Tecum skrev 2021-01-06 14:43:44 följande:
Golf???
Vad gäller det andra du nämner så skadar man bara sig själv. Man stör inte andra. Alkohol hade förbjudits om det uppfunnits idag, det är dessutom omgärdat av en lång rad förbud där myndigheter ser till att de efterlevs och att det blir sanktioner. Till skillnad från med fyrverkerier.
Samhället blir mer ofritt med regler. Ofritt för vem? Ju färre regler, desto fler som gör som de vill utan hänsyn till andra. Idag är det t ex förbjudet att ta andras ägodelar. Så jäkla ofritt, om du behöver något är det lättare att ta det från någon som inte kan försvara sig än att behöva betala. Samhället blir alltså ofritt för de starka och hänsynslösa. Jag kan leva med det...
Personligen störs jag inte av fyrverkerier men uppenbarligen lider många av det. Dessutom går det på fel håll. Fyrverkerier har funnits hur länge som helst men de används alltmer hänsynslöst och oansvarigt. Något behöver göras för att skydda svagare grupper.
Vilka lagar och regler som finns idag vill du ta bort? Du har säkert rätt, jag bara undrar.
Golf är inte nödvändigt och det finns idioter som använder klubborna som vapen. Jag tog med det som en illustration på var någonstans man ska dra gränsen. Det mesta vi har i vårt samhälle är inte nödvändigt. Käkar du massa godis och får diabetes blir du en belastning på vården, så du påverkar faktiskt indirekt andra.
Problemet med fyrverkerier är inte att det behövs fler förbud, utan att de regler som finns inte efterlevs (samt att det skiljer mellan kommuner) och när det inte efterlevs så blir det ingen påföljd att prata om. Lösningen på att regler inte efterlevs är inte att införa striktare sådana, utan att se till att de efterlevs.
Det är en balansgång mellan nödvändiga lagar som behövs för att skydda individer och samhälle, och lagar som egentligen inte tillför något, av olika anledningar. Att förbjuda allt och inget leder inte till något gott.