• SveMan30

Har incelmän legitima intressen?

Har ni också lagt märke till allt tjat om incels de senaste åren? Jobbigt så det förslår. Samtidigt har jag lagt ner viss möda på att försöka förstå vad fenomenet handlar om och någonstans verkar det koka ner till följande 7 punkter:

1) Uppluckring av normer kring parbildning. När man tröttnat (vilket ofta sker rätt snabbt) är det bara att gå vidare till nästa. Eller så kan man gärna ha flera partners samtidigt. Det är modernt, nytänkande och sorterar bort svaga och icke-konkurrenskraftiga män (om de ens kan kallas för det), detta då kvinnor är hypergama medan de bästa och manligaste männen är mindre kräsna var de sprider sin säd. Digital dejting via Tinder förstärker och industrialiserar denna process enligt paretoprincipen.

3) Ett större överskott på män. Könsfördelningen innebär att 100 000 män i åldrarna 15-35 blir utan kvinna (7%), en fördubbling från år 2000.

4) Förlöjligande av de så kallade män (pojkar egentligen) som slås ut i konkurrensen med de som är bättre. Även om de är jobbiga och löjeväckande så är de rätt förnöjsamma att reta och provocera.

5) Dessa män är potentiellt farliga och utgör ett terrorhot. Tydligen har de fått för sig att sex är en "mänsklig rättighet" vilket är rätt märkligt. Förvisso anses sex för nöjes skull vara tillräckligt viktigt för att abortera en del oönskade barn (en jobbig bieffekt), men bara därför är inte sex något för alla.

6) Uppvärdering av sex och den sexuella njutningen, i allt från porr till reklam och mediaindustri. Detta så att incels ska känna att de går miste om något.

7) Strypt tillgång till sex, bland annat genom kriminalisering av sexköp. Genom att kriminalisera tafatta raggningsförsök kan man även motverka att incels får fel idéer.

8) Omfördelning av resurser via välfärden så att ingen kvinna känner sig nödgad att av ekonomiska skäl söka sig till en incel. För det verkar finnas både arbetande och icke-arbetande incels.

Även om jag själv tillhör den där gruppen som inte får sex eller partner så kan jag absolut hålla med om att tjatet är väldigt jobbigt (ser fram emot att få förlöjligas och förnedras för det i tråden av bättre och mer konkurrenskraftiga män samt av er kvinnor). Jag röstar själv Nej, vi har inga legitima intressen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har incelmän legitima intressen?
  • Postman
    SveMan30 skrev 2021-01-09 14:50:22 följande:

Att gruppen allt som oftast karaktäriseras som bestående av unga vita män är det ännu lättare att avfärda det som trams, de är ju av naturen "privilegierade" och behöver därmed inget stöd från samhället.

Det ligger en hel del i det, ja. Tyvärr är det alltid så med män i stort att de får antingen skylla sig själva eller bara knyta näven i fickan. Sorglig inställning för egentligen borde vi satsa än mer på att få med dessa i samhället eller som du skriver ge stöd.
  • Postman
    Anonym (M) skrev 2021-01-09 16:17:22 följande:
    Det är allmänt känt att så gott som alla kvinnor får ligga, men att det i de fallen som en kvinna påstås leva i ofrivilligt celibat faktiskt handlar om att hon fått erbjudanden men är för kräsen. Så i praktiken innebär ju det faktiskt att hon själv valt att leva i ofrivilligt celibat.
    Anonym (M) skrev 2021-01-09 16:19:17 följande:
    Du TROR det ja. Men så är det inte! Alla kvinnor får ligga , men kvinnor är betydligt mer kräsna än män vilket innebär att betydligt fler män får leva i ofrivilligt celibat.
    Nej jag tror inte alls att det stämmer det du säger och du är knappast någon mer sanning än mig men ok vi tror olika då.
  • TvillingmammaVästgöte
    SveMan30 skrev 2021-01-09 16:17:40 följande:
    Det ligger nog en viss sanning i det. Vad det ofta handlar om i det fallet är det jag tog upp under den första punkten i trådstarten. Grejen är att om vi tänker oss en helt fri partnermarknad, utan några som helst normer kring tvåsamhet, så resulterar det i att 20% av de bästa männen tar 80% av kvinnorna medan övriga 80% av männen får dela på 20% av kvinnorna, detta enligt paretoprincipen (sök på wiki). Vi är långt ifrån där än, även om det rests krav på polygami och trots att Tinder fungerar litegrann åt det hållet. Kvinnor med lite sämre attribut som suktar efter att få en chans med de bästa männen får nog vänta ett bra tag innan hon får till det. Men det är klart, skulle hon sänka sina krav lite är hennes väntan över.
    Vi är redan där , vi har en form av seriell polygami . De attraktivaste och resursstarkaste männen bildar familj flera gånger under sitt liv . Många har två eller tre kullar med olika kvinnor.
  • Anonym (mr)
    StudierKemi skrev 2021-01-09 14:45:19 följande:

Anonym (mr), yes, detta är den rätta definitionen på en man som klassas som incel, att han lever i ofrivillig celibat. Han kommer inte bli vald så länge han är låginkomsttagare samt är opåläst och ointressant, helt chanslöst. Men lyckligtvis kan han förändra sin situation när som helst och vända på sitt liv och rycka upp sig, men tyvärr är prognosen något extremt liten att han kommer vilja förändra sig i vuxen ålder när han redan lärt sig att leva på ett visst sätt. Man bör lära unga pojkar från hela början att "Skolan är allt. Det finns inget som är viktigare än denna", som min kloka far brukade säga till mig även om jag var flicka då på den tiden. Rådet riktar sig till alla, till det kvinnliga könry med. Enligt statistik är dem som är högutbildade lyckligast i vårat samhälle, män som kvinnor, googla runt så får Du se. Men i männens fall är det ännu mera kritiskt läge att ha god utbildning, för att män och kvinnor tänker med olika hjärnhalvor, och kvinnor kommer ställa kravet på mannen att han ska vara högutbildad och därför intressant att prata med (kvinnor som jag), och resterande kvinnor vill ha en man som är högutbildad och kan antingen försörja dem ELLER köpa dem vackra presenter. En man har ingen chans att bli vald annars utan utbildning (även om enstaka undantag äger rum, MEN DEM ÄR FÅ). Kvinnor är hellre utan man än om deras krav inte uppfylls. Män (som tänker lite mer med vänster hjärnhalva istället) är hellre utan kvinna än att deras krav inte uppfylls om att hon ser OK ut, fräsh, kammat hår, duschar regelbundet, har inte övervikt. Båda könen måste vara medvetna om att man antingen kämpar för att uppnå det motsatta könets förväntningar, eller så har man inget annat val än att acceptera att män som inte kvinnor vill ha, måste bli ett med kvinnor som män inte vill ha. Det är detta sistnämnda som incel-män har svårt att begripa. Dem tycker att dem förtjänar det bästa trots låg utbildning / ingen utbildning. Detta för att dem tänker fel och har fått saken om bakfoten, dem tror att just låg utbildning / ingen utbildning är det som gör dem till bättre män, dem har en annan prioriteringsförmåga i sin hjärna och då kommer man tyvärr att fortsätta leva i ofrivillig celibat. Men ja, statistiskt sett finns det någon för alla, man måste bara se på det realistiskt, vem man kommer att passa ihop med.

Jag tycker du har en bra poäng. Om vi säger att det finns en attraktionsskala från 1-10. Jag tycker inte att just högskolepoäng har någon reell betydelse. Att man är beläst till den grad att man blir intressant att diskutera saker med är väl mitt krav på en kvinna. Finns en massa saker som vägs in i attraktionsskalan. Social, glad, vältränad, intelligens, inkomst, driv, vill vara med och sätta spännande livsmål o.s.v. En bra utbildning kan vara en god grund för mycket av detta.

Okej, men när vi vägt ihop allt till en attraktionsfaktor så gäller det ju för alla att veta sin plats. Antag att båda könen ratar allt som ligger 3 snäpp under dem själva på attraktionsskalan. Problemet uppstår ju då när incels(av båda könen) inte begriper sin egen plats på skalan. Om man tror man är en 7:a när man i själva verket är en 2:a så kommer dessa inte fatta varför de har sjukt svårt att ens få ens en 2:a (eftersom denna överviktige bidragstagare själv tror sig vara en 5:a).

Det hela är nog en konsekvens av de stora skillnader som de facto finns i samhället idag. En kvinna kan vara en 8:a på snygghetsskalan, men landar på en 3:a på attraktionsskalan då hon saknar utbildning, ointressant att diskutera med och ingen som helst möjlighet till framtida vettig inkomst. De lågbetalda jobben kommer förbli slitsamma och lågbetalda, medan de högbetalda har dragit ifrån med ganska mycket.
  • SveMan30
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-09 16:25:50 följande:

Vi är redan där , vi har en form av seriell polygami . De attraktivaste och resursstarkaste männen bildar familj flera gånger under sitt liv . Många har två eller tre kullar med olika kvinnor.

Ja helt rätt! Eller kanske snarare seriell monogami (även många vänstrar en del ibland).
  • Anonym (just sayin')
    Anonym (M) skrev 2021-01-09 16:10:55 följande:
    De kvinnor som lever i ofrivilligt celibat har så gott som alltid valt det själva. De blir erbjudna sex men tackar nej för att det är män som inte passar dem i smaken.

Väldigt väldigt kvinnor lever i ofrivilligt celibat, däremot en hel del män gör det.
    Det du kommer med är påståenden inte fakta, det är alltså vad du tror
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (M) skrev 2021-01-09 16:17:22 följande:
    Det är allmänt känt att så gott som alla kvinnor får ligga, men att det i de fallen som en kvinna påstås leva i ofrivilligt celibat faktiskt handlar om att hon fått erbjudanden men är för kräsen. Så i praktiken innebär ju det faktiskt att hon själv valt att leva i ofrivilligt celibat.
    Du kan få ett erbjudande av en man att bli knullad men du kanske är för kräsen för att nappa på det och då är du i frivilligt celibat. Att inte vilja ligga med någon man inte är sexuellt attraherad av är inte att vara kräsen. Man skäms för f-n och vara man när man ser sånt dravel.
  • Anonym (Annika)

Jag tror inte att det egentligen är fler män som är singlar, men synen på eget ansvar har förändrats de senaste decennierna. Om barnet inte sköter sig i skolan är det lärarens fel, om man inte får jobb är det invandrarnas fel, om man har hamnat i skuldfällan är det samhällets fel, om man blir kriminell är det föräldrarnas fel, osv. Alltså tycker de män som är ofrivilliga singlar att det också måste vara någon annans fel. Förr kanske män i samma situation tyckte att det var av otur eller på grund av hur de var.

• Anonym (Q)
    Anonym (M) skrev 2021-01-09 16:19:17 följande:

Du TROR det ja. Men så är det inte! Alla kvinnor får ligga , men kvinnor är betydligt mer kräsna än män vilket innebär att betydligt fler män får leva i ofrivilligt celibat.

Så då menar du att kvinnorna inte skall vara kräsna och ligga med män som de egentligen inte vill ha sex med?
  • Anonym (M)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-01-09 17:23:27 följande:

Du kan få ett erbjudande av en man att bli knullad men du kanske är för kräsen för att nappa på det och då är du i frivilligt celibat. Att inte vilja ligga med någon man inte är sexuellt attraherad av är inte att vara kräsen. Man skäms för f-n och vara man när man ser sånt dravel.

Det jag försökte förklara är att i princip ingen kvinna lever i ofrivilligt celibat, de får alltid erbjudanden medans män inte ens får ett endaste erbjudande om sex.
Svar på tråden Har incelmän legitima intressen?