Inlägg från: Anonym (Vågad kvinna 40) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vågad kvinna 40)

Sexlöst förhållande

Anonym (Man) skrev 2021-01-08 11:03:30 följande:
    Det är han som behöver gå i terapi för att han har konstiga böjelser. Vilken vuxen man i 40-års åldern lever för vågad sex. Jisses, det är sjukt.

"De få gånger vi har sex är det under täcket, liggandes i sked, med släkt lampa. Det finns noll intresse att testa nya grejer. Inombords dör jag långsamt. "
    Snälla, säga att du skämtar. ?Konstiga böjelser?? ?Vågad sex?? Det enda TS begär är att ha sex oftare och på ett annat sätt än i skedställning, under täcket och med släckt lampa. Du menar alltså på fullt allvar att allt annat än det är ?konstiga böjelser?? Förlåt, men du måste vara extremt pryd. Är du frireligiös? Och vad har ålder med saken att göra? Det finns mängder med människor över 40, 50 och t.o.m. 60 som har kinky sex av olika slag. Jag har svårt att tro att du verkligen är en man. De som resonerar som du brukar vara sexnegativa, moraliserande feministkvinnor.
    Anonym (Försök att sluta tänka på sex?) skrev 2021-01-08 12:50:48 följande:

Sex är till för att skaffa barn, visst är det njutningsbart att ha sex, men det finns något bättre att lägga fokus på och det är kärleken. Man kan motstå sex, det är så mellan mig och min man, vi älskar varandra väldigt djupt att känslorna är viktigare än sex. Vi kanske har sex två gånger i månaden och That's it, istället säger vi söta ord till varandra, kanske smeker och kysser, men inte sex. Testa det.

Nej, sex är inte ?till för? att skaffa barn. Sex är inte till för något öht. Om du tror det så har du missförstått evolutionen. Evolutionen har inget syfte, den bara är. Om sex bara var ?till för? att skaffa barn, så skulle inte kåthet finnas och det skulle inte vara skönt att få orgasm. Och kvinnlig orgasm skulle öht inte finnas. De allra flesta människor har en sexlust och njuter av att ha sex. De allra flesta människor har inte sex enbart för att skaffa barn. Snarare så är den absolut vanligaste anledningen till att folk har sex att de är kåta. Varför tror du annars att folk använder preventivmedel? Jättekul för dig och din man att ni har svag sexlust och väljer att mest fokusera på kärleken, men alla funkar inte så. För de flesta av oss är sex en väldigt viktig del av livet. Och det innebär verkligen inte att vi inte älskar vår partner. Man kan kombinera kärlek och sex. Många nyförälskade par har sex flera gånger om dagen.
    Anonym (samma) skrev 2021-01-08 20:00:07 följande:
    FL är fullt av moralkärringar av båda könen som tycker att man är störd om man vill känna sig åtrådd av den man lever med och inte nöjer sig med enbart in och ut-sex i en och samma ställning några gånger om året.
    Ja, jag har på senare tid märkt att det finns många användare med sexnegativa attityder på FL. Jag måste säga att jag känner mig nedslagen av denna upptäckt, och undrar om det ser likadant ut i det verkliga livet. Jag hoppas verkligen inte det. Jag har i alla år trott att svenskar i allmänhet hade en öppen och tolerant syn på sex. Eller så är de här moralkäringarna inte lika många som de verkar? Det kanske är samma gäng på tre - fyra personer som sitter och gapar och fördömer i alla trådar.
    Anonym (Man) skrev 2021-01-08 12:34:38 följande:
    Har vi kommit så långt i vår dekadens i samhället att vissa tror man trollar om man råder en man som har en som han själv beskrivit som "fantastisk fru och mamma" men med "trist sexliv" att stanna kvar i äktenskapet och fokusera på det positiva?
    Nej, men om man påstår att en man är sjuk och borde gå i terapi för sina ?konstiga böjelser?, när det enda han skrivit är att han vill ha lite omväxling från slentriansexet, som alltid sker i samma ställning, under täcket och med lampan släckt, då är det inte konstigt om folk tror att man är ett troll.
    Smecker skrev 2021-01-08 20:15:46 följande:
    De flesta av dem trollar bara, de kan göra det eftersom de kan välja anonyma nick och deras vanliga konto behöver inte förknippas med de åsikter de presenterar anonymt. Jag vet minst en användare som brukar göra så, skriva något som är anti eller kontroversiellt som hen egentligen inte tycker, och sedan sitta hemma och fnissa över folks indignation och kontroverserna det orsakar.
    Jösses, vad omoget. Har personen erkänt själv att hen gör så?
    Smecker skrev 2021-01-09 11:35:44 följande:
    Jag känner personen utanför Familjeliv. Det är en vanlig sysselsättning när hen är lite uttråkad.

Det är bara på Familjeliv det går att göra så, då det finns ett system där man kan använda anonyma nick i trådar. På communities där ens egna konto måste förknippas med och stå för det som skrivs, där förekommer det inte alls i lika stor utsträckning. Så där håller jag Familjeliv ansvariga för att det går att göra på det viset, men jag tror inte de bryr sig direkt. Därför tar jag saker som skrivs på den här sajten på bra mycket mindre allvar än det som skrivs på andra forum och communities.
    Det har jag aldrig tänkt på. Det är ju faktiskt ett stort minus med FL, att de gör det så mycket lättare för folk att trolla genom att man kan välja att vara anonym. Det torde ju vara samma på 4chan, tänker jag, fast där är jag aldrig.
    Anonym (Dream) skrev 2021-01-09 12:40:31 följande:

Har inget med att jag citerar dig.. men måste säga att du är otroligt vettig.. du är förmodligen inte singel..=)

Tack :) Nej, jag är gift.
    Anonym (Dream) skrev 2021-01-09 13:10:58 följande:

Misstänkte det . Han ska va lycklig =)

Det är han :)
    New Dawn skrev 2021-01-09 16:37:40 följande:
    Nej, det är rätt som du säger att evolutionen egentligen inte har något syfte om man ska se det krasst, men evolutionen styr fortlevnad och det är ganska uppenbart att sexlust har sitt ursprung i evolution. En människoart som inte känner sexlust skulle inte överleva. Människorna skulle inte ha sex, eller i alla fall alldeles för lite, och arten skulle dö ut. Det är viktigt att även kvinnor vill ha sex, så kvinnans njutning och orgasm är också viktigt för artens överlevnad. Det skulle inte funka om det bara var mannens "grej", som inte kvinnor alls var intresserad av.

Att människor fortsätter ha sex bara för njutning är inget som motsäger evolutionens grund. Det är ju snarare så att vi måste "lura" evolutionens grunder genom preventivmedel.

För de flesta är sex viktigt. Det håller jag med om, men det är mer komplext. Om det bara var den fysiska biten skulle onani fungera, men mycket när det gäller sex handlar om att få känna sig bekräftad, få sin sexuella identitet bekräftad. Det kan också få en att känna sig älskad (Dock inte per automatik. Visst sex kan ju få människor att känna sig utnyttjade tex). Sex är ofta en viktig och värdefull del i en kärleksrelation, och leder ofta till att stärka banden och känslorna. Detta är dock inte heller något som sker per automatik. Att tex ha sex som inte är skönt, tex när man inte har (tillräcklig) lust stärker inte banden. Inte heller sex där den ena verkar frånvarande och verkar "ställa upp" motvilligt.
    Jag tror att du fortfarande är lite fast i föreställningen att syftet med sex är fortplantning, även om du kanske inte är medveten om det själv. Den mänskliga arten riskerar att dö ut om sexdriften inte existerar, ja, men sexdriften existerar fortfarande inte med syftet att bevara artens fortlevnad. Det är helt enkelt så att de individer som haft förmågan att bli kåta och känna attraktion till individer av det motsatta könet har fått fler avkomlingar. Punkt. Evolutionen ?skiter i? huruvida den mänskliga arten existerar eller inte.

Det du skriver i ditt sista stycke invänder jag inte emot och jag ser inte hur det säger emot något jag tidigare skrivit heller. Jag argumenterade ju emot en kvinna som inte verkar ha särskilt stark sexlust, och vars man inte har det heller, och som tyckte att TS skulle testa att fokusera mer på kärlek för att vilja ha mindre sex. Jag försökte förklara för henne att det är ett dåligt råd, för sexlust är inget man bara kan välja bort. För de flesta människor ÄR sex viktigt i en relation och den går inte bara att ersätta med mer kärlek, som hon tycktes mena.
    New Dawn skrev 2021-01-09 19:55:53 följande:
    Jo evolutionen handlar om att få arter att överleva. Grunden för sex har med fortplantning att göra. Så är det bara. Vi är i grunden stenåldersmäniskor, även om vi och samhället ändrats.

Massor av funktioner i kroppen bygger på den människa vi har levt som den största delen av historien. Även reaktioner på stress är ofta helt felaktiga i det moderna samhället eftersom det bygger på den kropp vi utrustats med.

*Ser man på mänsklighetens historia som ett dygn var vi jägare och samlare fram till 23:40. Industrialiserade först 23:59:40, 20 sekunder före tolvslaget. Digitaliserade, alltså uppkopplade blev vi 23:59:59,en sekund före tolvslaget. (ref Anders Hansen, Hjärnstark) *

Nej det var inte direkt mot dig utan en vidareutveckling ang tankar om sexet betydelse. Jag tror att kärlek och närhet ibland kan ersätta sex. Ett bra exempel är ju åldrande människor där det är uppenbart att sex inte längre är möjligt. Jag har sett jättestark kärlek här och jag tycker inte det är konstigt om även yngre individer ibland kan känna den samhörighet, trygghet, njutning och uppskattning även om sexmängden delvis ersätts av annan närhet och kärlek. (funkar ju inte om en är missnöjd och frustrerad).
    Nej. Evolutionen handlar inte om någonting alls. När du säger att den handlar om att få arter att överleva, så säger du också att den har ett syfte. Vilket den inte har. Våra kroppar ser ut som de gör för att de har anpassats till sin omgivning. Det är inte detsamma som att det har funnits ett syfte (vem har haft detta syfte?) med att utveckla våra kroppar så att de kan överleva i den omgivning de lever i. Om du vet hur naturlig selektion fungerar, så borde du förstå detta. Jag tror dock att det är vanligt att folk tror som du, att även om man tror på evolutionen, så kan man inte frigöra sig från (den felaktiga) föreställningen att allt som har utvecklats genom evolutionen, har utvecklats med ett ändamål. Eftersom vi människor ger en mening åt allt VI gör, så är det ofta svårt för oss att tänka oss att saker i naturen faktiskt händer utan att de har någon mening. Det är synd att detta ska vara så svårt att förstå för så många.
    Anonym (Annat) skrev 2021-01-09 21:12:24 följande:

Och inte heller är synen att exempelvis våra reaktioner på stress är "felaktiga" vetenskaplig. Lika lite som att det är "felaktigt" att vi har lätt att lägga på oss extra fett när vi har överflöd av föda.

Vetenskapliga teorier värderar inte på det sättet. De bara förklarar hur det fungerar. Värdera får vi göra själva. 

Alltså - man kan aldrig hänvisa till "evolutionen" eller "naturen" när det gäller hur vi ska ha eller tänka kring sex. Det får vi helt enkelt avgöra själva. Man kan ju enkelt jämföra med mat. Visst kan man se det så att "mat är till för att överleva". Och då är det så, för de människor som förhåller sig så. Men de allra flesta resonerar inte så. Tvärtom anser vi att mat utöver överlevnad är till för att förhöja vår upplevelser av livet. Till att ge oss njutning.

Detta gäller såklart  inte om man har en religiös världsuppfattning. Då finns ju både "syften" och "rätt och fel".

Exakt! Instämmer i allt du säger.
    New Dawn skrev 2021-01-10 08:37:02 följande:

Du verkar låsa dig vid ord som syfte och mening, som om någon planerat evolutionens utveckling med särskilda mål. Jag har inte uttryckt det så. Helt obegripligt hur du får till det.

Sexualitetens funktion handlar om fortplantning. Precis som andra fysiska funktioner har anpassats för överlevnad. Ja, det sker genom selektion och arter som anpassar sig dåligt till olika livsförhållanden dör. Djurarter dör ut om de inte kan para sig. Precis som människan skulle göra om vi inte hade sex. Sexlusten blir viktig för att vi ska vara intresserad av att ha sex med nya personer. Detta är gynnsamt för artens fortlevnad och har utvecklats via selektion.

Jag förstår inte varför du fastnar på ändamål och syften. Det är selektion som leder till utvecklingen. Våran art skulle dött ut om vi inte hade sex. Eller om vi hade alldelses för lite sex.

Det är inte "någon" som har ett "syfte" med hjärtat, men hjärtat har i alla fall uppgiften att pumpa runt blodet i kroppen. Pulsen höjs för att hjälpa oss klara ansträngande situationer. Om hjärtat inte kunde anpassa sig till olika omständigheter skulle vi dö. På samma sätt fungerar sexualiteten för att gynna fortplantning.

Vad är det som jag inte förstår? Din beskrivning är väldigt motsägelsefull.

Du vill att vi ska förstå att saker i naturen sker utan någon mening, men våra komplexa kroppar och organ har genom evolution fått egenskaper som varit gynnsamma. För det är ju det allting handlar om.

Det var ju du själv som skrev "Jo evolutionen handlar om att få arter att överleva". Den meningen är rent felaktig, i synnerhet om den är en invändning mot det jag skrev om att evolutionen inte har något syfte, ändamål, eller mening.

Jag har inte "låst mig" vid vissa ord, jag har använt dessa ord för att förklara hur evolutionen INTE fungerar.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, så jag lämnar den nu.
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 13:33:50 följande:
    Fast kvinnlig orgasm existerar ju knappt, iaf inte vid sex. Är väl bara en liten procent av den kvinnliga befolkningen som kan få orgasm vid sex. Jag har aldrig fått det och ser därför inte riktigt tjusningen med sex, annat än att skaffa barn då, då kan jag tänka mig att ha sex ofta. Annars är det ganska meningslöst.
    Jag antar att du med ?sex? menar vaginalt samlag. Vad jag har läst så kan ca en tredjedel av alla kvinnor få orgasm genom vaginal penetration. Och många som tror att de inte kan det, kan nog det egentligen. Jag trodde i många i år att jag inte kunde det, men det visade sig plötsligt att jag faktiskt kunde.

Sedan är ju sex så mycket mer än vaginal penetration. Om man inte kommer under samlag, får man be sin partner stimulera en på något annat sätt, t.ex. med mun och tunga. Så gott som alla kvinnor kan ju komma genom klitorisstimulans, så man bör absolut inte ignorera klitoris under sex.

Sex handlar inte heller bara om orgasm. Sex är så mycket mer, kåthet, kroppskontakt osv. Om man tycker att allt sex som inte leder till orgasm är meningslöst, ja, då förstår jag att man inte gillar sex.
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 14:02:54 följande:
    Ja sex är väl främst penetration. Oj, en tredjedel, så många?! Jag känner ingen som får orgasm vid sex.

Såklart att sex inte bara är orgasm, men för mig som inte blir kåt längre, oftast får ont vid sex och inte får orgasm vid sex så är sex ganska så meningslöst ja.
    Fast sex ÄR ju inte bara penetration. Om du får ont av penetration, och inte får orgasm av det, så kanske klitorisstimulans funkar bättre för dig? Med din partners fingrar och/eller tunga.
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 14:38:08 följande:
    Varken p-medel lr stress kan jag göra något åt. Jag vill inte bli gravid och jag måste jobba. Hormonerna har jag kollat upp vid ett flertal tillfällen.

Varför ska mina problem bli till problem i förhållandet?
    Det finns icke-hormonella preventivmedel. De påverkar inte sexlusten.
    Anonym (Man) skrev 2021-01-08 11:27:21 följande:
    Det har han ju redan.

Jag kommer till den slutsatsen eftersom han tycks leva ett bra liv med en välmående familj men trots det "dör inombords" för att han tycker sexlivet är tråkigt. Den klassiska rådet att "vara tacksam för det man har istället för att gnälla över det man inte har" är sannerligen tillämpbart på detta fall.

Den som fokuserar på det negativa och bortser från det positiva kommer förr eller senare att leva i inbillad missär.
    Uppenbarligen är sex inte alls viktigt för dig, gissningsvis för att du har låg sexlust. Du kanske rentav är asexuell? Det är helt ok att vara det, men man kan ändå förvänta sig att att du har förståelse för att folk är olika. För de flesta människor ÄR sex väldigt viktigt. Att inte ha ett tillfredställande sexliv i sin relation är förödande för många, och faktiskt en vanlig anledning till att relationer tar slut. Detta beror inte på att folk är omogna och gnälliga, eller att de saknar förmåga att se det positiva. Det beror på att de inte får ett grundläggande behov tillgodosett. Du har svårt att förstå detta för att du inte själv har det behovet. Om du försöker tänka dig en relation där partnern saknar något som är viktigt för dig? En kvinna som INTE är en ?fantastisk fru och mamma?? Försök förstå att en partner som visar ett väldigt lågt intresse för sex har lika negativ påverkan på många som en sådan kvinna skulle ha på dig. Sex handlar ju inte heller bara om att få utlopp för sin sexdrift. Sex handlar om intimitet och kroppskontakt, kärlek och bekräftelse. Att få känna sig sexuellt åtråvärd är ett grundläggande mänskligt behov som inte bara går att välja bort. Att uppleva att ens egen partner inte åtrår en kan tära något enormt på självkänslan. Och det handlar inte om någon form av svaghet, det är rent mänskligt. Försök tänka utanför dina egna behov och ramar, så kanske du kan få lite förståelse för hur andra människor fungerar.
    Anonym (Man) skrev 2021-05-30 22:44:12 följande:
    Skilda lyckliga föräldrar, yea right.

Varför skulle du ha en usel relation. Det är just det som är den svaga mentaliteten. Att personen hellre väljer att gräva ner sig i en grop än att fixa problemen.
    Jag väntar fortfarande på att du ska förklara vad det är för ?konstiga böjelser? som TS behöver gå i terapi för.
Svar på tråden Sexlöst förhållande