• ProgrammerarPappan

Ny namnsajt - feedback?

Hej på er!

Jag har nu på kvällar och nätter på min föräldraledighet knåpat ihop en namnsajt, www.alltomnamn.se, där man (förhoppningsvis) enkelt kan hitta förslag på namn. Ni som är i målgruppen får väldigt gärna gå in och kika och komma med idéer på vad ni saknar/önskar. All feedback är varmt välkommen!

/Gustav

• Svar på tråden Ny namnsajt - feedback?
  • ProgrammerarPappan

Nu har jag uppdaterat sajten så att man inte längre behöver filtrera på en bokstav utan det går att se alla namn. Likaså finns nu en länk för att se fortsättningen på Topp-100-listan, alltså platserna efter 100. Tack för dom tipsen! :)

• Limeblad
    ProgrammerarPappan skrev 2021-01-22 13:01:25 följande:

Nu har jag uppdaterat sajten så att man inte längre behöver filtrera på en bokstav utan det går att se alla namn. Likaså finns nu en länk för att se fortsättningen på Topp-100-listan, alltså platserna efter 100. Tack för dom tipsen! :)

Snabbt fixat! Perfekt för mig som är gravid och inte alls vet vad barnet ska heta som inte är allt för vanligt haha
  • Mortiscia80
    ProgrammerarPappan skrev 2021-01-22 11:40:37 följande:
    Tack för feedback!
    All statistik om namnen kommer från SCB (scb.se/). För Källhus så säger SCB att det finns 16 män och 15 kvinnor, se www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/Search/%C3%A4llhus. Är det färre än 10 som bär namnet som rapporterar dock SCB det som 0. Därav att det ibland står 0-10. 

Jag ska uppdatera namnsidorna men information om varifrån statistiken hämtas.
    Det låter bra :)
  • ProgrammerarPappan
    Dagsmeja skrev 2021-01-22 15:36:36 följande:

Vad är uspen? Finns ju redan t.ex. namn.se

Bra fråga Dagsmeja. Min förhoppning är Allt om Namn ska vara enklare och snabbare än än andra sajter och förhoppningsvis i framtiden innehålla mer information och fler sätt att hitta namn till kommande barn.
  • Kaa76

Kul med en namnsida!  
    Tyvärr är listningen över ovanliga namn otroligt rörig. Står 0 på väldigt många namn som hoppar i bokstavsordning, om en öppnar ser en att det finns personer som heter det och jag misstänker att hoppen i bokstavsordning är baserade på hur vanliga de faktiskt är. Men då du baserar dina uppgifter på SCB som har med namn som två eller fler heter men sorterar själv in alla från 0-9 bärare som 0 blir det rätt märkligt. Jag hittar inte ens ett av mina barns namn, inte ens när jag söker, och det är inte helt ensamt om att bära det, så något har blivit fel här. 

• ProgrammerarPappan
    Kaa76 skrev 2021-02-01 00:29:05 följande:

Kul med en namnsida!  
    Tyvärr är listningen över ovanliga namn otroligt rörig. Står 0 på väldigt många namn som hoppar i bokstavsordning, om en öppnar ser en att det finns personer som heter det och jag misstänker att hoppen i bokstavsordning är baserade på hur vanliga de faktiskt är. Men då du baserar dina uppgifter på SCB som har med namn som två eller fler heter men sorterar själv in alla från 0-9 bärare som 0 blir det rätt märkligt. Jag hittar inte ens ett av mina barns namn, inte ens när jag söker, och det är inte helt ensamt om att bära det, så något har blivit fel här. 

Tack för feedback Kaa76! Jag har ändrat så att det nu står 0-9 st i stället för 0 då det faktiska antalet inte är känt. Jag är dock inte riktigt med på vad du menar med "Står 0 på väldigt många namn som hoppar i bokstavsordning, om en öppnar ser en att det finns personer som heter det och jag misstänker att hoppen i bokstavsordning är baserade på hur vanliga de faktiskt är."

Datan jag har hämtat från SCB visar bara antal om det är 10st eller fler (www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0001__BE0001G/BE0001TNamn10/). 

Varför ditt barns namn saknas vet jag inte. Du får gärna skicka meddelande med namnet så ska jag undersöka det. Jag vill ju såklart att alla namn ska finnas med.
  • Kaa76

SCB visar alla namn som minst 2 st heter. 
    När en söker på ovanliga namn på din sida så står det typ
    aa
    aab
    aad
    aah
    ba
    bc osv.
    och sedan 
    aac
    aae
    bb osv.  
    Jag misstänker att det står efter hur många som faktiskt heter namnet, alltså att ett namn som 2 heter står först, sedan de som 3 heter, 4 heter osv. Men då du har alla 0-10 (eller 9 om du nu ändrat) så kommer de i ordning då det inte finns någon markering för att antalet ökat. 

Mitt yngsta barn heter Roo, och finns alltså inte med. Misstänker att där finns fler i samma ovanlighets-klass som inte finns med, och det blir lite trist. Personligen tycker jag just ovanliga namn är väldigt roligt. När näst yngsta föddes fanns bara 4 med namnet (Tella), nu är det över 40 och finns alltså med bland dina namn. Blir ju lite dumt om en söker på din sidan och sedan ändå måste dubbelkolla på SCB för att få fram exakta siffror. 

• Kaa76

Testade lite ovanliga namn i bekantskapskretsen, Honoria och Amilea finns inte heller med, misstänker att där är rätt många som missats, tyvärr. 

Svar på tråden Ny namnsajt - feedback?