Inlägg från: Anonym (Ensam vårdnad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Huvudförhandling

Hej,

Jag och mitt ex har två barn ihop. Vi skilde oss och sen var det problem med samarbete. Vi var i tingsrätten på 3 muf:ar. Innan vi slutligen hade en 2 dagar lång rättegång ang vårdnaden.

Jag fick ensam vårdnad när barnen var ca 8 och 9. Men vi hade nog en annan bakgrund än dig... barnens andra förälder var hotfull och barnen hade i förhör berättat att denne slog dom. Exet var också otroligt osamarbetsvillig vilket jag visat på både i sms och vittnena jag kallat. Exet förlorade nog pga en kombination av alla saker men främst för att denne inte kunde se sina egna fel och aldrig någonsin be om ursäkt eller ändra sitt synsätt.

Lycka till

• Anonym (Ensam vårdnad)

Jag tror att jag vann för att tr såg att jag gjort allt för att barnen skulle ha en bra kontakt med sin pappa. Hade otaliga bevis på pappans ovilja att samarbeta. Sen att han även var våldsam mot dom vägde väll också in, men främst behöver du visa att du gjort allt och lite till för att allt ska fungera bra mellan er. Vi höll på i tr i ca 4 år.

Det är extremt svårt att få EV men det förekommer, så jag håller tummarna.

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-06 19:29:18 följande:

Hej och tack.jag har förstått det är jättesvårt,och jag har gjort vad jag kan för att dom ska ha en bra relation,men han fortsätter sätta käppar i hjulen bara för att han kan,och det är inte rätt mot vår dotter.hans brist på engagemang i henne gör inte saken bättre heller.sen hon började att inte vilja träffa han,så har det bara blivit värre tyvärr.jag vet att en huvudförhandling är nått man helst undviker,men det fanns inga andra alternativ,el jo,fortsätta ha det såhär i 7 år till men det är inte hållbart .jag har hoppats han ska ta sitt förnuft till fånga men inte det

Det låter som att du verkligen gjort allt du kan. Så länge du har ryggen fri och vet att du gör ditt bästa för ditt barn så borde allt gå bra. Men din dotter borde kunna få säga sitt i denna förhandling?

Mina barn var tvungna att åka och besöka sin förälder trots allt men tillslut så bröt min dotter ihop i skolan och vi fick återigen en orosanmälan på oss (exet). Soc skrev då att båda barnen var mogna att få bestämma själva. Då var barnen drygt 9 och 10 år. Så nu har ingen av dom träffat sin andra förälder på några år, när jag ger olika förslag på hur umgänge skulle kunna gå till så vägrar dom.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-06 20:00:14 följande:

Hon har i snabbupplysningarna till soc sagt anledningarna till att hon inte vill träffa han,varför hon anser jag bör få vårdnaden och soc har där skrivit hon är mogen för sin ålder,och vet vad hon vill.deras far har en hel del historik i diverse register där man kanske helst bör undvika finnas.och även soc är införstådd med den historiken.

Utifrån så låter allt solklart, och det kommer förmodligen gå bra.

Men vet du, jag förstår att du är så sjukt nervös. Jag var ett nervvrak flera veckor innan vi satte igång och sedan de 3 veckorna innan vi fick beslutet. Jag önskar dig verkligen all lycka, jag fattar att detta säkerligen har tagit flera år också, hoppas att din dotter får lugn och ro nu. Och du med förstås.
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Hej,

Jag har följt tråden lite i tystnad nu.

Jag tror att ni ska tänka över om barnet verkligen ska vittna. Det är ganska nervöst att sitta där plus att barnet ska leva med att ha vittnat mot någon av er föräldrar hela sitt liv. Hur gammalt barnet ändå är så tror jag man ska hålla det utanför ?att välja sida? om du förstår vad jag menar.

Jag tror att ni har så det räcker ändå, speciellt om familjerätten pratat med barnet redan (om än inte så grundligt).

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 21:00:51 följande:

Tack.ja vi har tagit det beslutet,däremot kommer familjerätten ta ett samtal med hen igen för att komplettera,då hen vill få fram sina ord.

Låter väldigt klokt. Åh vad jag hoppas det går bra för er!

Jag fick ev i maj 2017 och det var en sån otrolig befrielse för oss. Önskar verkligen att alla barn och vuxna som lider i vårdnadstvister ska få frid. Körkort för föräldraskap? Den dagen det krävs ska jag fira.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 21:49:42 följande:

Tack snälla.jag hoppas ochså det ska gå bra.får jag fråga vad som gjorde att du sökte ev och vad var domarens motivering till det?om du inte vill berätta så är det helt ok.ja jag tror på den idén med körkort .

Jag sökte aldrig om ev, pappan var extremt kränkt och hämndlysten efter att jag ville skiljas. Så han gjorde ALLT han kunde för att jävlas och trodde att han skulle kunna ta barnen och dra till sitt hemland. Han stämde mig på vårdnad i tr men det slutade med att jag fick den. Men han var våldsam mot barnen och hotfull och sånt. Det framkom i samtalen som familjerätten höll med dom, så om han bara hade nöjt sig med att ha dom vv så hade det aldrig kommit fram. Nu fick han en polisanmälan av soc ist. Jag gjorde verkligen allt för att göra han nöjd under alla de år mellan separationen och rättegången men han blev liksom aldrig nöjd. Motiveringen från domaren var att de inte kunde se ett fungerande samarbete mellan oss, samt att familjerättens och socialtjänstens samlade bedömning var att båda barnen skulle bo med mig och endast träffa sin pappa några timmar med umgängesstödjare. Domaren följde helt utredningen som gjorts. Men dom såg ju också hur vi var under våra förhör samt vilka vittnen vi hade. Jag hade alla olika myndighetspersoner samt ungarnas lärare som vittnen, han hade sina kompisar som berättade vilken fantastisk människa han var. Så ja... jag hade lite mer trovärdiga vittnen också.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-17 05:55:35 följande:

Hej ok.tack snälla.vi har valt att inte ha just några vittnen då vi har så mycke i skrift,även polis och orosanmälningar.han kommer väl ha hela sin släkt,berättandes om hur jag förstör hans liv mm. Domaren bad oss komma överens ang sem så barnen kan få ut det mesta av det(om dom nu vill träffa han) men inte ens en sån sak var han intresserad av,så jag har gett upp.mitt ombud sa att låt han bara vara fram tills dess att det blir förhandling.hen har problem i skolan,och det är sån info jag anser han bör ta del av,men hen vill inte jag kontaktar pappan för hen sa:han har ändå ingen insyn.och det har hen rätt i,men man vill inte han ska komma och säga att han inte får ta drl av viktig info,men han vill ändå inte ha kontakten av mig,svårt veta vilket ben man ska stå på,och vill inte trampa hen på tårna heller.för barnens skull hoppas jag det blir så bra det bara kan i allt detta.

Jo, vi hade också massa papper. Bl.a hade pappan innan i muffar sagt att han absolut inte vill ha någon info från mig. Han förbjöd mig att dela med mig av vad som händer i skolan, läkare osv. Man kan ju då tro att jag störde han med sånt ofta men nej, jag skickade info ca 1 gång i månaden max! Vi hade kilometervis med papper från sms han skickat, skolrapporter och utredningar. Men vi hade ändå med vissa nyckelvittnen. Men vi hade ju också vittnen som sett han slå barnen och så, vilket var viktigt att få fram. Ditt ex låter ganska lik mitt ex i handlingar om skuldbörda. Han ville att jag skulle lida för att jag valde bort honom, han gick då genom barnen för att skada mig. Hemskt, men otroligt skönt att tr såg genom honom. I domen står det att både domaren och alla nämndemän är eniga i beslutet dom kommit fram till. Själva domen är dessutom väldigt välskriven med noll chans till misstolkningar eller utrymme för att överklaga eller ta upp lösa ändar.
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Japp, var och en betalar sina egna kostnader

Svar på tråden Huvudförhandling