Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.
Jag skulle säga att han är negativ till all tro som inte går att mäta i forskning. Nej han kan eller vill inte ge djupare förklaring, vet inte om det skrämmer honom eller vad det är som gör att han inte kan förklara.
Ja vi försöker verkligen nu, att båda ska acceptera varandras ståndpunkt. Det jag förstått idag är att han tror att jag vill sätta igång en diskussion när jag tar upp något som rör min tro. Det vill jag inte, jag vill bara dela med mig av MIG och mitt inre för att komma nära varandra. Förhoppningsvis har han förstått det nu men kan nog ändå vara svårt för honom att lyssna på.
Är dock väldigt rädd för hur relationen utvecklar sig om jag inte FÅR nämna och prata om det som är jag.
Jag tror att gud finns.
Jag tror att enhörningar finns.
Jag tror att träd finns.
Vad är skillnaden på ovanstående påståenden?
Din man tycks bry sig om vad som faktiskt är sant. Då är tro ett problem eftersom det kan leda till båda sanna och osanna slutsatser. Hur kan du avgöra vilken tro som är sann och vilken som är falsk?
Det är din man som har standardåsikten så att säga. Du delar hans åsikt om alla andra gudar utom om just den du valt att tro på. Du behöver inte förklara varför du inte tror på Poseidon eller Ganesh.
Han vill helt enkelt ha bevis. Har du bevis för guds existens, visa dem! Har du inte det är din tro irrationell. Den kan visserligen vara sann men om bevis fanns skulle du inte behöva tro.