lövet2 skrev 2021-01-18 14:50:10 följande:
Mina barn har inte gått på dagis alls, utan de har varit hemma fram till skolstarten. Den som hade lite problem med det var den äldsta. När hon var runt 2½ år började hon behöva kompisar och inte bara enstaka lekstunder med olika barn. Det löste sig genom att jag själv var så pass social att jag gärna tog med henne på alla möjliga aktiviteter och hem till andra som hade barn hemma.
Småsyskonen hade inte alls samma problem, för de hade ju alltid syskon att leka med. Men barn från 2-3 år behöver andra barn. Inte hela dagarna eller ens varje dag, och det måste inte vara jämnåriga barn, men de behöver träffa andra barn. De behöver också ha en engagerad förälder hemma. Med engagerad menar jag inte att man måste aktivera barnet hela tiden, utan att man måste vara närvarande. Prata med barnet, svara på tilltal, läsa för barnet, spela något spel, låta barnet vara med när man tvättar, städar, lagar mat, sköter baby.
Om jag ser saken ur en annan synvinkel, så har jag varit timvikarie på dagis i några år. Många barn börjar vid 1-1½ år. Ännu fler börjar vid 2 år, och några börjar vid 3-5 år. De som börjat sent har inte haft svårare med kompisar än någon annan. Det kommer liksom hela tiden nya barn, som flyttat in eller som bytt från ett annat dagis av någon anledning. Ungarna är vana vid att det dyker upp nya barn även i högre ålder.
De olyckliga barnen, de som gråter hela dagarna efter inskolningen, brukar vara sådana som skolats in vid 1 år eller de som inte kan svenska. Det är sällan problem med olyckliga 3-åringar, utan de är bara glada över att ha en massa andra barn omkring sig.
Tack för dina observationer, de var värdefulla att ta del av. Ja, jag instämmer helt att barn från 2-3 år börjar behöva mer social stimulans, lösningen är förmofligen en balanserad medelväg, kortare dagar på förskolan och mer närvarande föräldrar när de är hemma. Det blir nog att jobba 75% när förskoletiden väl startat.
Intressant, att du tycker dig se att det är 1-åringarna som mår sämst, det var det jag anade. En 3-åring är mer självständig, kan föra sin talan, ha utbyte med andra barn etc.