Inlägg från: Anonym (Tvilling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvilling)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Det är helt upp till dig TS om du vill hjälpa till ekonomiskt eller ej. Du och ditt syskon verkar inte ha en bra relation. Då ser jag i ärligheterna namn inte varför du skulle bidra med ekonomisk hjälp (visst kanske med tanke på barnet som inte haft valmöjlighet men samtidigt är barnet inte ditt ansvar. Du har som faste/moster inga skyldigheter eller rättigheter utan väljer i samspel med föräldrarna vilken roll du vill ha).

Det finns bra utrustning att köpa billigt i andrahand eller på rea. Din mamma borde bidra med hjälp eftersom detta verkar viktigt för henne.

Jag förstår din irritation. Ena sidan av vår släkt tycker också vi har det bättre ställt men i vårt fall handlar det enbart om att vi sparar och inte röker eller köper onödiga kläder och prylar varje vecka samt köper mycket i andra hand. De förstår inte att det mesta vi har inte är köpt sprillans nytt. Det är otroligt irriterande för man kan inte argumentera. De har redan sin uppfattning som grundar sig i oriktiga antaganden.

• Anonym (Tvilling)
    Anonym (Tuff) skrev 2021-01-01 22:36:43 följande:

Tuff sits.

OM deras sjukskrivning beror på deras påhitt som ts hintar skulle jag ändå hjälpa till - för barnets skull. Hen kommer att bli dina barns kusin och i ditt liv tills du dör. En babyskydd kanske inte är fel.

Samtidigt förstår jag dig. Har liknande situation med min lilla syster. Hon klarar sig inte ekonomiskt för att hon är alltid ute efter snabba cash. Hon sa just förre veckan att hon vägrar ta ett jobb som betalar mindre än mitt. Nja..... jag har doktorsexamen och slitit för löjliga löner för 10 år innan första trygga anställning med typ medianlön. Hon tog inte ens studenten då festandet var viktigare och sa att hon skäms att hon har en sån geek för syster. Vi båda fick en snygg summa av föräldrarna, vi amorterade bolånet, hon sa upp sig och festade bort en halvmille på Bali under 4 månader. Mina föräldrar ändå böner och ber att jag tar hand om henne efter de är borta, men även nu med 10t hit, 5tusen dit. Jag gör det bara för deras skull och är såååå tacksam att min man accepterar det (gemensam ekonomi, min syrra hatar honom och visar det på tusen olika sätt). Jag kommer att se till att hon aldrig hamnar på gatan, men känner absolut ingen skyldighet att göra det. Gör det bara för föräldrarnas skull, hon förtjänar det inte. Hon ringde mig 4 dagar efter min förlossning om jag kunde "låna ut" 10t pronto, men glömde fråga hur gick det med bebisen. Hon visste då mina föräldrar berättade och skickade bilder. :) Det är väldigt svårt när hennes ekonomiska problem beror på att hon är för lat för att jobba och när nån pengar ändå trillar in gör hon nåt dumt med den. Jag i princip finansierar hennes resor till Bali - något min familj inte har råd med. Det är ändå värt då mina föräldrar kan sova tryggt. Kanske något att fundera över för dig? Hjälpa till för barnets och päronens skull?

Det låter som du gör din syster en enorm björntjänst. Varken bra för henne, era föräldrar eller för dig...
  • Anonym (Tvilling)
    Anonym (Tuff) skrev 2021-01-01 23:17:33 följande:

Jodå. Jag gav upp hoppet om henne för länge sedan. Mitt enda mål är att ha en bra relation till mina föräldrar. Jag har bara ett barn men hoppas på no2 snart. Redan nu gör det såååå ont, bara tanken att mina barn inte har en bra relation i framtiden... Jag förstår dem fullt ut. Jag gör vad jag gör för fsmiljens skull, systern kommer att aldrig ändra sig.

Vissa individer lär sig aldrig. Det är sorgligt ändå på flera plan. Det låter som du skulle förtjänat bättre.

Jag har inte kontakt med mitt syskon men det är av andra orsaker som inte är lika lätta att smeta över med kontanter. Försökte in i det sista att hålla ut och hålla god min men tillslut behövde jag välja för mitt eget måendes skull oavsett eventuella konsekvenser för övrig släkt.
  • Anonym (Tvilling)

TS: Det verkar vara lite missförstånd här. Har ditt syskon varit sjukskrivet men nu blivit utförsäkrad och lever på soc? Det står i din trådstart att de lever på soc men är sjukskrivna. Eller är en av paret sjukskrivet och den andra lever på soc?

TS du får olika svar beroende på vilket och olika personer verkar tolka trådstarten olika (ta inte illa upp men det är lite otydligt där).

• Anonym (Tvilling)

[quote=80863435][quote-nick]Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 11:23:58 följande:[/quote-nick]De har mer eller mindre alltid levat på soc, iaf sen jag blev vuxen (dvs senaste 15 åren), innan det vet jag inte. Hen har haft några jobb då och då, men senaste åren har hen inte ens försökt få jobb. Nu gör hen hemsidor åt folk som hen får betalt "under bordet" för.[/

Tack TS!

Då har de levt på socialbidrag och troligtvis inte varit sjukskrivna men har diverse åkommor som de berättat om. Socialen har inte ställt krav på att de söker jobb (?).

Svartjobb är lite speciellt... Då finns det mer pengar inhushållet än bara socialbidragen.

Du borde kanske uppdatera trådstarten med den informationen så du slipper upprepade missförstånd?

• Anonym (Tvilling)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-01-02 11:41:21 följande:

Sjukskriven

gentemot socialtjänsten kan

Man

vara

Anonym (Lisa) skrev 2021-01-02 11:41:21 följande:

Sjukskriven

gentemot socialtjänsten kan

Man

vara

Får man som sjukskriven får avslag hos försäkringskassan söker man väl socialbidrag? Det verkar som det råder förvirring i svaren om de är sjukpenning eller socialbidrag som betalas ut. Om sjukdomarna är berättigade eller ej lägger jag ingen värdering i men jag anser att TS borde förtydliga i trådstarten för att undvika missförstånd.
  • Anonym (Tvilling)
    Anonym (granit) skrev 2021-01-02 12:00:55 följande:

Men om nu TS anser att det är sant att de bara överdriver och maskar för att bli sjukskrivna så kanske det kvittar rätt mycket för TS beslut om de är sjukskrivna eller lever på soc?

Det handlade enbart om vilka svar TS kan bespara sig att få i denna tråden.
Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?