Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Betala skulder och spara samtidigt?

Härligt att du tänkt börja!

Beror på hur stora skulder samt inkomst tänker jag?

Jag skulle försöka ha en buffert på konto ifall man får oväntade utgifter (tex tvättmaskin går sönder etc) och sen betala av så mycket som går.

• Anonym (M)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-05 22:46:12 följande:

Hej, tack för svaren. 

Tack. Jag vill verkligen både bli skuldfri och bygga upp en buffert. Mina skulder är ca 24000 hos kronofogden och ca 12000 hos inkasso. Min inkomst är precis över 11300 kr men det kommer en liten, liten höjning nu i januari så jag vet inte exakt.

Okej, inte jättesummor iallafall! Skönt det!

Har krono/inkasso krav på hur mycket som ska in per månad?

Hur mycket räkningar har du i kostnader per månad?
  • Anonym (M)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-05 23:17:06 följande:

Inte jättesummor som tur är. Eller, för mig är det ju ganska stora summor, men det är i alla fall inte hundratusen och mer. 

Nej kronofogden har inte sagt något annat än att de tycker att det bästa för mig från deras håll är att jag sätter in extra pengar på mitt skattekonto om jag har råd, för det är det enda de kan utmäta. Tyligen gör de inga avbetalningsplaner och sådant nuförtiden förutom om de gör utmätningar. Inkassobolagen vet jag faktikst inte så noga. Jag håller på att leta rätt på dem jag fått krav ifrån så jag kan kolla. 

Räkningarna jag har ligger på mellan ca 7800 och 8100 beroende på elräkningen. Då är det hyran och hemförsäkringen som ligger på samma, elen och bredbandet. Det är alla mina fasta räkningar.

Jaha okej. Har du mycket grejer och kanske skulle kunna sälja av med något på loppis/fb säljsidor tex? Får du in lite pengar så, kan du ha dom som sparpengar om det krisar.

Hur mycket brukar du handla mat för?

Kollar du mycket erbjudanden på mat mm? Finns mycket att spara på att äta vad som finns på erbjudande.

Röker/snusar du?

Är det skulder med hög ränta eller "fasta skulder"? Annars borde du försöka beta av skulder med hög ränta först.
  • Anonym (M)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-06 14:09:27 följande:

Har inte så mycket prylar. Jag har ett gäng örhängen som jag skulle kunna sälja kanske, men jag tror inte något av det är äkta. Arvegods, själv använder jag inte örhängen. Datorn jag har är nog mest värdefull, den kanske jag kan få en femhundring för om nu någon annan skulle vilja ha en dator som låter som en attackhellikopter.

Pengarna som blir över efter räkningarna går till mat nästan alltihop, för två vuxna och en hund. Jag har haft hunden långt innan jag fick pengaproblem så skäll inte på mig om den och jag tänker inte omplacera en 15-åring som kostar en 100-lapp i drift. Lite mediciner och ibland påfyllnad av mobilen också. Jag kollar alltid erbjudandena i butikerna men helt ärligt är det ofta saker som är för dyrt som är på extrapris. Sällan falukorv och ofta entrecote om vi säger så.  Jag röker, snusar och dricker inte. 

Jag vet inte vad det är för ränta på skulderna just nu i huvudet men i alla fall det som ligger hos kronofogden kan det inte vara mycket ränta på för den summan rör sig inte mycket från år till år, de har legat i 5-6 år nu. En hundralapp fram och tillbaka beroende på hur mycket jag får tillbaka på skatten, vilket brukar pendla mellan 80 och 150 kr.

Oj lever ni på en lön båda två? Hunden förstår jag du vill ha kvar.

Jag tänkte mer på typ gardiner, prydnadssaker, någon möbel som bara står i förrådet etc som inte kommer till användning men som kan ge några kronor om man får sålt. Alltså sånt du inte tänker på att du har ens.
  • Anonym (M)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-22 19:54:26 följande:

Jag har i alla fall stoppat in 300 kr på mitt skattekonto idag.

Härligt fortsätt så! Heja heja!
Svar på tråden Betala skulder och spara samtidigt?