Hur snabbt springer ni en kilometer??
Är 41 år och sjukt dåligt tränad. Har dragits med skador i många år (över 10) och dessutom varit ordentligt sjuk i höstas vilket gjort att jag flåsar redan innan jag sprungit förbi närmsta grannens trädgård. Springer nu 1 km på 6 minuter och är då helt slut (första löpturen på över 1 år och var inte tränad då heller så börjar verkligen på 0).
Som ung och vältränad brukade jag ha gränserna att 4 min per km upp till 3 km, 4.30 upp till 5 km och 5 upp till milen var vad jag försökte hålla. Men då var jag som sagt både ung och vältränad och väldigt få kunde hänga med i mitt tempo. Att bara spring 1 km och ta tid på det gjorde jag aldrig, men hade varit kul att veta, men hade väl varit en bit under 4 minuter i alla fall eftersom att jag kunde hålla det tempot i ytterligare 2 km.
Men den trötthet jag känner nu efter 1 km på 6 minuter är betydligt värre än vad jag då kände efter en mil i 5-minuterstempo... Det där att börja på noll är verkligen en pärs och har fått mig att få en helt ny respekt för t.ex. biggest loserdeltagare. Var en annan sak när jag tränade som ung och pressade mig när jag aldrig någonsin hade varit dåligt tränad. Jag kunde då inte föreställa mig hur hemskt det är att börja träna utan att grundträningen redan finns.
Ska nu försöka springa 3 gånger i veckan och hoppas att komma ned till 5 minuter på 1 km om några veckor och sedan utöka sträckan (är fortfarande skadad och kan för närvarande inte springa mer än 1-2 km). Mitt mål är att nästa vinter kunna börja spela innebandy igen utan att bli knäckt av konditionsbrist