Inlägg från: Anonym (Men) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men)

Missed abortion och sjukvårdens sätt att ge hjälp. Så förtvivlad!

Anonym (Nallin) skrev 2021-01-22 18:08:04 följande:

Usch, jag blir så ledsen av att höra det här.. själv skrev jag in mig i förrgår på en BMM i Stockholm (är i v 6) och imorse när jag satte mig på toaletten så kom det brun- och rödblandade flytningar med små levrade klumpar i. Inget forsande blod, men det var mer än bara flytningar, och det har hållit på hela dagen o syns varje gång jag går på toaletten. Tror såklart att det är ett missfall, men jag har inte ont. Ringde BMM hade stängt telefontiden, så jag kunde skriva till dom via "Alltid öppet" appen och förklarade läget. Barnmorskan svarade att "det kunde vara missfall men blödningar behöver inte betyda det, så vill jag göra ett tidigt ultraljud så får jag privat kontakta en gynmottagning då vi inte har UL hos oss". Jag är i chock, jag trodde att en BMM skulle hjälpa till, eller iallafall skicka remiss till en annan klinik som har UL?

Dom hänvisar mig alltså vidare, utan att ens vilja utreda om det faktiskt finns något kvar i magen eller inte, vilket gör mig helt förstörd..

Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag ringer 1177 och pratar med en sjuksköterska. Hon säger att om det inte är kraftiga blödningar så ska man inte in till akuten, men att jag kan ringa till min BMM på måndag och få tid för UL. Jag säger då att de inte har UL, och hon låter fundersam.. Då sa hon att jag kan ringa tillbaka till dom på måndag för att se om de kan boka någon tid via akuten när det kommer upp lediga tider som just 1177 kan boka, men det är inte säkert.

Efter det samtalet går jag in på olika gynmottagningars hemsidor, de flesta har självklart stängt eller ingen telefontid, så går inte att prata med en människa någonstans. På de flesta gyn står att "vi gör ultraljud men du måste ha en remiss från din barnmorska om du är inskriven någon annanstans än hon oss".

Jag skrev tillbaka till BMM jag precis skrivit ni mig på och frågade om de inte kan skicka en remiss, men jag får inte svar förrän på måndag, eftersom dom gått hem nu. Jag känner mig bara så runtskickad och totalt hjälplös och ledsen. Vet verkligen inte vart jag ska vända mig, ingen verkar vilja undersöka mig och det finns inget annat sätt för mig att ta reda på om det var ett missfall jag fick idag... Vad ska jag göra? Känner sån total hopplöshet :(

Jag är hemskt ledsen men att ta upp vårdtid över ett eventuellt missfall i V6 är galet. Din BM har ju svarat dig att du får bekosta ett UL själv. Missfall så tidigt brukar vara lite blod och klumpar.

Och nej, jag är inte hjärtlös. Själv haft missfall i v6 och v11.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Nallin) skrev 2021-01-22 22:10:56 följande:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.. bara för att jag är gravid i vecka 6 så har jag inte rätt att få vård för ett eventuellt missfall, eller ens få veta om jag har kvar barnet? Hur kan det vara galet att vilja veta om det lilla liv man önskat så länge fortfarande finns kvar därinne?

Det jag undrade var hur man ska få hjälp att få veta OM det finns kvar, menar du att det är normalt att BM hänvisar alla missfall till privata vården för att undersöka att det är ett missfall? Det tror jag inte på, och så lät det inte på 1177, sköterskan där sa att jag skulle kontakta BM för att få en utredning om man fått ett missfall, det ska man alltid få.

Så jag förstår verkligen inte vad du menar med att ?belasta? vården, det var lågt..

Vad är det för vård du tänker dig att du så akut behöver? En binda och ngn värktablett är verkligheten.

Är hemskt ledsen men det är ett embryo, cellklump. Det är inget barn.

Sen att graviditeten var önskad förstår jag. Men det har inget att göra med det vårdbehov du har just nu. En kurator kanske vore mer passande?

Jag har också fått missfall, hört att jag ska söka ul privat. Fått söka akut efter rester av missfallet i v 11 inte kommit ut etc. Hopp och drömmar förändras och det är jättetufft. Man får göra en utredning efter tre missfall, är ganska standard i många regioner.

Jag har en anhörig med eventuellt obotlig mag och tarmcancer som fått sin operation uppskjuten pga covid. Diagnosticeringen dröjde pga ansträngd vårdsituation i och med covid. Att folk gnäller över att inte få ul-vul så tidigt i en graviditet samma dag man tror man får missfall - jadu.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Nallin) skrev 2021-01-22 22:41:02 följande:

Jag tror du missförstår mig.. jag säger inte att jag behöver vård AKUT, jag har varken tänkt eller hört av mig till någon akutsjukvård.

Det jag vill veta är HUR jag nu, om några dagar, om en vecka eller när det nu än är får reda på OM barnet finns kvar.. vart gör jag den utredningen? Jag hade inte ringt runt en massa idag om det vart så att jag hade fått ett tydligt svar att NEJ, avvakta. Men så var det inte, jag beskrev mina symptom och blev vidareskickad.

Dessutom kan ett graviditetstest fortfarande visa positivt upp till 9 veckor efter missfall och nej, jag har inte lust att vänta i över två månader för att veta om jag fortfarande är gravid eller inte, det tror jag till och med du förstår..

Jag är ledsen över att din anhöriga inte fått hjälp i tid pga covid, men jag tycker inte du behöver vara nedlåtande för det. Just därför jag ringer vården för att fråga vad jag ska göra nu, inte begär jag något akut UL som du får det att låta som

Jag läste det du skrev och svarade för att vara en snäll medmänniska. Sen att det inte var vad du önskade höra kan jag inte påverka.

Du skrev ? Vet verkligen inte vart jag ska vända mig, ingen verkar vilja undersöka mig och det finns inget annat sätt för mig att ta reda på om det var ett missfall jag fick idag... Vad ska jag göra? Känner sån total hopplöshet :(?

Hela ditt meddelande förmedlade hopplöshet eftersom du inte kunde få bekräftat missfall idag. Du skulle tidigast få tag i ngn på måndag. Jag tänker inte skriva och tjafsa om ngt så banalt som hur du väljer att uttrycka dig - jag svarade för att vara vänlig.

Allmänna råden är att avvakta - ta ett nytt graviditetstest. Du får bli hur provocerad du vill. Visst att test kan visa en tid efteråt men tillslut klingar det av om du fått missfall och dina symtom på graviditet kommer som oftast klinga av eller utebli. Tro det eller ej men jag jobbar inom detta.
Svar på tråden Missed abortion och sjukvårdens sätt att ge hjälp. Så förtvivlad!