Anotherone skrev 2021-01-18 14:22:32 följande:
Jag har två barn som vi skolat in vid olika åldrar. Inte av något särskilt skäl annat än att våra förutsättningar har sett olika ut.
Äldsta barnet började vid 18 mån. Det var på hösten och jag skulle börja studera så det föll sig naturligt. Och det gick jättebra.
Jag var alltid ledig på fredagar och hans pappa arbetar skift så han gick på dagis 2-3 dagar i veckan tills han övergick till sexårsverksamheten.
Min yngsta son skolade vi in vid ca 2,5 år. Det har inte alls funkat bra. Han gillar fortfarande inte konceptet att bli bortlämnad dagtid, han vill allra helst vara hemma med pappa. Trots att han gått drygt 3 terminer nu så kan han väldigt ofta ta upp förskolan till diskussion; ska vi gå dit imorgon, när ska vi gå dit, vem hämtar mig, jag vill inte gå dit, när får jag vara hemma, jag vill vara hemma etc.
Det känns som att det upptar många tankar hos honom.
Det gjorde också att även om vi initialt hade tänkt att han också bara skulle gå max 3 dagar/vecka (som sin bror) så gick det inte för han blev SÅ förvirrad! Så på inrådan av pedagogerna gjorde vi istället så att han gick varje dag fast kortare dagar, för att skapa en rutin som han kunde förstå.
Om han annars ska gå måndag-tisdag, ledig onsdag, förskola torsdag och ledig fredag så blir det bara väldigt förvirrande för honom.
Det har skapat ångest hos honom, men även hos min man som allra helst hade velat ha honom hemma. Det har varit jättejobbigt att lämna ett ledset barn när man skulle kunnat vara hemma.... Min man jobbar skift och därmed har vi "rätt" till förskola på heltid. Men ofta har han ett par dagar i veckan som han inte behöver lägga på återhämtning utan då det vore praktiskt möjligt att ha sonen hemma.
Först nu har vi börjat dela upp veckorna så att sonen går 3, max 4 dagar. Nu är han så pass stor att man kan ha en dialog kring den kommande veckan, att det är förskola två dagar, sen är du hemma med pappa. Och på fredag är du hemma med mamma. Han börjar förstå veckodagar, konceptet "helg", att vi jobbar, att storebror går i skolan och att han går på föris. Och att ibland måste mamman och pappan jobba och andra dagar kan man vara hemma och mysa och vara ledig.
Sen så här i efterhand vet ju inte jag om det hade varit bättre för honom som person att börja vid 18 mån? Eller var det en slump att det gick så bra med första barnet? Var det så att yngsta "hann bli för gammal" och så van vid våra rutiner (som han gillar såklart) att vara hemma? Andra barn har han såklart träffat ute och på öppna förskolan samt att han har kusiner i samma ålder, men då har vi ju varit med. Vi har inte behövt lämna honom någonstans. Den separationsgrejen
behöver kanske hanteras mer med ett äldre barn, som är mer medvetet liksom.
Jag tror att kan vara svårare för en treåring att få kompisar, om han varit hemma, eftersom de andra barnen har utvecklats på ett annat sätt. Jag säger inte på ett bättre sätt, men de är mer dagis och gruppvana. Det kan ju kanske leda till att man inte trivs på förskolan, att gå på förskola handlar ju mycket om att relatera till och umgås med andra barn.