• Anonym (Emma)

Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?

I vår familj och omgivning är intryck och ja, yta, viktigt. Inte så att man måste ha det senaste och dyl, men man klär sig propert helt enkelt.

Ett av våra barn som snart fyller tolv är som besatt av kläder vi ärligt talat avskyr. Det är inte ett litet steg från det vi önskar, utan det är snarare en annan dimension. Hon vill tex ha plattåskor med nitar och övriga klädsmaken går i samma stuk. "Demonia" kallar hon det.

Än så länge kan hon inte köpa sånt för hon handlar inte själv, men vi ser verkligen inte fram emot dagen då hon börjar stå för det själv om smaken ännu håller i sig.

Vi försöker förklara vad det ger för signaler och få henne att förstå hur det skulle pratas om henne här och är tydliga med att vi aldrig kommer köpa sånt, då får hon stå för det själv.

Jag undrar om hon inte bara säger att hon vill ha sånt för att provocera.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?
  • Citronsaft

Det är en fas. Man tar testar sina vingar. Går oftast över, byts eller så blir det hennes stil. Tycker ni istället ska stötta henne i att alla gillar olika och att hon ska skita i vad andra tycker.

• Jemp

Nej, jag vill inte lära mina barn att de ska göra avkall på sin egen stil/smak/personlighet utifrån vad andra ska tycka.

• Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 20:40:47 följande:

Det är en fas. Man tar testar sina vingar. Går oftast över, byts eller så blir det hennes stil. Tycker ni istället ska stötta henne i att alla gillar olika och att hon ska skita i vad andra tycker.

Känner ändå att det finns gränser. Hon har redan en egen stil, men vi kan inte stötta något så pass extremt och framför allt inte när hon ännu är så pass liten.
  • toughshit

Det är väl bra att ungen vågar vara sig själv. Nu vet jag ju inte exakt vad hon vill klä sig i, men ni kan väl kompromissa iallafall...

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Emma)
    Jemp skrev 2021-02-06 20:44:34 följande:

Nej, jag vill inte lära mina barn att de ska göra avkall på sin egen stil/smak/personlighet utifrån vad andra ska tycka.

Vi säger vad vi föräldrar känner inför den stilen och att vi inte kommer köpa sånt, men väljer hon ändå att göra det så kommer vi inte hacka på henne för det. Men gilla det kommer vi inte. Folk kommer att snacka och det är viktigt att hon är medveten om det innan så hon inte blir chockad sen.
  • Anonym (Emma)
    toughshit skrev 2021-02-06 20:49:46 följande:

Det är väl bra att ungen vågar vara sig själv. Nu vet jag ju inte exakt vad hon vill klä sig i, men ni kan väl kompromissa iallafall...

Det har vi redan gjort. Hennes vinterskor är en lightvariant av det hon tjatar om och klädstilen i övrigt är inte det vi skulle önska heller. Googla på "demonia shoes" så får du ett hum vad det rör sig om.
  • Muse

Det är sällan jag lägger mig i så länge min dotter väljer kläder efter årstid. Och ja, hon väljer ibland kombinationer som får ögonen att blöda, men tänker att det faktiskt är ett område där hon får bestämma. Önskar ofta att jag själv hade varit modigare i det avseendet tidigare innan det fanns en massa outtalade krav på att man skulle klä sig seriöst.

• Jemp
    Anonym (Emma) skrev 2021-02-06 20:50:32 följande:

Vi säger vad vi föräldrar känner inför den stilen och att vi inte kommer köpa sånt, men väljer hon ändå att göra det så kommer vi inte hacka på henne för det. Men gilla det kommer vi inte. Folk kommer att snacka och det är viktigt att hon är medveten om det innan så hon inte blir chockad sen.

Varför inte stärka henne istället?
  • Citronsaft
    Anonym (Emma) skrev 2021-02-06 20:47:53 följande:

Känner ändå att det finns gränser. Hon har redan en egen stil, men vi kan inte stötta något så pass extremt och framför allt inte när hon ännu är så pass liten.

Ja självklart men mellan det och din trådatart är ju att ni vill förbjuda hennes stil för att NI skämms!
  • Anonym (Broder Daniel)

Stackars tjej!

Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?