Inlägg från: Dandreon |Visa alla inlägg
  • Dandreon

Inskolning först vid 3 år?

Har en 11-veckors bebis och även om det är långt fram i tiden funderar vi på hur vi önskar lägga upp vår barnomsorg. Vår plan är att ha honom hemma så mycket vi kan. Jag har möjlighet att dra ut på ledigheten i 3 år då jag får vara tjänstledig utöver föräldraledigheten. Jag kommer jobba enstaka helgpass för att dryga ut kassan men i övrigt kommer vi leva på min mans lön + besparingar. Maken kan välja sina arbetstider ganska fritt om ca 1 år, tills dess jobbar han heltid.

Finns det fler här som gjort liknande, dvs skippat förskola de första åren? Tanken på att lämna bort honom till främlingar i den underbemannade förskolan gör mig bara ledsen, vill inget hellre än att spendera så mycket tid med honom som möjligt så länge vi bara kan. Dessutom har jag svårt att se hur en 1-åring skulle missa något av att inte vistas på förskola. För-/nackdelar som ni har erfarenhet av?

• Svar på tråden Inskolning först vid 3 år?
  • Dandreon
    Dethärärmittnamn skrev 2021-01-18 13:37:48 följande:

Varför kan du inte bara skriva att du vill vara hemma med ditt barn länge?

Varför måste du kritisera förskolan eller skriva att en ettåring knappast får ut något av det?

Varför?

Skriv bara att du vill vara hemma. Det räcker så.

Det ena är inte bättre än det andra.

Var har jag kritiserat förskolan? Ingenstans har jag påstått att det ena är bättre. Lägg ner med din paranoia.
  • Dandreon
    Solblomma30 skrev 2021-01-18 13:37:08 följande:

Två av mina barn har inte gått på förskola alls, och de andra två kommer troligen att börja vid 4 års ålder. Jag ser själv inga nackdelar med att skippa förskola helt, och det finns i mitt tycke inga nackdelar med att vänta till barnet är 3. De av mina barn som inte har gått i förskola är sociala, funkar bra i skolan och med kompisar, ligger inte efter utvecklingsmässigt någonstans. Dessutom är de väldigt trygga i sig själva och har noll separationsångest. Kanske för att de har sluppit alla gråtande lämningar som små? Jag vet inte. Men kör bara! Bra idé!

Fint att höra att det funkat så bra för er. Tror också att de blir väldigt trygga av att få den närheten till föräldrarna extra länge de tidiga åren.
  • Dandreon
    S23 skrev 2021-01-18 13:53:15 följande:

Jg vill råda dig att fundera på hur du skyddar din sgi. Första året är sgi skyddad.

Men är du sedan tjänstledig från arbetet måste du ta fem föräldrapenningdagar per vecka för att skydda sgi.

Att nolla din sgi vill jag verkligen avråda dig från. Skulle du bli sjuk får du inte en krona i ersättning. Ni får inget från soc så länge din partner har inkomst. Räcker inte det blir ni tvugna att sälja allt ni har innan ni får hjälp från soc.

Vad händer om ni separerar, du blir sjuk och inte får en kronor i ersättning?

Detta säger jag inte för att hävda att ditt barn ska gå på förskola. Vi är själva hemma till 2,5 års ålder.

Mitt tipps till dig är att studera halvtid på distans under en period för att skydda sgi. Pluggar du vårtermin och hösttermin har du dessutom sgi skyddad över sommaren.

Precis, har tänkt på den biten. Vi tar inte ut några föräldradagar alls från f-kassan första året. På det sättet kan man skydda sin sgi en längre period, nästan 3 år.
  • Dandreon
    lövet2 skrev 2021-01-18 14:50:10 följande:

Mina barn har inte gått på dagis alls, utan de har varit hemma fram till skolstarten. Den som hade lite problem med det var den äldsta. När hon var runt 2½ år började hon behöva kompisar och inte bara enstaka lekstunder med olika barn. Det löste sig genom att jag själv var så pass social att jag gärna tog med henne på alla möjliga aktiviteter och hem till andra som hade barn hemma.

Småsyskonen hade inte alls samma problem, för de hade ju alltid syskon att leka med. Men barn från 2-3 år behöver andra barn. Inte hela dagarna eller ens varje dag, och det måste inte vara jämnåriga barn, men de behöver träffa andra barn. De behöver också ha en engagerad förälder hemma. Med engagerad menar jag inte att man måste aktivera barnet hela tiden, utan att man måste vara närvarande. Prata med barnet, svara på tilltal, läsa för barnet, spela något spel, låta barnet vara med när man tvättar, städar, lagar mat, sköter baby.

Om jag ser saken ur en annan synvinkel, så har jag varit timvikarie på dagis i några år. Många barn börjar vid 1-1½ år. Ännu fler börjar vid 2 år, och några börjar vid 3-5 år. De som börjat sent har inte haft svårare med kompisar än någon annan. Det kommer liksom hela tiden nya barn, som flyttat in eller som bytt från ett annat dagis av någon anledning. Ungarna är vana vid att det dyker upp nya barn även i högre ålder.

De olyckliga barnen, de som gråter hela dagarna efter inskolningen, brukar vara sådana som skolats in vid 1 år eller de som inte kan svenska. Det är sällan problem med olyckliga 3-åringar, utan de är bara glada över att ha en massa andra barn omkring sig.

Tack för dina observationer, de var värdefulla att ta del av. Ja, jag instämmer helt att barn från 2-3 år börjar behöva mer social stimulans, lösningen är förmofligen en balanserad medelväg, kortare dagar på förskolan och mer närvarande föräldrar när de är hemma. Det blir nog att jobba 75% när förskoletiden väl startat.

Intressant, att du tycker dig se att det är 1-åringarna som mår sämst, det var det jag anade. En 3-åring är mer självständig, kan föra sin talan, ha utbyte med andra barn etc.
Svar på tråden Inskolning först vid 3 år?