• Kjell2

Huvudförhandling

Samarbetssvårigher kring barnenär vanlig anledning

Därefter går vårdnaden oftast till den som har barnen mest tid

Argumentation, bevis mm är bäst att ta via sitt ombud

• Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-12 09:54:55 följande:

Nu är vår bevisning inskickad och klar till tinget,nu invänta att och om barnens pappa gör sin del.kort fråga,är det vanligt att motparten har huvudförhandling utan advokat?nackdelar kan jag tänka mig att det finns med det,spec då han inte är insatt i vare sig lagar el någonting annat.men kan det finnas någon fördel med det?tar domaren hänsyn till att någon sitter utan?

Det händer, är sällan bra då det är svårt för en amatör att kunna alla processregler, bedömningsgrunder, hur man yrkar, lägger upp en argumentation kopplat till yrkanden mm

En domare kan ta lite hänsyn till om en part inte har ombud och vara lite extra pedagogisk och ha lite mer överseende kring dumma misstag.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-12 11:42:11 följande:

Hej.ok tack.men dumma misstag?om det är solklart att för barnens bästa bör vårdnaden ligga hos ena så kan jag inte tänka mig att man dömmer till gv pga "dumma misstag".fortfarande är jag fullt medveten om att ev är svårt att få,men att blunda för att ena sitter utan advokat låter ju märkligt.om det var så du menade.

Syftar inte på domen. Om en utan ombud yrkar på något konstigt kan domaren föreslå att tänka över yrkandet en gång till och kanske förklara vad det innebär.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 11:53:45 följande:

Kort fråga,min yngsta skulle vittna,men bara om hur relationen är till mig respektive deras far,och få framföra sin önskan i allt detta och motivera det.mitt ombud blev uppringd av tr och dom tyckte att det var olämpligt,dom hintade om det iaf.mitt ombud sa att det kan vara både till min för och nackdel,går vi emot och låter hen vittna så kan det ses som att jag inte tänker på barnens bästa och det vill jag absolut inte.men kan vi motivera för tr varför hen ska vittna så kan det vara det som gör att vi går i hamn mdd ev.men vi har så mycke på skrift mm.brukar tr ogilla barns vittnesmål när barnen ändå är så gamla?

Lita på ditt ombud.

Har barnet hörts av familjerätten och finns det dokumenterat?
    Om inte, begär det.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-16 12:26:29 följande:
    Ja det finns uttalande från familjerättens snabbupplysningar.dock väldigt kortfattat.och det har tr redan,dock framgår det inte just någon anledning till varför hen anser att vårdnaden bör ligga hos mig.
    Ta nästa lämpliga processteg med ditt ombud.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-19 11:46:44 följande:

Visst är det så att var och en står för sina egna kostnader i vårdnadsmål?någon som vet?

Ja, men detta vet ditt ombud. 
  • Kjell2
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-02-20 10:59:44 följande:

Jag har också huvudförhandling nu i mars! Är lite nervöst men efter att familjerättens utredning blev klar känner jag mig ändå lite lugnare när jag vet att de är på min sida.  Min advokat har sagt att jag inte behöver ha några vittnen mer än mig själv eftersom familjerättens utredning talar sitt tydliga språk! Han där emot kommer ha sin nya flickvän som vittne, kommer väl tala om hur fantastisk han är som förälder skulle jag tro. Någon som vart på huvudförhandling som vill berätta hur det går till?

Har ni haft någon förberedande förhandling i tingsrätten?

Något förenklat är gången
    - parterna får förklara vad de vill och varför, t ex genom att hänvisa till familjerättens utredning
    - rätten ställer kompletterande frågor
    - Domare kommer sen trycka på rätt hårt för att hitta någon form av frivillig överenskommelse, ibland genom att prata med parterna enskilt.
    - Ibland skickas allt tillbaka till familjerätten med uppmaning att parterna ska hitta en överenskommelse
    - Parterna får möjlighet att ändra på yrkanden baserat på vad som framkommit
    - Kan inte parterna komma överens ändå fattar rätten ett beslut utgående från vad parterna yrkat
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-19 11:46:44 följande:

Visst är det så att var och en står för sina egna kostnader i vårdnadsmål?någon som vet?

Tillägg
    I vissa specialfall, t ex om det är tydligt att den ena parten kommer in med upprepande nya stämning när inget har förändrats i sak kan den parten bli åtdömd att betala den andras processkostnader.
  • Kjell2
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2021-02-20 11:45:45 följande:
    Kjell2 skrev 2021-02-20 11:20:47 följande:
    Har ni haft någon förberedande förhandling i tingsrätten?

Något förenklat är gången
    - parterna får förklara vad de vill och varför, t ex genom att hänvisa till familjerättens utredning
    - rätten ställer kompletterande frågor
    - Domare kommer sen trycka på rätt hårt för att hitta någon form av frivillig överenskommelse, ibland genom att prata med parterna enskilt.
    - Ibland skickas allt tillbaka till familjerätten med uppmaning att parterna ska hitta en överenskommelse
    - Parterna får möjlighet att ändra på yrkanden baserat på vad som framkommit
    - Kan inte parterna komma överens ändå fattar rätten ett beslut utgående från vad parterna yrkat
    Ja vi har haft muntlig förberedelse. Har svårt att se att vi skulle hitta en gemensam lösning och att det skulle återgå till familjerätten ser jag som mycket osannolikt. Familjerätten har rekommenderat att jag ska få egen vårdnad och att inget umgänge ska fastställas och det är på mycket goda grunder.

Just de bitarna med att förklara vad man vill och varför, gör man de själv eller gör ens ombud det? Vet att jag kommer förhöras och är lite orolig att jag ska tappa ord och glömma vad jag vill ha sagt eller i värsta fall bryta ihop totalt Brukar det få vara åskådare med eller är det stängda dörrar?  

Du väljer själv om det är du eller ombudet som ska föra din talan.

Om du bryter ihop eller tappar ord är det ingen processmässig katastrof. Du kommer få tid att hämta dig och förklara, alternativ ta hjälp av ditt ombud.

Det ska mycket goda själ till att det ska var stängda dörrar.

Ett tips- Titta inte på TV-program med rättegångar. Det går inte till så i verkligheten. Om du verkligen vill förbereda dig gå och titta på en huvudförhandling.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-20 15:42:53 följande:

Verkar vara "lättare"få igenom ev om man gjort en vårdnads och boende utredning där familjerätten lämnar en rek till tinget.vi har ingen gjort,vilket jag ångrar lite men varken barnens far el domaren ansåg det nödvändigt då det redan var så mycke som kom fram i snabbupplysningarna.uff man är så nervös.

Vad bygger du det antagandet på?

Skulle rekommendera att du går på en huvudförhandling i en vårdnadstvist, så att du får se hur det kan gå till.
  • Kjell2
    Anonym (oooo) skrev 2021-02-20 16:21:21 följande:

När min man och hans ex var där så fick ingen annan vara med. De testade också något som domaren sa var en ny metod (några år sen nu): ena parten + ombud fick gå ut, sedan pratade domaren med den kvarvarande parten + dennes ombud. Sedan fick de gå ut och de andra komma in - domaren framförde då vad första parten hade sagt/önskat och bad part 2 att reagera på det. Sedan gick det till så några rundor till, tills domaren var nöjd och alla fick komma in samtidigt och då hade man kommit fram till ett resultat. 

Exets mamma var med, för den sidan hade tänkt ha henne som vittne men hon fick inte komma in. Domaren sa att det var fel att ha närstående som vittnen eftersom man ändå ofta är jävig. I detta fall handlade det om att vara någon slags "karaktärsvittne", inte vittne till att ha sett någon händelse och då menade domaren att det inte skulle tillföra något. 

Var det en huvudförhandling?
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-20 17:16:18 följande:

Hej.den infon fick jag av mitt ombud att enbart kalla in släkt som vittnar till ens fördel anses inte lika trovärdigt.nå det är ett tag kvar än så vi får se vad som händer.

Vi har fri bevisprövning i Sverige så det går att kalla vem som helst. Däremot bör man fundera på vad det är man vill visa på.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-21 12:27:07 följande:

Det har vi gjort med vår skriftliga bevisning,å där finns alla delar med.men de är klart,tar man upp sin flickvön,mamma,pappa,syster,bror mm,så må ju domaren förstå att de är folk som hpller respektive om ryggen.ja vi har fri bevisprövning,men sen tror jag nog att dom är såpass rutinerade och kan sålla på skitsnack och fakta och vad som faktiskt är bäst för barnet/barnen.

Fri bevisprövning innebär att domarna kan sålla fritt efter eget omdöme bland de bevis parterna presenterar.
Svar på tråden Huvudförhandling