• Tecum

Förbjuda nyårsraketer?

Vid nyår var det fler incidenter med nyårsraketer än vanligt och det nya är att stollar avsiktligt skjuter mot byggnader, poliser och ambulanser. Eget ansvar saknas helt, föräldrar struntar i vad ungarna gör och polisen har inte en chans att hinna ingripa mot olaglig eller allmänfarlig skjutning. Är det inte lika bra att förbjuda all försäljning av eländet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förbjuda nyårsraketer?
  • Mentat
    Embla twopointoh skrev 2021-01-05 18:55:43 följande:
    Jag håller i princip med, men kan fyrverkerier verkligen klassas som "allmänfarlig verksamhet"? Att en idiotisk minoritet missbrukar något är i sig ingen egentlig anledning till ett allmänt förbud.
    Naturligtvis inte. Tråden är ett exempel på "jag gillar inte det här - alltså skall det förbjudas" - argumentation. Sådan håller inte. 

Det finns idioter som kör bil på ett sätt som framkallar fara för annan. Det innebär inte att biltrafik är någon allmänfarlig verksamhet (jaja, jag vet att det finns dem som vill förbjuda det också...). Det man vill stävja är avarterna och missbruket. Det är inget skäl till att förbjuda normalt användande av vad-det-nu-är.
  • Embla twopointoh
    Tecum skrev 2021-01-05 19:59:45 följande:
    Men även problem behöver lösas och inte vändas ryggen åt.
    Självklart. Men inte ska man kalla det för allmänfarlig verksamhet för det.
  • Tecum
    Mentat skrev 2021-01-05 21:02:58 följande:
    Naturligtvis inte. Tråden är ett exempel på "jag gillar inte det här - alltså skall det förbjudas" - argumentation. Sådan håller inte. 

Det finns idioter som kör bil på ett sätt som framkallar fara för annan. Det innebär inte att biltrafik är någon allmänfarlig verksamhet (jaja, jag vet att det finns dem som vill förbjuda det också...). Det man vill stävja är avarterna och missbruket. Det är inget skäl till att förbjuda normalt användande av vad-det-nu-är.
    Men faktum är att samhället inte klarar att stävja avarterna i samband med fyrverkerier. Då är förbud mot försäljning en lösning. Dessutom är fyrverkerier inget nyttigt eller nödvändigt som t ex biltrafik, vi klarar oss alldeles utmärkt utan smällar och blixtar i slutet av året.

Folk klarar inte eget ansvar varken med corona eller smällare. Missbruket ökar och mitt tips är att inom fem år har vi antingen ett förbud eller väldigt hårda restriktioner. Och felet och ansvaret ligger hos användarna och deras närstående. inte hos polis eller myndigheter. 
  • Postman
    Tecum skrev 2021-01-05 21:25:36 följande:

Men faktum är att samhället inte klarar att stävja avarterna i samband med fyrverkerier. Då är förbud mot försäljning en lösning. Dessutom är fyrverkerier inget nyttigt eller nödvändigt som t ex biltrafik, vi klarar oss alldeles utmärkt utan smällar och blixtar i slutet av året.

Folk klarar inte eget ansvar varken med corona eller smällare. Missbruket ökar och mitt tips är att inom fem år har vi antingen ett förbud eller väldigt hårda restriktioner. Och felet och ansvaret ligger hos användarna och deras närstående. inte hos polis eller myndigheter. 

Med det resonemanget så finns det mycket att förbjuda.
  • Tecum
    Postman skrev 2021-01-05 21:57:12 följande:
    Med det resonemanget så finns det mycket att förbjuda.
    Jaså du gillar när det smäller och blixtrar...
  • Postman
    Tecum skrev 2021-01-05 22:05:58 följande:
    Jaså du gillar när det smäller och blixtrar...
    Jag är i alla fall inte för ett förbud. Glad Tycker det finns större frågor än det som i så fall borde vara långt före Flört
  • Mentat

DU gillar inte fyrverkerier. Andra gör det och kan hantera dem på ett utmärkt, ansvarsfullt sätt. DIN känsla är inget skäl till att förbjuda något för ALLA, oavsett vad det gäller.
  • fluu

Nej, men begränsningar kring försäljning, när man får skjuta och åldersgräns. Förbjud dessa som skjuter nyårsraketer på folk/i affärer/liknande istället.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Embla twopointoh

Då måste jag fråga mig om du tycker att vi ska totalförbjuda alkohol också? Godis, kakor och snacks? Animaliska produkter? Golf?

Saken är den att ju fler lagar och regler ett samhälle har, desto mer ofritt är det. Det är egentligen irrelevant att man infört dessa lagar med goda intentioner. Ett alltför styrt samhälle upphör att vara demokratiskt och fritt, och jag anser att man därför ska vara oerhört restriktiv och försiktig med att införa rena förbud (och påbud, för den delen).
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2021-01-06 12:28:24 följande:
    Då måste jag fråga mig om du tycker att vi ska totalförbjuda alkohol också? Godis, kakor och snacks? Animaliska produkter? Golf?

Saken är den att ju fler lagar och regler ett samhälle har, desto mer ofritt är det. Det är egentligen irrelevant att man infört dessa lagar med goda intentioner. Ett alltför styrt samhälle upphör att vara demokratiskt och fritt, och jag anser att man därför ska vara oerhört restriktiv och försiktig med att införa rena förbud (och påbud, för den delen).
    Golf???

Vad gäller det andra du nämner så skadar man bara sig själv. Man stör inte andra. Alkohol hade förbjudits om det uppfunnits idag, det är dessutom omgärdat av en lång rad förbud där myndigheter ser till att de efterlevs och att det blir sanktioner. Till skillnad från med fyrverkerier.

Samhället blir mer ofritt med regler. Ofritt för vem? Ju färre regler, desto fler som gör som de vill utan hänsyn till andra. Idag är det t ex förbjudet att ta andras ägodelar. Så jäkla ofritt, om du behöver något är det lättare att ta det från någon som inte kan försvara sig än att behöva betala. Samhället blir alltså ofritt för de starka och hänsynslösa. Jag kan leva med det...

Personligen störs jag inte av fyrverkerier men uppenbarligen lider många av det. Dessutom går det på fel håll. Fyrverkerier har funnits hur länge som helst men de används alltmer hänsynslöst och oansvarigt. Något behöver göras för att skydda svagare grupper.

Vilka lagar och regler som finns idag vill du ta bort? Du har säkert rätt, jag bara undrar.
Svar på tråden Förbjuda nyårsraketer?