Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Har de planerat det här barnet trots sin situation? Det tycker jag spelar in. Generellt tycker jag att man får ta eget ansvar men sedan kan ju saker ske som man inte riktigt rår över. Jag hade nog även tyckt synd om barnet om det saknade saker det behöver, men det kanske främst gäller senare. Din mamma får väl se till att hjälpa till själv om hon anser att det behövs och inte peka på dig?

• Anonym (Lisa)

Nu såg jag att du ju skrivit oplanerat. Då hade jag varit lite mer benägen att hjälpa.

• Anonym (Lisa)

Sjukskriven

gentemot socialtjänsten kan

Man

vara

Anonym (Tvilling) skrev 2021-01-02 11:33:02 följande:

[quote=80863435][quote-nick]Anonym (Syster) skrev 2021-01-02 11:23:58 följande:[/quote-nick]De har mer eller mindre alltid levat på soc, iaf sen jag blev vuxen (dvs senaste 15 åren), innan det vet jag inte. Hen har haft några jobb då och då, men senaste åren har hen inte ens försökt få jobb. Nu gör hen hemsidor åt folk som hen får betalt "under bordet" för.[/

Tack TS!

Då har de levt på socialbidrag och troligtvis inte varit sjukskrivna men har diverse åkommor som de berättat om. Socialen har inte ställt krav på att de söker jobb (?).

Svartjobb är lite speciellt... Då finns det mer pengar inhushållet än bara socialbidragen.

Du borde kanske uppdatera trådstarten med den informationen så du slipper upprepade missförstånd?

• Anonym (Lisa)

Jag tycker det låter som att ts bror med partner ser ts som en kassako och knappast använder pengar de får särskilt vettigt. Jag hade inte heller känt för att ställs upp på ett sådant syskon. Detta är ju heller inte hans första barn så något borde han väl lärt sig på vägen. Vissa blir inte hjälpta av att man ger dem pengar. F ö ogillar jag känslan av att andras slit inte värderas utan man bara kräver som en fågelunge utan att ens visa tacksamhet. Synd om barnen med sådana föräldrar, visst. Och kanske man kan hjälpa barnen vid tillfälle men inte genom dessa föräldrar i någon större utsträckning gissar jag.

Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?