Sexlöst förhållande
Livet är ofta ganska oglamoröst. Jobba, hämta barn, underhålla barn, städa, tvätta, läxor och lägga sig. Måste på måsten.Äta jobba sova dö.
Det som ger gnista i allt detta vardagliga är verkligen sex. Och då inte jakten på orgasm utan själva förförelsen. Att känna sig attraktiv, sensuellt, passion och samhörighet. Att tillsammans ge sig hän och bara njuta av varandra.
Jag tycker inte din känsla är konstig. Tvärtom.
Du vill känna dig attraktiv och att din fru ska vilja ha dig mer än en bästa vän. Problemet är att attraktionen är svår att hålla liv i efter lång tid tillsammans, det måste man jobba på. Inte bara du utan hon måste också vara med på tåget. Hon måste vilja detta.
Har inget bra råd egentligen mer än att hon måste vara delaktig i att jobba på attraktionen i relationen. Inte tas den för given. Och du behöver nog sätta hårt mot hårt här att det inte kommer funka om det inte blir förändring. Och den förändringen ligger inte i att hon ska ligga mot sin vilja men att hon tar en funderare kring varför hon inte vill och varför hon inte har ett sug. Vad beror det på? Är hon inte längre attraherad? Har hon svårt att njuta av sex? Hormoner? Vad kan göras för att få relationen mer sensuell? Vad kan du göra, vad kan hon göra? Kan hon gå till en sexolog själv för tips? Hur ska ni mötas i detta? Inte bara säga jag har rätt och du har fel.
Sen förstår jag henne till viss del också. När jag gick på p-piller hade jag sällan något sug alls efter sex. Fanns liksom inte i kroppen. Det fanns så mycket annat som var viktigare. Och det var svårt att få igång kroppen att känna lust. Tyckte min man var otacksam och hade fel fokus. Hur kan man lägga så mycket energi på något så icke väsentligt som sex? Sen slutade jag med dessa.... jisses... fick ett sexdrift som en pubertal tonåring till och ifrån. Då fattade jag.
Idag kan jag inte tänka mig en relation utan passionerat sexliv. Det är glittret i tillvaron. Och det stärker relationen något oerhört.
Återigen - jag vill inte nedvärdera. Sex kan vara helt fantastiskt. Men samtidigt tror jag verkligen att (vuxna) människor som ser sex som "all that" är ganska understimulerade i övrigt. De vet sällan hur det känns att exempelvis ha ett intresse som i perioder helt slukar en. Alltså en passion, som inte har något med sex eller romantik att göra.
Men igen - jag nedvärderar inte sex. Min poäng är bara att det finns mycket annat som kan få både ens tillvaro och ens relationer att glittra. Det beror på hur man fungerar. Att detta i den här TS liv är ett stort problem är dock självklart.