sig helt och rent, i övrigt tycker jag att det är lite kul att de har egen stil och inte vill se ut som alla andra. Modigt och kreativt.

Nej vi snackar aldrig skit om någon.
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:58:21 följande:

Ok, snart tonåring då.

Hon har rätt att klä sig precis som hon vill utan att det får konsekvenser. Det är ni som är fördomsfulla.

Konsekvenserna står omgivningen för. Om hon tycker det är värt det så är det upp till henne dagen hon kan köpa sånt själv.
  • Anonym (Emma)
    Jemp skrev 2021-02-06 21:58:48 följande:

I tråden verkar du värdera "vad ska andra tycka" betydligt högre än hennes självkänsla. Skeva prioriteringar.

Jag vill inte att hon gör det svårare för sig själv och att hon tar ett informerat beslut. Vi bor i ett ytligt område och så är det bara. Att vi skulle skämmas är sekundärt och inget vi säger högt.
  • Anonym (Emma)
    Glinda från Oz skrev 2021-02-07 08:44:13 följande:

Ja, hon vill ha det för att provocera, det är med största sannolikhet en fas hon går igenom och det är okej, normalt och något hon måste få göra så småningom. Det är en naturlig del av att växa upp, att man bryter sig loss. Hur var du själv i den åldern?

Jag hade inte låtit en 11-12 åring ha nitar och platåskor men svarta kläder som var lite utstickande hade jag tyckt var okej.

Det har hon redan, det och diverse mangainspirerade plagg med djuröron och dyl. Jag anser att vi försöker möta henne på halva vägen, men hon fortsätter att tjata om att det inte är tillräckligt.

Jag var definitivt inte så i den åldern eller egentligen någonsin. Har alltid varit väldigt lugn och gjort som jag blev tillsagd.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Beda) skrev 2021-02-07 08:23:17 följande:

...och av de normbrytande vännerna har några också blivit forskare.

Låt ditt barn utvecklas fritt!

Vad har det med något att göra? Min dotter är väldigt intelligent och sköter skolan felfritt, men jag ser inte vad det har med den här saken att göra.
  • Anonym (Emma)
    toughshit skrev 2021-02-07 10:18:46 följande:

Jämför inte med dig själv och vad du tycker är "normalt" för att du var på ett visst sätt... Hon är en egen person. Jag tycker att du ska fortsätta kompromissa som du gör... Låt henne också förstå att man kan inte alltid få allt precis som man vill. Tjatet får du väl leva med, hon är ju i den åldern (:

Det gjorde jag inte, jag svarade på en fråga om hur jag var i den åldern:
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Beda) skrev 2021-02-07 16:07:05 följande:

Du skrev att TS dotter klädde sig konstigt för att provocera och testa gränser. Jag använde mig själv för att exemplifiera att det inte alls behöver vara så.

Men jag är övertygad att det är precis det som är fallet här.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Beda) skrev 2021-02-07 16:46:28 följande:

I så fall har hon ju lyckats utomordentligt. Frågan är om din reaktion sporrat henne att provocera ännu mer eller om du lyckats trycka till henne och fått henne att förstå att hos er är det ok att vara sig själv, men bara om man är som grannarna tycker att man ska vara.

Det där är din tolkning, inte sanningen.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Lukt och hälsa) skrev 2021-02-08 15:41:02 följande:

Jag låter min 13 åring köpa egna kläder och han har nu sedan ett par månader tillbaka högre månadspeng för att kunna köpa de kläder han vill.

Jag tänker att man absolut kan prata med sitt barn om att man i vissa situationer inte kan ha på sig vad som helst, men att man faktiskt inte kan förvänta sig att de ska ha samma stil och smak som en själv.

Än sen om det är "bara för att provocera". Ungen har uppenbart ett intresse och det är ju gratis att tänka, fantisera och planera klädsel.

Jag hade inte köpt hennes kläder särskilt länge till utan faktiskt gett henne 4-500 i månaden att faktiskt shoppa för. Uppenbarligen är yta viktigt även för henne!

För att det hon vill ha är olämpligt för ett barn.

Hon kommer inte shoppa själv den närmsta tiden, inte för att det spelar någon större roll i den här frågan eftersom det hon vill ha inte finns i vanliga butiker ändå.
Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?