• Brumma

Bli kallad " mamma"

Det är något ni två måste bestämma själva.

1. Är du ok med att bli kallad mamma - och då faktiskt ta den rollen.

2. Är det på barnets initiativ?

Jaf anser att barn själva skall få välja (med tillåtelse från personen som skall bli kallad mamma vill säga..) Men även att barnet görs medvetet om att valet kan påverka andra människor (dvs den biologiska mamman).

När min bonusdotter ställde samma fråga svarade ja att ja, det fick hon men att hon även har en mamma och att mamma faktiskt skulle kunna bli ledsen. Och oavsett vad hon väljer att kalla mig så skulle jag alltid vara "som" en mamma, om det var vad hon ville..

• Brumma
    Anonym (H) skrev 2021-01-22 20:13:14 följande:

Tycker verkligen inte att man behöver göra en tioåring medveten om (jag skulle kalla det skuldbelägga) att den biologiska "mamman" kan bli sårad. Hon vill inte ha sitt barn längre. Barnet ska INTE behöva ta ansvar för hur HON eventuellt kommer att känna.

Om de inte har bågon kontakt alls så kan jag hålla med dig. Men jag tycker att även barn behöver få veta att olika val kan ge betydelse för andra. Naturligtvis bör man prata om det på ett sätt som INTE skuldbelägger barnet men samtalet bör tas.

..Om mamman sedan istället SKULLE ta illa upp och låta det gå ut över barnet är det bra mkt bättre att ha pratat med barnet om det innan, på ett stöttande sätt.
  • Brumma
    Anonym (Aldrig) skrev 2021-01-24 11:39:44 följande:

TS kommer givetvis aldrig bli barnets mamma och det behöver barnet få veta i tidig ålder.

Att vara pappa eller mamma är ett biologiskt band man har till barnet, TS är inget annat än pappas fru/sambo.

Så less på människor som du...

Biologi gör en inte till förälder - det finns många biologiska föräldrar därute som aldrig är en nära mamma eller pappa till sitt barn, och hur ogärna du än vill tro det, flera mammor och pappor som inte har några biologiska band till sina barn..
Svar på tråden Bli kallad " mamma"