Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Ny namnsajt - feedback?

Fräscht intryck, professionellt. Intressanta artiklar!

Jag undrar var du får namnen ifrån, och de fakta som tillhör? T ex det riktigt udda förnamnet Källhus som det påstås finnas 16 män och 15 kvinnor av i landet. Tittar man på birthday.se verkar det finnas bara hälften så många som har det som förnamn, resten har det som efternamn.

Samma med namnet Xander, uppges endast finnas 10 sådana i Sverige men en snabb koll visar att det är minst ungefär det tredubbla.

Sådana fel gör att hela sidan dippar i trovärdighet tyvärr.

• Mortiscia80

Ytterligare en, bara för att jag var nyfiken på HP-namnen.

Albus: 51 män heter Albus i förnamn. Av dessa har 26 Albus som tilltalsnamn. Ingen eller färre än 10 kvinnor heter Albus i förnamn. 100% av alla som heter Albus i förnamn är män.

I verkligheten: 7 personer med det namnet i hela landet, 3 har det som förnamn, 1 osäker. 2 av de säkra är män, 1 är kvinna. Den osäkra är dubbelt osäker eftersom det inte går att avgöra om det är ett förnamn eller om personen har dubbla efternamn, samt att personens namn är maskulina med personen är registrerad som kvinna.

• Mortiscia80
    ProgrammerarPappan skrev 2021-01-22 11:40:37 följande:
    Tack för feedback!
    All statistik om namnen kommer från SCB (scb.se/). För Källhus så säger SCB att det finns 16 män och 15 kvinnor, se www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/Search/%C3%A4llhus. Är det färre än 10 som bär namnet som rapporterar dock SCB det som 0. Därav att det ibland står 0-10. 

Jag ska uppdatera namnsidorna men information om varifrån statistiken hämtas.
    Det låter bra :)
Svar på tråden Ny namnsajt - feedback?