Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Hur snabbt springer ni en kilometer??

Orkar nog inte springa en hel kilometer.

Kvinna, 36 år, 20 kilos övervikt p.g.a. sjukdom, tränar helst styrka. Och oavsett hur mycket löpning jag försökt mig på så orkar jag inte. Orkade inte heller som barn, och då var jag absolut inte tjock utan var ute och härjade konstant.

• Anonym (J)
    Anonym (Rationell) skrev 2021-02-02 00:30:15 följande:

Vad är det för konstig sjukdom? 

Eller, det var medicinen egentligen. Antidepressiva.
  • Anonym (J)

Är det någon här som har koll på syreupptagningsförmåga (eller vad det nu kan vara för fel)? Jag har aldrig lyckats träna upp konditionen. Joggade nästan dagligen i två år men pallade bara en kilometer, ibland inte ens det, och det tog en evighet. Eller, 10-15 min kanske. Jag var helt slut efter. Ofta håll.

Saken är den att det var såhär när jag var liten också. Jag orkade inte lika mycket som de andra barnen.

Jag får inga problem med andningen, men jag får ofta ont i halsen.

Är det här normalt eller bör jag kolla upp det?

• Anonym (J)
    Denkmal81 skrev 2021-02-02 20:02:45 följande:

Det låter inte normalt. Men det vet du väl själv. Om du avviker från normen och orkar mindre än de flesta så kan det såklart vara något värt ett besök hos läkare.

Att du lyckas med konststycket att jogga så frekvent under lång tid utan att ta dig längre än en km på 10-15 minuter låter ju nästan unikt. De flesta människor behöver inte ens tio minuter för att promenera en km.

Är du frisk i övrigt, såvitt du vet?

Normalviktig?

Man eller kvinna?

Jag powerwalkar snabbare än jag springer...

Ja, fullt frisk.

Har varit normalviktig tills ganska nyligen, så det har inte haft något med det att göra.

Kvinna, 30+.
  • Anonym (J)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-02-02 22:42:30 följande:

Om du powerwalkar snabbare än du springer har vi nog olika definition på ?springa?.

Om det även som normalviktig tog dig 10-15 minuter att ?springa? en km skulle jag gissa att du vore betjänt av ett besök på vårdcentralen.

Fixar du att gå uppför 6-7 vån trappor i rask takt? Att simma 1000m? Cykla i hyggligt tempo 7-10km?

Klarar du av allt i vardagen eller finns det tillfällen där det blir ett hinder för dig?

Ja, jogga kanske det är... Jag springer med barnen ibland men det blir bara några meter...

Två trappor klarar jag utan att stanna men blir andfådd. En gång var en lång rulltrappa avstängd på tågstationen, fick gå upp och hålla bra tempo för det var mycket folk, stod och flåsade helt vansinnigt när jag kom upp.

Simma är nog okej, simmar i perioder men hur snabbt jag simmar vet jag inte.

Cyklar en del på gymmet, snittfarten är nog på 16-17 km/h.

Grejen är att jag hostar aldrig, blir inte trång i halsen. Men det kanske ändå kan vara ansträngningsastma?

Just nu vill jag inte gå till vårdcentralen för då kommer de nog bara säga att det beror på att jag är överviktig. Jo, men det har jag bara varit i ett år av mitt liv...

Skitsvårt att gå ner i vikt när man inte kan jogga/springa.
  • Anonym (J)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-03 07:48:54 följande:

Jag tycker ändå att du skall kolla med din husläkare. Det kan vara ett dolt hjärtfel eller om du är rökare har du dragit på dig kol även om du är lite för ung för det.

Jag har rökt i omgångar, men som sagt så var det såhär när jag var liten också.

När jag var sjuk för ett tag sen kollade de hjärtat hur mycket som helst så då skulle de nog ha sett det.

När jag googlar detta får jag bara upp artiklar hur man tränar upp konditionen, inte vad som är fel när det inte går.
Svar på tråden Hur snabbt springer ni en kilometer??