• Jemp

Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?

Nej, jag vill inte lära mina barn att de ska göra avkall på sin egen stil/smak/personlighet utifrån vad andra ska tycka.

• Jemp
    Anonym (Emma) skrev 2021-02-06 20:50:32 följande:

Vi säger vad vi föräldrar känner inför den stilen och att vi inte kommer köpa sånt, men väljer hon ändå att göra det så kommer vi inte hacka på henne för det. Men gilla det kommer vi inte. Folk kommer att snacka och det är viktigt att hon är medveten om det innan så hon inte blir chockad sen.

Varför inte stärka henne istället?
  • Jemp
    Anonym (Emma) skrev 2021-02-06 21:49:32 följande:

Vad har du fått tonåring ifrån?

Självklart vill vi att hon ska förstå vad hennes val kan ha för konsekvenser, det är inte samma sak som att hon ska låta det styra.

I tråden verkar du värdera "vad ska andra tycka" betydligt högre än hennes självkänsla. Skeva prioriteringar.
  • Jemp
    Anonym (Anna) skrev 2021-02-07 00:11:50 följande:

Skulle du gjort samma sak om hon ville ha kläder från Louis vuitton eller ett annan lyx märke?

Hur mycket får en 12 årings stil kosta? De här skorna kostar väl minst 1500kr. Och det är ändå inga vinterskor utan konstiga kängor. inget som en 12åring kan ha mer än att gå fram och tillbaka till skolan i. 

Det är ju inte kostnaden TS vänder sig empt.
  • Jemp
    Anonym (Anna) skrev 2021-02-07 10:40:11 följande:

Det blir en hög kostnad i varje fall. Och du skrev tidigare att man inte skulle kompromissa.

Sånna skor är väl i så fall något som tjejen själv får spara i hopp till. Det är ju inga skor man kan ha till något mer än att gå en kortare bit. Skulle man försöka cykla med dem så slår man nog slå ihjäl sig.

Lägg inte ord i munnen på mig, tack. Jag har varken sagt bu eller bä om att kompromissa.

Det blir ju jättefånigt om du börjar diskutera kostnad istället för ursprungsfrågan. Man kan plocka ihop liknande stil till budgetpris, och vi vet ingenting om var ts lägger och kan/vill lägga på kläder till barnet.

Att anpassa inköp efter budget är något alla måste lära sig. Att lära sig att avstå från vad man vill i rädsla av att bli dömd borde ingen behöva prioritera.

Likaså verkar det inte vara huruvida kläderna är för avklätt eller sexigt som stör ts mest, utan att hon är orolig för vad grannarna ska tycka och det inte passar in i deras ytliga stil.
Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?