Sexlöst förhållande
"De få gånger vi har sex är det under täcket, liggandes i sked, med släkt lampa. Det finns noll intresse att testa nya grejer. Inombords dör jag långsamt. "
Sex är till för att skaffa barn, visst är det njutningsbart att ha sex, men det finns något bättre att lägga fokus på och det är kärleken. Man kan motstå sex, det är så mellan mig och min man, vi älskar varandra väldigt djupt att känslorna är viktigare än sex. Vi kanske har sex två gånger i månaden och That's it, istället säger vi söta ord till varandra, kanske smeker och kysser, men inte sex. Testa det.
Har inget med att jag citerar dig.. men måste säga att du är otroligt vettig.. du är förmodligen inte singel..=)
Misstänkte det . Han ska va lycklig =)
Och inte heller är synen att exempelvis våra reaktioner på stress är "felaktiga" vetenskaplig. Lika lite som att det är "felaktigt" att vi har lätt att lägga på oss extra fett när vi har överflöd av föda.
Vetenskapliga teorier värderar inte på det sättet. De bara förklarar hur det fungerar. Värdera får vi göra själva.
Alltså - man kan aldrig hänvisa till "evolutionen" eller "naturen" när det gäller hur vi ska ha eller tänka kring sex. Det får vi helt enkelt avgöra själva. Man kan ju enkelt jämföra med mat. Visst kan man se det så att "mat är till för att överleva". Och då är det så, för de människor som förhåller sig så. Men de allra flesta resonerar inte så. Tvärtom anser vi att mat utöver överlevnad är till för att förhöja vår upplevelser av livet. Till att ge oss njutning.
Detta gäller såklart inte om man har en religiös världsuppfattning. Då finns ju både "syften" och "rätt och fel".
Du verkar låsa dig vid ord som syfte och mening, som om någon planerat evolutionens utveckling med särskilda mål. Jag har inte uttryckt det så. Helt obegripligt hur du får till det.
Sexualitetens funktion handlar om fortplantning. Precis som andra fysiska funktioner har anpassats för överlevnad. Ja, det sker genom selektion och arter som anpassar sig dåligt till olika livsförhållanden dör. Djurarter dör ut om de inte kan para sig. Precis som människan skulle göra om vi inte hade sex. Sexlusten blir viktig för att vi ska vara intresserad av att ha sex med nya personer. Detta är gynnsamt för artens fortlevnad och har utvecklats via selektion.
Jag förstår inte varför du fastnar på ändamål och syften. Det är selektion som leder till utvecklingen. Våran art skulle dött ut om vi inte hade sex. Eller om vi hade alldelses för lite sex.
Det är inte "någon" som har ett "syfte" med hjärtat, men hjärtat har i alla fall uppgiften att pumpa runt blodet i kroppen. Pulsen höjs för att hjälpa oss klara ansträngande situationer. Om hjärtat inte kunde anpassa sig till olika omständigheter skulle vi dö. På samma sätt fungerar sexualiteten för att gynna fortplantning.
Vad är det som jag inte förstår? Din beskrivning är väldigt motsägelsefull.
Du vill att vi ska förstå att saker i naturen sker utan någon mening, men våra komplexa kroppar och organ har genom evolution fått egenskaper som varit gynnsamma. För det är ju det allting handlar om.