Missed abortion och sjukvårdens sätt att ge hjälp. Så förtvivlad!
Usch, jag blir så ledsen av att höra det här.. själv skrev jag in mig i förrgår på en BMM i Stockholm (är i v 6) och imorse när jag satte mig på toaletten så kom det brun- och rödblandade flytningar med små levrade klumpar i. Inget forsande blod, men det var mer än bara flytningar, och det har hållit på hela dagen o syns varje gång jag går på toaletten. Tror såklart att det är ett missfall, men jag har inte ont. Ringde BMM hade stängt telefontiden, så jag kunde skriva till dom via "Alltid öppet" appen och förklarade läget. Barnmorskan svarade att "det kunde vara missfall men blödningar behöver inte betyda det, så vill jag göra ett tidigt ultraljud så får jag privat kontakta en gynmottagning då vi inte har UL hos oss". Jag är i chock, jag trodde att en BMM skulle hjälpa till, eller iallafall skicka remiss till en annan klinik som har UL?
Dom hänvisar mig alltså vidare, utan att ens vilja utreda om det faktiskt finns något kvar i magen eller inte, vilket gör mig helt förstörd..
Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag ringer 1177 och pratar med en sjuksköterska. Hon säger att om det inte är kraftiga blödningar så ska man inte in till akuten, men att jag kan ringa till min BMM på måndag och få tid för UL. Jag säger då att de inte har UL, och hon låter fundersam.. Då sa hon att jag kan ringa tillbaka till dom på måndag för att se om de kan boka någon tid via akuten när det kommer upp lediga tider som just 1177 kan boka, men det är inte säkert.
Efter det samtalet går jag in på olika gynmottagningars hemsidor, de flesta har självklart stängt eller ingen telefontid, så går inte att prata med en människa någonstans. På de flesta gyn står att "vi gör ultraljud men du måste ha en remiss från din barnmorska om du är inskriven någon annanstans än hon oss".
Jag skrev tillbaka till BMM jag precis skrivit ni mig på och frågade om de inte kan skicka en remiss, men jag får inte svar förrän på måndag, eftersom dom gått hem nu. Jag känner mig bara så runtskickad och totalt hjälplös och ledsen. Vet verkligen inte vart jag ska vända mig, ingen verkar vilja undersöka mig och det finns inget annat sätt för mig att ta reda på om det var ett missfall jag fick idag... Vad ska jag göra? Känner sån total hopplöshet :(
Antingen avvaktar du eller så kan du boka tid på någon privat klinik som erbjuder tidiga ultraljud.
Det är kanske lite väntetid, men det är ju inte akut.
Jag har själv haft tre missfall, och vet att det är jobbigt att inte veta, men det du kan göra är att avvakta eller boka tid privat.