• S23

Semester 10 dagar innan BF? Frågor

Du har rätt att ta föräldrapenning tvp månader innan barnet föds. Om jag var du skulle jag söka föräldraledigt from tio dagar innan barnets födelse och spara semestern till senare tillfälle. Då ?slösar? du heller inte föräldradagar eftersom du senare kan använda semestern du slipper använda då tills efter att barnet fötts

• S23

Vill också kolla? Vad arbetar du med? Har arbetsplatsen gjort en arbetsmiljöutredning?

• S23
    Limeblad skrev 2021-01-27 22:08:34 följande:

Från sju veckor före BF kan man vara föräldraledig. Man behöver inte ta ut föräldrapenning under den tiden (om man vill spara dagar) men då står man ju utan inkomst.

Vill tillägga, ifall någon annan läser tråden, att om man inte arbetat sex månader innan man går hem utan föräldrapenning så omfattas man inte av det sgi skydd man annars har 6 månader före bf.

Nu arbetar ju ts bevisligen så i hennes fall är det precus som du säger bara att gå hej utan att ta föräldrapenning om hon vill
    Limeblad skrev 2021-01-27 22:08:34 följande:

Från sju veckor före BF kan man vara föräldraledig. Man behöver inte ta ut föräldrapenning under den tiden (om man vill spara dagar) men då står man ju utan inkomst.

• S23
    Seven Costanza skrev 2021-01-27 22:40:21 följande:

Gäller också att man inte redan är inne i någon SGI-skyddande period, t ex om man är gravid med syskon och har jobbat deltid och skyddat SGI med FP då kan man inte gå hem utan att ta ut FP utan man måste skydda SGI ända tills barnet är fött.

Precis! Bra tillägg!
  • S23
    HenneGrek skrev 2021-01-27 22:28:52 följande:

Vet inte om de har gjort det men de som varit gravida före mig har beviljats HP och har innan dess haft enklare arbetsuppgifter om det behövts

De är nämligen skyldiga att göra det när de får reda på din graviditet.

Anledningen till att jag frågar är att det inte verkar ovanligt att gravida arbetar inriskfyllda miljöer för att arbetsgivaren helt enkelt inte har koll.

Buller, kemikalier, lyft, legionella bakterier osv
  • S23
    HenneGrek skrev 2021-01-28 21:08:13 följande:

Okej tack för era svar! Det är sant att jobbet nog inte bryr sig om jag har HP eller semester, haha. Men såklart rapportera in om bebisen är född. Ska fundera lite, tyckte mest det verkade klurigt med de där 10 dagarna innan BF. Anledningen till att många fått HP på mitt jobb är för att vi lyfter produkter hela dagarna (utefter ordrar), så vi lyfter säkert mellan 200 kg upp till ett ton om dagen. Vi lyfter även eu-pallar emellanåt (de väger 25kg st). Sedan kör vi även truck. På de andra avdelningar är det buller och varmt. Har försökt läsa på lite om arbetsmiljön, så tänker i alla fall höra med ett skyddsombud längre fram (om inte min nya chef kollat något ännu), vad han anser om arbetsmiljön för en gravid.

Jag skulle ta kontakt med skyddsombudet direkt. Det kan hända att processen tar ett tag, då är det bra att ha utrett detta direkt. Truck skall du troligtvis inte köra alls.
    En arbetsmiljöutredning skall göras så fort de får informatiion om din graviditet
Svar på tråden Semester 10 dagar innan BF? Frågor