• Pulverkaffe

Är det elakt av mig?

Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 11:25:23 följande:

Nej, du ska inte blanda ihop de där sakerna. Vad man ger som gåva kan ibland ses som förskott på arv men din pappa kommer ju intyga på din systers sida att det inte alls var så, och då står du där och får ändå dela på lägenheten men dessutom kommer du lyckas göra dig ovän med både din pappa och din syster. Är det värt det...?

Men hur bra kommer det kännas för TS om hon ibte säger något?

Hon kommer känna sig orättvist behandlad resten av livet.

Jag skulle prata med systern och se hur hon ser på det hela. Systern kanske förstår och avstår lgh.
  • Pulverkaffe
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 12:15:54 följande:

Det är upp till var och en att avgöra vad som känns viktigast. Pengarna eller relationen till systern.

Ja det borde ju systern också tänka på. Och pappan.
  • Pulverkaffe
    Anonym (Cissi) skrev 2021-01-16 12:25:29 följande:

Hade jag varit din syster så hade jag tagit upp saken själv. Hur kan hon tänka att hon har rätt till en fet slant i gåva och du inte har rätt till en lägenhet av motsvarande värde?

Ja, sunt förnuft. Men när det kommer till pengar kan folk bli sjukt egoistiska. Jag känner till fall inom min bekantskapskrets där familjer gått sönder pga av arv och pengar.
  • Pulverkaffe
    Anonym (vänligtråd) skrev 2021-01-19 17:05:52 följande:

Nej säg inget till juristen, tycker jag.. Din mamma glömde skriva testament och då är det som det är tyvärr. Du har förlorat din mamma, och det är sorgligt, men du har en levande syster och pappa kvar <3 materiella ting går inte före livet.. tycker jag.. men jag hoppas du hittar en lösning som du mår bra av. Det här var bara hur jag tänkte.. och jag är inte i din sits alls.. måste kännas så himla drygt.

Fast om systern och pappan imte förstår att vara rättvisa så kommer nog inte relationen vara så bra ändå framåt.
Svar på tråden Är det elakt av mig?