Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Inskolning först vid 3 år?

Mina tvillingar började vid två års ålder och det tyckte vi var perfekt, De gick kortavdagata åtta till tre och det var toppen för dem, de blev inte trötta. Det kan vara svårt att börja på förskola vidsträckta för då har många gått i två år och är väldigt vana. Vet barn som börjat vid fyra och fått problem att komma in i gruppen.

Rekommenderar att börja vid två år och gå korta dagar. Helst förmiddagar eftersom det är då den pedagogiska verksamheten sker, mellan nio och elva brukar det vara. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag känner ett tvillingpar som var  hemma med mamma till de var tre, de är inte sociala alls, kan ju bero på genetik och annat förstås. Men jag tror det är jätteviktigt att man själv är väldigt social om barnen skall vara hemma i tre år,så att barnen får träffa andra vuxna och barn regelbundet. Det kan ju vara vänner, släkt och eller öppen förskola.
    Själv tror jag att korta dagar på förskola är utvecklande för barn från ca två års ålder. Åtta till tre fungerade jättebra för mina barn.Men det går säkert lika bra att de börja vid tre år

• TvillingmammaVästgöte
    Hunny B skrev 2021-01-18 14:19:57 följande:

Finns absolut inget måste att gå på förskola alls egentligen. Men något som kan vara värt att tänka på är att barn runt två års ålder får lite mer socialt behov och då gärna av jämnåriga, något som kan vara svårt att tillgodose hemma då väldigt få föräldrar är hemma med sina barn i den åldern. På öppna förskolan och liknande brukar det mest vara mindre barn än så. Så det krävs lite jobb för att tillgodose det. Personligen, efter att ha upplevt vilken tillgång och lycka förskola har varit för min dotter från 2 år, så skulle jag ha barnet hemma till ca 2 år och därefter ha korta dagar och kanske även en dag ledig i veckan. Då får barnet både mycket föräldratid samt det positiva med förskola som faktiskt finns i lagom dos (om den är bra). Så kommer vi göra med nästa barn. Man bygger även på mycket kötid och kan välja och vraka mellan de bra förskolorna, i alla fall i Stockholm där jag bor men det kan se olika ut med kösystem i olika kommuner. Min erfarenhet är att kvaliteten på förskolorna varierar väldigt mycket och att man ska lägga mycket tid på att hitta dom bra. Föräldraenkäter kan vara ett bra sätt att börja för att få ett hum. Men som sagt, det här är min personliga åsikt/erfarenhet.

Ja, kvaliteten är jätteviktig, skillnaden är mycket stor mellan förskolor. Vi gick, jag och barnen, på studiebesök på fem olika förskolor innan vi valde. Barnen började i augusti , det finns fler platser lediga då så då är det oftast lättare att kunna få den förskola man vill. Dessutom blir de oftast inte lika sjuka om de börjar i augusti jämfört med januari.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anotherone skrev 2021-01-18 14:22:32 följande:

Jag har två barn som vi skolat in vid olika åldrar. Inte av något särskilt skäl annat än att våra förutsättningar har sett olika ut.
    Äldsta barnet började vid 18 mån. Det var på hösten och jag skulle börja studera så det föll sig naturligt. Och det gick jättebra. 
    Jag var alltid ledig på fredagar och hans pappa arbetar skift så han gick på dagis 2-3 dagar i veckan tills han övergick till sexårsverksamheten.

Min yngsta son skolade vi in vid ca 2,5 år. Det har inte alls funkat bra. Han gillar fortfarande inte konceptet att bli bortlämnad dagtid, han vill allra helst vara hemma med pappa. Trots att han gått drygt 3 terminer nu så kan han väldigt ofta ta upp förskolan till diskussion; ska vi gå dit imorgon, när ska vi gå dit, vem hämtar mig, jag vill inte gå dit, när får jag vara hemma, jag vill vara hemma etc.
    Det känns som att det upptar många tankar hos honom.

Det gjorde också att även om vi initialt hade tänkt att han också bara skulle gå max 3 dagar/vecka (som sin bror) så gick det inte för han blev SÅ förvirrad! Så på inrådan av pedagogerna gjorde vi istället så att han gick varje dag fast kortare dagar, för att skapa en rutin som han kunde förstå.
    Om han annars ska gå måndag-tisdag, ledig onsdag, förskola torsdag och ledig fredag så blir det bara väldigt förvirrande för honom.

Det har skapat ångest hos honom, men även hos min man som allra helst hade velat ha honom hemma. Det har varit jättejobbigt att lämna ett ledset barn när man skulle kunnat vara hemma.... Min man jobbar skift och därmed har vi "rätt" till förskola på heltid. Men ofta har han ett par dagar i veckan som han inte behöver lägga på återhämtning utan då det vore praktiskt möjligt att ha sonen hemma. 

Först nu har vi börjat dela upp veckorna så att sonen går 3, max 4 dagar. Nu är han så pass stor att man kan ha en dialog kring den kommande veckan, att det är förskola två dagar, sen är du hemma med pappa. Och på fredag är du hemma med mamma. Han börjar förstå veckodagar, konceptet "helg", att vi jobbar, att storebror går i skolan och att han går på föris. Och att ibland måste mamman och pappan jobba och andra dagar kan man vara hemma och mysa och vara ledig.

Sen så här i efterhand vet ju inte jag om det hade varit bättre för honom som person att börja vid 18 mån? Eller var det en slump att det gick så bra med första barnet? Var det så att yngsta "hann bli för gammal" och så van vid våra rutiner (som han gillar såklart) att vara hemma? Andra barn har han såklart träffat ute och på öppna förskolan samt att han har kusiner i samma ålder, men då har vi ju varit med. Vi har inte behövt lämna honom någonstans. Den separationsgrejen
    behöver kanske hanteras mer med ett äldre barn, som är mer medvetet liksom.

Jag tror att  kan vara svårare för en treåring att få kompisar, om han varit hemma, eftersom de andra barnen har utvecklats på ett annat sätt. Jag säger inte på ett bättre sätt, men de är mer dagis och gruppvana. Det kan ju kanske leda till att man inte trivs på förskolan, att gå på förskola handlar ju mycket om att relatera till och umgås med andra barn.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom79 skrev 2021-01-23 14:23:09 följande:

Säkert är det så. Och andra tror att en 1,5 åring blir svårt traumatiserad av att hänga med 10 andra barn och några vuxna på en gård och lokal där det finns massa, för dem, roliga grejer att göra.

Poängen är - bägge har fel. Barn kan må bra och utvecklas bra av att vara hemma heltid med föräldrarna, och barn kan må dåligt och utvecklas dåligt av att vara hemma på heltid med föräldrarna. Det beror såklart på hur miljön ser ut. Vissa barn skulle må mycket bättre av förskola. Andra inte.

Och tvärtom, såklart. En unge kan ha det hur bra som helst hemma, och må skit på förskolan.

Men min poäng är - sluta försöka predika er egen tro som allmän sanning! Och sluta peka på "studier" ni varken läst eller förstår er på.
    Hur vanligt är det med bara 11 barn i en barngrupp idag? Det låter ju idylliskt, så ser det dock inte ut.
  • TvillingmammaVästgöte
    Knepochknåp skrev 2021-01-23 18:48:42 följande:

Jsg jobbar på förskola med 1-2 åringar. Vissa barn älskar det sociala i förskolan med oss vuxna och med de andra barnen. För vissa barn resulterar förskolan i en språkexplosion. Vissa barn tycker inte om förskolan och är mycket ledsna. Alla barn är olika, men för de allra flesta barn dyker det upp ett socialt behov någonstans kring 2 år. Vi ser på förskolan att barnen trivs med att ha ett sammanhang de känner igen sig i. Även en 1.5 åring kan vara väldigt fäst vid just sina kompisar.

Det sociala behovet med andra barn och stöd i utvecklingen kan självklart en förälder se till att tillgodose. Finns många bra instagramkonton för människor dom kör sk. homeschooling, både med montessori och waldorf-inriktning (två pedagogiska inriktningar, svensk kommunal förskola är dock ofta Reggio Emiliainspirerade) om man vill köra lite sånt.

Beroende på vem du frågar så är svaret på om barn behöver förskolan olika. Studier i Tyskland har visat att barn som gått i förskolan inte är mer förberedda för skolan än andra...

Jag personligen skulle säga att de flesta 1 - 2 åringar inte behöver förskolan mer än de behöver sina föräldrar och det som föräldrarna kan tillgodose. Om ni har möjlighet att vara hemma länge, go for it.

Vissa barn är känsligare och drabbas hårdare och mer negativt av att börja på förskola före två eller tre års ålder. Detta håller de flesta med om. Tar då föräldrar hänsyn till om de har ett känsligt barn, som inte trivs och mår bra på förskolan? Jag tror tyvärr inte det. Många barn tvingas till långa dagar på förskola i stora grupper med stor personalomsättning. Vem bryr sig om ifall barnet gråter och protesterar? Vem bryr sig om ifall barnet mår dåligt och behöver kortare dagar? Går föräldrar ner i tid om det behövs?

• TvillingmammaVästgöte
    Persikaplommon skrev 2021-01-23 17:07:55 följande:

Hugo Lagercrantz är professor och överläkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus och expert på nyföddhetsmedicin. Han intresserar sig mycket för de små barnens utveckling och har nyligen utkommit med boken I barnets hjärna.

Och professorn menar att barn inte bör sättas på dagis innan de fyllt två år.

?Till dess behöver barnen knyta få och nära relationer. Att utsättas för stora

grupper och personal som kanske blir utbytt med jämna mellanrum innebär stimulans som de minsta inte kan hantera.?

I stället bör barnets första två år ägnas åt få och nära relationer. Det är genom sådana de lär sig närhet och de viktiga gränsdragningarna mellan jaget och andra personer.

Ett annat problem med dagis är att en ganska stor minoritet av barnen lider av ständiga infektioner.

www.svd.se/vem-driver-barnens-fragor

Ja , vem driver barnens frågor?
    Vänstern driver jämställdhet och jämlikhet. Jämställdhet verkar idag innebära att både mammor och pappor jobbar heltid och barnen skall uppfostras på institution, med maratondagar på förskolor.
    Jämlikhet innebär att alla barn skall ha samma utgångsläge, alla skall uppfostras på statens förskolor, så utjämnar vi livschanserna, 
    Högern pratar gärna om arbetslinjen och gillar också att män och kvinnor jobbar heltid, driver upp BNP och ökad konsumtion som gynnar företagen. 

Ja, vem driver barnens frågor? Ingen gör det.

• TvillingmammaVästgöte
    Dethärärmittnamn skrev 2021-01-23 21:52:20 följande:
    Jag vill inte ha en artikel.

Jag vill ha länken till deras vetenskapliga studie. Även i studier finns exempel på avvikelser. I det här fallet barn som mår bra av förskola.
    Självklart finns det barn som mår bra av förskola. Men som förskolan ofta  ser ut idag, med stora grupper, många barns långa dagar och för lite personal, det är inte bra för vare sig barn eller personal. Lyssna på förskollelärarna, tex genom förskoleupproret. De har en facebooksida för att försöka få ut sitt budskap.

Sen tycker jag att föräldrar har skyldighet att lyssna på och värna om sina egna barn. Mår mitt barn bra? Är det väldigt ofta, för ofta, sjukt? Får barnet tillräckligt med sömn och lugn och ro? Får barnet tillräckligt med tid med mamma och pappa i lugn och ro för att må bra psykisk och kunna bygga och bibehålla en god anknytning till föräldrarna? Trivs barnet på förskolan? Vill barnet gå till förskolan eller försöker det protestera genom att gråta och skrika på morgonen? När barnet hämtas , har det energi kvar till att umgås med familjen, eller är barnet dödstrött och utmattat?
  • TvillingmammaVästgöte
    Knepochknåp skrev 2021-01-24 20:43:05 följande:
    Vad menar du?

Många föräldrar måste arbeta av en eller annan anledning, de har inte råd att gå ner i tid. Förskolan behövs och finns till pga att många arbetade föräldrar är i behov av barnomsorg.

Jag är ofta med om inskolningar där föräldrar tycker att lämning är lika jobbig som barnen, som ringer och gråter i telefon efter en timme och är oroliga över sitt barns välmående. Att säga att föräldrarna inte bryr sig är helt fel! De flesta föräldrar vill alltid sitt barns bästa men är samtidigt beroende av att arbeta. De som har möjlighet, går ner i tid, de anpassar sina arbetstider om man är två föräldrar så att den ena lämnar och den andra hämtar osv. osv.

Har man möjlighet så är man hemma med sina barn, men skamma inte dom som inte har den möjlighet! Den som vill kämpa för barnens frågor behöver också kämpa för andra arbetsvillkor och rimliga löner för deras föräldrar.

Jag förstår inte vad du menar. Menar du att föräldrar inte skall lyssna på sina barn och se till att barnen har det bra och mår bra?

Ja, det finns föräldrar som inte har tillräckligt bra inkomster. Det kan drabba barnen. Därför finns det också mer skyddsnät för barnfamiljer i Sverige än i något annat land på jorden. Men det är ju ändå föräldrarna som har ansvaret för sina egna barn? 

Jag tycker inte att man kan inte skylla på förskolor, staten och samhället. Vi har som individer och föräldrar eget  ansvar för våra barns välmående. Det är vad jag ville säga. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag kämpar för barnens skull, för de är helt oskyldiga och har inte valt själva. Föräldrar har gjort sina egna val som vuxna individer. Förhoppningsvis.

Svar på tråden Inskolning först vid 3 år?