• Anonym (SA)

Bli kallad " mamma"

Hej

Att vara mamma är det bästa i livet man kan uppleva och bli kallad som en sån. Jag har 2 vuxna barn.

Men när ett barn som inte är ditt vill kalla en för mamma blir att man inte vet varken in eller ut. Vill inte såra barnet men samtidigt känner att det är inte ok för hans mamma lever.

Pojken har bott hos oss i 6 månader nu på heltid efter att hans mamma valde att inte vilja ha honom längre och ville att jag och min sambo hans biologiska pappa ska uppfostra han. Han är inte så liten snart 10 år.

Vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Bli kallad " mamma"
  • Anonym (Pojke)

Låt pojken välja själv.

• Anonym (H)

Du får fråga dig själv vems känslor som är viktigast. En mamma som övergivit sitt barn eller en pojke som blivit lämnad av sin mamma och nu vill kalla dig för mamma.

• Brumma

Det är något ni två måste bestämma själva.

1. Är du ok med att bli kallad mamma - och då faktiskt ta den rollen.

2. Är det på barnets initiativ?

Jaf anser att barn själva skall få välja (med tillåtelse från personen som skall bli kallad mamma vill säga..) Men även att barnet görs medvetet om att valet kan påverka andra människor (dvs den biologiska mamman).

När min bonusdotter ställde samma fråga svarade ja att ja, det fick hon men att hon även har en mamma och att mamma faktiskt skulle kunna bli ledsen. Och oavsett vad hon väljer att kalla mig så skulle jag alltid vara "som" en mamma, om det var vad hon ville..

• Anonym (H)
    Brumma skrev 2021-01-22 20:05:53 följande:
    Det är något ni två måste bestämma själva.
    1. Är du ok med att bli kallad mamma - och då faktiskt ta den rollen.
    2. Är det på barnets initiativ?

Jaf anser att barn själva skall få välja (med tillåtelse från personen som skall bli kallad mamma vill säga..) Men även att barnet görs medvetet om att valet kan påverka andra människor (dvs den biologiska mamman).
    När min bonusdotter ställde samma fråga svarade ja att ja, det fick hon men att hon även har en mamma och att mamma faktiskt skulle kunna bli ledsen. Och oavsett vad hon väljer att kalla mig så skulle jag alltid vara "som" en mamma, om det var vad hon ville..
    Tycker verkligen inte att man behöver göra en tioåring medveten om (jag skulle kalla det skuldbelägga) att den biologiska "mamman" kan bli sårad. Hon vill inte ha sitt barn längre. Barnet ska INTE behöva ta ansvar för hur HON eventuellt kommer att känna.
  • Anonym (Pappa)

Alla fyra ungarna kallar mig för pappa, trots att jag inte är deras biologiska pappa. Det är inget någon av oss finner konstigt eller obekvämt. Vill barnet kalla dig för mamma betyder det i m ina ögon att du är en person som barnet tycker är väldigt viktig, nästan lika viktig som den biologiska mamman. Är du obekväm med den äran så kanske en kompromiss genom att kalla dig mamma på ett annat språk tll exempel.

• Brumma
    Anonym (H) skrev 2021-01-22 20:13:14 följande:

Tycker verkligen inte att man behöver göra en tioåring medveten om (jag skulle kalla det skuldbelägga) att den biologiska "mamman" kan bli sårad. Hon vill inte ha sitt barn längre. Barnet ska INTE behöva ta ansvar för hur HON eventuellt kommer att känna.

Om de inte har bågon kontakt alls så kan jag hålla med dig. Men jag tycker att även barn behöver få veta att olika val kan ge betydelse för andra. Naturligtvis bör man prata om det på ett sätt som INTE skuldbelägger barnet men samtalet bör tas.

..Om mamman sedan istället SKULLE ta illa upp och låta det gå ut över barnet är det bra mkt bättre att ha pratat med barnet om det innan, på ett stöttande sätt.
  • Drottningen1970

Jag tycker att det är helt naturligt att barnet som hör de andra barnen i familjen kalla dig mamma också refererar till dig som mamma. Barnet är ju övergiven av sin biologisks mor och du blir med automatik barnets känslomässiga mamma. Tycker absolut barnet måste få kalla dig mamma. Blir skitkonstigt annars.

• Gameofthrones

Känner en familj som gör tvärtom. 2 barn och barnen kakkar6dem deras tilltalsnamn. För att föräldrarna vill det?!? Vet inte vad jag tycker om det för den här tråden och detta. Situations vis kan jag förstå.

Så det är väl bra om alla är bekväma med det?

• Gameofthrones

Förlåt stavfel, svårt och skriva ifrån mobilen ibland,

**kallar dem det**

• Liv00

Men vad ledsen jag blir... varför lämnade hon sin son? :(

Men glad att ni finns där som kan förhoppningsvis ge han all kärlek och umgorg som han behöver just nu!

Svar på tråden Bli kallad " mamma"