• Anonym (Undrande)

Huvudförhandling

Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-16 21:24:53 följande:

Låter väldigt klokt. Åh vad jag hoppas det går bra för er!

Jag fick ev i maj 2017 och det var en sån otrolig befrielse för oss. Önskar verkligen att alla barn och vuxna som lider i vårdnadstvister ska få frid. Körkort för föräldraskap? Den dagen det krävs ska jag fira.

Tack snälla.jag hoppas ochså det ska gå bra.får jag fråga vad som gjorde att du sökte ev och vad var domarens motivering till det?om du inte vill berätta så är det helt ok.ja jag tror på den idén med körkort .
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-17 03:03:51 följande:

Jag sökte aldrig om ev, pappan var extremt kränkt och hämndlysten efter att jag ville skiljas. Så han gjorde ALLT han kunde för att jävlas och trodde att han skulle kunna ta barnen och dra till sitt hemland. Han stämde mig på vårdnad i tr men det slutade med att jag fick den. Men han var våldsam mot barnen och hotfull och sånt. Det framkom i samtalen som familjerätten höll med dom, så om han bara hade nöjt sig med att ha dom vv så hade det aldrig kommit fram. Nu fick han en polisanmälan av soc ist. Jag gjorde verkligen allt för att göra han nöjd under alla de år mellan separationen och rättegången men han blev liksom aldrig nöjd. Motiveringen från domaren var att de inte kunde se ett fungerande samarbete mellan oss, samt att familjerättens och socialtjänstens samlade bedömning var att båda barnen skulle bo med mig och endast träffa sin pappa några timmar med umgängesstödjare. Domaren följde helt utredningen som gjorts. Men dom såg ju också hur vi var under våra förhör samt vilka vittnen vi hade. Jag hade alla olika myndighetspersoner samt ungarnas lärare som vittnen, han hade sina kompisar som berättade vilken fantastisk människa han var. Så ja... jag hade lite mer trovärdiga vittnen också.

Hej ok.tack snälla.vi har valt att inte ha just några vittnen då vi har så mycke i skrift,även polis och orosanmälningar.han kommer väl ha hela sin släkt,berättandes om hur jag förstör hans liv mm. Domaren bad oss komma överens ang sem så barnen kan få ut det mesta av det(om dom nu vill träffa han) men inte ens en sån sak var han intresserad av,så jag har gett upp.mitt ombud sa att låt han bara vara fram tills dess att det blir förhandling.hen har problem i skolan,och det är sån info jag anser han bör ta del av,men hen vill inte jag kontaktar pappan för hen sa:han har ändå ingen insyn.och det har hen rätt i,men man vill inte han ska komma och säga att han inte får ta drl av viktig info,men han vill ändå inte ha kontakten av mig,svårt veta vilket ben man ska stå på,och vill inte trampa hen på tårna heller.för barnens skull hoppas jag det blir så bra det bara kan i allt detta.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-17 08:24:13 följande:

Jo, vi hade också massa papper. Bl.a hade pappan innan i muffar sagt att han absolut inte vill ha någon info från mig. Han förbjöd mig att dela med mig av vad som händer i skolan, läkare osv. Man kan ju då tro att jag störde han med sånt ofta men nej, jag skickade info ca 1 gång i månaden max! Vi hade kilometervis med papper från sms han skickat, skolrapporter och utredningar. Men vi hade ändå med vissa nyckelvittnen. Men vi hade ju också vittnen som sett han slå barnen och så, vilket var viktigt att få fram. Ditt ex låter ganska lik mitt ex i handlingar om skuldbörda. Han ville att jag skulle lida för att jag valde bort honom, han gick då genom barnen för att skada mig. Hemskt, men otroligt skönt att tr såg genom honom. I domen står det att både domaren och alla nämndemän är eniga i beslutet dom kommit fram till. Själva domen är dessutom väldigt välskriven med noll chans till misstolkningar eller utrymme för att överklaga eller ta upp lösa ändar.

Fy va det är trist läsa sånt här,men tyvärr så vanligt.får sån ångest inför hufen som kommer,nervös.lessen för alla barn som far så illa.men förstår din lättnad när tr såg igenom det,hoppas man får känna den känslan själv sen .
  • Anonym (Undrande)

Visst är det så att var och en står för sina egna kostnader i vårdnadsmål?någon som vet?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2021-02-19 19:30:04 följande:

Japp, var och en betalar sina egna kostnader

Ok tack snälla.
  • Anonym (Undrande)

Verkar vara "lättare"få igenom ev om man gjort en vårdnads och boende utredning där familjerätten lämnar en rek till tinget.vi har ingen gjort,vilket jag ångrar lite men varken barnens far el domaren ansåg det nödvändigt då det redan var så mycke som kom fram i snabbupplysningarna.uff man är så nervös.

• Anonym (Undrande)
    Kjell2 skrev 2021-02-20 16:09:49 följande:

Vad bygger du det antagandet på?

Skulle rekommendera att du går på en huvudförhandling i en vårdnadstvist, så att du får se hur det kan gå till.

Det är mitt ombud som sa att det kan vara svårare då,krövs mer bivisning och övertygelse om varför det bästa är ensam vårdnad utifrån barnet
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-20 16:21:21 följande:

När min man och hans ex var där så fick ingen annan vara med. De testade också något som domaren sa var en ny metod (några år sen nu): ena parten + ombud fick gå ut, sedan pratade domaren med den kvarvarande parten + dennes ombud. Sedan fick de gå ut och de andra komma in - domaren framförde då vad första parten hade sagt/önskat och bad part 2 att reagera på det. Sedan gick det till så några rundor till, tills domaren var nöjd och alla fick komma in samtidigt och då hade man kommit fram till ett resultat. 

Exets mamma var med, för den sidan hade tänkt ha henne som vittne men hon fick inte komma in. Domaren sa att det var fel att ha närstående som vittnen eftersom man ändå ofta är jävig. I detta fall handlade det om att vara någon slags "karaktärsvittne", inte vittne till att ha sett någon händelse och då menade domaren att det inte skulle tillföra något. 

Hej.den infon fick jag av mitt ombud att enbart kalla in släkt som vittnar till ens fördel anses inte lika trovärdigt.nå det är ett tag kvar än så vi får se vad som händer.
  • Anonym (Undrande)
    Kjell2 skrev 2021-02-21 11:19:02 följande:

Vi har fri bevisprövning i Sverige så det går att kalla vem som helst. Däremot bör man fundera på vad det är man vill visa på.

Det har vi gjort med vår skriftliga bevisning,å där finns alla delar med.men de är klart,tar man upp sin flickvön,mamma,pappa,syster,bror mm,så må ju domaren förstå att de är folk som hpller respektive om ryggen.ja vi har fri bevisprövning,men sen tror jag nog att dom är såpass rutinerade och kan sålla på skitsnack och fakta och vad som faktiskt är bäst för barnet/barnen.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-02-21 10:49:43 följande:

Mitt ex som jag har stämt på vårdnaden har sin nya flickvän som vittne. Det borde ju ses som jävigt kan man tycka, Hon kommer väl intyga hur fantastisk han är

När har ni huvudförhandling?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-02-21 13:22:47 följande:

5 mars, när har ni?

Fått nytt datum igen så nu är det 16 april
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-02-21 18:43:49 följande:

oj då varför flyttas det fram?

För att domaren hade dubbelbokat ,och för att barnens far sa han kan bara på fredagar och mellan 14-16 sa han åt domaren.domaren sa åt han att du får nog avsätta hela dagen och ta ledigt från ditt jobb,det är dina barn det gäller.haha.så det var pga domaren,det barnens far tycker jag personligen säger mycke om hans ikke existerande intresse.ibland får man skratta.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-02-21 13:22:47 följande:

5 mars, när har ni?

Önskar dig lycka till på huvudförhandlingen den 5e.vill du får du gärna meddela hur det gick.håller tummarna.
  • Anonym (Undrande)

Nu är det snart dags för huvudförhandlingen,lite nervös.men då barnens pappa sitter utan ombud känns det ändå lite lugnare.nått bra tips att tänka på när man sitter där?förutom att hålla sig lugn och saklig?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (L) skrev 2021-04-06 12:37:04 följande:

Tillägg som inte har med själva förhandlingen att göra utan mer som en mental förberedelse:

Det kan vara en märklig upplevelse att besöka tingsrätten som skötsam, laglydig medborgare. Det ser kanske olika ut men där jag bor måste man passera en säkerhetskontroll med metalldetektor och väktare som går igenom ens saker. Sedan finns det en display där varje mål listas med parternas namn och typ av mål för att man ska hitta till rätt sal.

Jag var oförberedd på det, även om jag självfallet förstår varför det är så.

Hej och tack snälla.mitt ombud och jag är väl förberedda.ja barnens pappa ska företräda sig sj.inga vittnen har han kallat utan skickat in några skärmdumpar på sms,mitt ombud sa,hon vet inte helt hur hon ska bemöta dessa då det inte har med vårdnadsfrågan att göra.

Tack för bra råd och tips.
  • Anonym (Undrande)

Ser jag inte uppdaterat,vår huf vart först senarelagd ,för att sen bli av det datum som var satt från första stund, och har nu ägt rum.mitt ombud gjorde det superbra och belyste allt.hon hade även begärt få höra barnens pappa där det kom fram att han prioriterar relationen med sambon framför den med barnen och hur han saknade allt vad engagemang och vårdnadsansvar heter..hur hans agg mot mig påverkar barnen och att han omöjliggjort kontakten oss emellan som behöver finnas i dom frågor som rör barnen.våld och alkoholmissbruk ligger även med till nackdel för han.han framförde till domaren att han inte vill ha kontakt med mig då hans nuvarande sambo blir svartsju,och att han tyckte den kan gå via barnen!.jag vet att frågan om ensam vårdnad är svår att få igenom,men efter gårdagen så har jag en liten förhoppning iaf.jag vill ju tro att domaren är såpass erfaren och ser att detta inte är hållbart.inte ens pass får barnen godkännande av han för,el ledigheter från skolan.nu blir det 2 veckors lång väntan på domen och jag kan bara hoppas det går vägen.

• Anonym (Undrande)

Igår kom domen och jag fick igenom mitt yrkande om ev.domare och nämnd var eniga.en känsla av lättnad såklart men även sorg drog in över mig,för barnens skull.skulle inte påstå jag vunnit,utan hittat ett sätt att göra vår vardag enklare och mindre konfliktfylld.jag sa åt domaren under huvudförhandlingen då jag satt under sanningsförsäkran,att jag verkligen hoppas att pappan och barnen ska bygga upp ett bra och sund relation,för hur det än är så är han en viktig del av barnens liv,att vårdnadsfrågan har ingenting med umgänget atr göra.vill dom ses så gör dom det.domen gick igenom samma dag,men han har även 3 v på sig att lverklaga.så få se då.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (L) skrev 2021-05-02 14:05:05 följande:

Känner igen den där dubbla känslan. I början hoppades jag verkligen att mitt ex skulle få hjälp och bli en fungerande förälder. Jag önskar så innerligt att mitt barn kunde få ha en vettig pappa. I vårt fall blev det inte så utan pappan började bete sig hotfullt mot barnet också när han inte fick sin vilja fram. Jag förstår inte hur man kan skrämma sitt eget barn på det sättet.

Exet förlorade allt umgänge på väldigt goda grunder. Nu är det länge sedan jag gav upp och pappan har inte träffat barnet på många år men sorgen kommer över mig ibland ändå för barnets skull, trots att jag vet att jag gjorde det enda rätta.

Skönt att ni får ett andrum nu i alla fall och att du slipper stressen kring vartenda beslut som gäller barnen. Om han överklagar kommer det att ta lång tid innan ärendet tas upp igen och ännu längre tid innan ni får ett beslut. Med största sannolikhet kommer hans överklagan dessutom att avslås.

Hej.och tack.fy va obehagligt!förstår inte hur folk tänker.men tror att många använder barnen för att komma åt föräldern .ursch så vidrigt.i erat fall har jag full förståelse och det är helt rätt att det blev så.ja den där känslan är jobbig,barnen är ju det finaste man har så för deras skull gör de ont.men jag för egen del hoppas att dom en dag ska få en bra relation.jag har sen domen velat maila han och förklara att jag tänker inte stänga han ute och att jag vill dom får en bra relation,men så känner jag ochså att han ska få engagera sig,visa barnen han vill,börja bygga upp tilliten till dom.helt enkelt anstränga sig.vill barnen åka till han,självklart ska dom,men dom vill inte idag.jag hoppas han inte överklagar,nu vill vi bara andas och och gå vidare.är det nått spec som krävs flr att hovrätten ska godkänna en överklagan el?
  • Anonym (Undrande)

Hej.någon som vet.jag fick ensam vårdnad och nu har pappan till barnen 3 v på sig att överklaga.är det lätt/svårt få prövningstillstånd i hovrätten och är det ofta att dom ändrar tingsrättens dom?barnen är 12 och 14 så i domen stod det att dom följer barnens vilja,men sen att vårt samarbete var så bristfälligt att barnen tar skada av det,bla därför jag fick ev.någon som vet,har erfarenhet?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-04 19:22:33 följande:

Har svårt att se hur han skulle gå igenom en protest när barnen är så gamla och har sagt vad de vill. Just brist på samarbete är mycket vanlig orsak till att något får enskild vårdnad. Min mans ex överklagade men det avslogs. Det måste ha tillkommit något nytt för att de ska ge provningstillstånd. Att man bara inte är nöjd med domen räcker inte. 

Hej.tro mig,han kommer söka prövningstillstånd för att överklaga.vad barnen vill är tyvärr inget som han respekterar,utan han vill inte tappa sin rätt att neka barnen sånt dom har rätt till.även domaren förstod att dom hamnat i våra konflikter och som soc sa,han använder dom som sköld mitt i skottlinjen och därav att den gemensamma vårdnaden ska upphöras.att han kommer överklaga är jag övertygad om.förstått det ska till nya saker som gör att hovrätten ska ta upp det igen.men är det ofta dom ändrar tingsrättens dom utifall att han får prövningstillstånd godkänt?
Svar på tråden Huvudförhandling