• Anonym (kravmärkt)

Betala skulder och spara samtidigt?

I år ska jag försöka både betala skulder och spara lite pengar genom att leta rätt på 500 kronor i budgeten. Jag skulle vilja göra bådadera. Jag har skulder både hos kronofogden och hos inkasso, och 83 öre på ett vanligt sparkonto helt utan ränta. Kronofogden gör ingen utmätning pga jag har sjukersättning på garantinivå och de säger att det inte går att utmäta för det är för lite pengar redan från början.

Är det någon son har lust att ge mig lite vägledning vad jag ska prioritera eller i vilken ände jag ska börja eller hur jag ska tänka eller vad ni nu kan ge mig för tips?

• Svar på tråden Betala skulder och spara samtidigt?
  • Anonym (M)

Härligt att du tänkt börja!

Beror på hur stora skulder samt inkomst tänker jag?

Jag skulle försöka ha en buffert på konto ifall man får oväntade utgifter (tex tvättmaskin går sönder etc) och sen betala av så mycket som går.

• Anonym (Rubbet)

Nästan alla kan spara pengar i nån ände. Man börjar med att skriva ner alla utgifter man har. Och då menar jag allt.  Då ser man var man kan spara in. Mat, mobil, elavtal, telefon, tidningar, klubbar, kläder, försäkringar, bil, resor. Rubb och stubb. Har man nåt att sälja? Kan man tjäna extra nånstans? Handla enbart på second hand. Laga all mat själv. Inte äta ute. Flytta till nåt billigare? Skaffa andra avtal. 

Jag hade vänner en gång med 21000:- i räkningar en månad och en inkomst på 14000. När vi satte oss ner och räknade på allt hittade vi faktiskt lösningar.

• Egon den stora

Hur bor du för det första? Hyr du så behöver du ju inte så stor buffert för tex vitvaror som kan gå sönder.

Det brukar ju vara absurda räntor på det som gått till kronofogden eller inkasso så jag skulle börja där innan sparande.

• Anonym (kravmärkt)

Hej, tack för svaren. 

Anonym (M) skrev 2021-01-05 20:43:35 följande:

Härligt att du tänkt börja!

Beror på hur stora skulder samt inkomst tänker jag?

Jag skulle försöka ha en buffert på konto ifall man får oväntade utgifter (tex tvättmaskin går sönder etc) och sen betala av så mycket som går.

Tack. Jag vill verkligen både bli skuldfri och bygga upp en buffert. Mina skulder är ca 24000 hos kronofogden och ca 12000 hos inkasso. Min inkomst är precis över 11300 kr men det kommer en liten, liten höjning nu i januari så jag vet inte exakt.
  • Anonym (kravmärkt)
    Långbenopluto skrev 2021-01-05 20:44:42 följande:

Hur stor är skulden? Kan du söka skuldsanering?

Se ovan. Sist jag pratade med KFM sa de att skulden är för liten för skuldsanering även om de inte kan göra en utmätning för att jag har för liten inkomst.
  • Anonym (kravmärkt)
    Egon den stora skrev 2021-01-05 21:49:59 följande:

Hur bor du för det första? Hyr du så behöver du ju inte så stor buffert för tex vitvaror som kan gå sönder.

Det brukar ju vara absurda räntor på det som gått till kronofogden eller inkasso så jag skulle börja där innan sparande.

Jag hyr, ja. Jag tänker att jag skulle vilja ha en buffert på en månadsinkomst i alla fall, att ha lättillgängligt, utifallatt. På längre sikt så skulle jag vilja spara ihop så jag kan få ut någon tusenlapp eller två i månaden i räntor på ett isk eller något, men det är ett pensionsmål eller vad jag ska kalla det. Alltså om 30-35 år.
  • Anonym (kravmärkt)
    Anonym (Rubbet) skrev 2021-01-05 21:26:21 följande:

Nästan alla kan spara pengar i nån ände. Man börjar med att skriva ner alla utgifter man har. Och då menar jag allt.  Då ser man var man kan spara in. Mat, mobil, elavtal, telefon, tidningar, klubbar, kläder, försäkringar, bil, resor. Rubb och stubb. Har man nåt att sälja? Kan man tjäna extra nånstans? Handla enbart på second hand. Laga all mat själv. Inte äta ute. Flytta till nåt billigare? Skaffa andra avtal. 

Jag hade vänner en gång med 21000:- i räkningar en månad och en inkomst på 14000. När vi satte oss ner och räknade på allt hittade vi faktiskt lösningar.

Jag tänkte också att det måste finnas någon ände jag kan spara i. Sannolikt blir att jag får spara på maten men det måste ju gå det med.
  • Anonym (M)
    Anonym (kravmärkt) skrev 2021-01-05 22:46:12 följande:

Hej, tack för svaren. 

Tack. Jag vill verkligen både bli skuldfri och bygga upp en buffert. Mina skulder är ca 24000 hos kronofogden och ca 12000 hos inkasso. Min inkomst är precis över 11300 kr men det kommer en liten, liten höjning nu i januari så jag vet inte exakt.

Okej, inte jättesummor iallafall! Skönt det!

Har krono/inkasso krav på hur mycket som ska in per månad?

Hur mycket räkningar har du i kostnader per månad?
  • Anonym (kravmärkt)
    Anonym (M) skrev 2021-01-05 23:07:57 följande:
    Okej, inte jättesummor iallafall! Skönt det!

Har krono/inkasso krav på hur mycket som ska in per månad?

Hur mycket räkningar har du i kostnader per månad?
    Inte jättesummor som tur är. Eller, för mig är det ju ganska stora summor, men det är i alla fall inte hundratusen och mer. 

Nej kronofogden har inte sagt något annat än att de tycker att det bästa för mig från deras håll är att jag sätter in extra pengar på mitt skattekonto om jag har råd, för det är det enda de kan utmäta. Tyligen gör de inga avbetalningsplaner och sådant nuförtiden förutom om de gör utmätningar. Inkassobolagen vet jag faktikst inte så noga. Jag håller på att leta rätt på dem jag fått krav ifrån så jag kan kolla. 

Räkningarna jag har ligger på mellan ca 7800 och 8100 beroende på elräkningen. Då är det hyran och hemförsäkringen som ligger på samma, elen och bredbandet. Det är alla mina fasta räkningar.
Svar på tråden Betala skulder och spara samtidigt?