• Lumila

Äggdonation 2021

densomväntar skrev 2021-04-15 12:29:59 följande:
    Oj vi har verkligen liknande resa bakom oss! Men stort grattis till både dotter och växande mage!! Ger mig verkligen hopp om att det kanske kanske kan funka.. Jag har VUL om en vecka för att bestämma om tid för återföring. Pga ekonomiska skäl och många missfall jobbar vi för att få sätta in två blastocyster samtidigt, har alltid gjort det under IVF och jag har noll tro på ettbara ETT ska fästa.. haha hjärnspöken..
    Hej och välkommen med i gänget! Hjärta

Ja det är flera av oss som har lång resa och tid av barnlängtan bakom oss. Själv började jag för 15 år sen. (Då i en annan relation.) Nu är vi på gång med ÄD, efter 3 misslyckade IVF i fjol.

Eftersom jag nu är 40 så var jag också intresserad att köra 2 på en gång, men vår läkare var bestämt emot att sätta in två embryon.

Risken för pre-eklampsi (havandeskapsförgiftning) stiger vid äggdonation. Och om risken är kring 10% vid graviditet med ett barn, så stiger den till 40% vid graviditet med tvillingar från äggdonation!

Så det kan vara värt att sätta bakom örat, tänker jag.

Håller tummar och tår för er! 
  • Lumila
    densomväntar skrev 2021-04-16 13:27:25 följande:
    Ah, visste inte om det med preeklampsi. Vi får se hur det blir då. Vi får också ny läkare nu då vår tidigare gått i pension (känns som att vi hållit på en evighet då vi "nött ut" en doktor.. ) så det blir väl nya direktiv för oss med.

Håller du på med behandling nu du med?
    Ja, vi har gjort två ÄD försök tidigare i år, och har nu ett embryo kvar i frysen och går in för tredje behandlingen.

Så nu håller vi tummarna för tredje gången gillt!
  • Lumila
    densomväntar skrev 2021-04-16 13:27:25 följande:
    Ah, visste inte om det med preeklampsi. Vi får se hur det blir då. Vi får också ny läkare nu då vår tidigare gått i pension (känns som att vi hållit på en evighet då vi "nött ut" en doktor.. ) så det blir väl nya direktiv för oss med.

Håller du på med behandling nu du med?
    Ja vi håller nu på med vårt tredje ÄD försök på Felicitas i Åbo (Finland). Vår sista eskimon, så nu hoppas vi verkligen på tredje gången gillt!

Jag var på ultraljud igår och allt såg bra ut. 3-skiktad slemhinna på 10 mm och vilande ovarier.

Väntar nu svar från vår läkare om när jag får komma dit för FET. Jag gissar det blir måndag. Det brukar bli så när helgen kommer mellan.

Ska bli spännande att se om den nya medicineringen gör någon skillnad nu! 
  • Lumila
    Sofia95 skrev 2021-04-24 09:46:58 följande:

Jag hade testdag från kliniken igår och lyckan att få meddela dem att jag är gravid. Känns helt otroligt, jag är liksom mållös. Jag började testa på rd7 och sedan har jag testat varje dag för att jag varit livrädd att strecket skulle försvinna. Men det är kvar och har blivit starkare för varje dag. Nu ber jag för att det stannar och går hela vägen <3 <3 kram till er!

Åh GRATTIS!!!! Hjärta Vilken lycka! Jag är så glad för er skull!
    Håller tummarna för en smidig färd hela vägen!
  • Lumila
    densomväntar skrev 2021-04-28 19:57:26 följande:

Hej alla, hade FET idag med två femdagars blastocyster. Är peppad och livrädd på samma gång, så försöker hålla hjärnan och kroppen sysselsatt nu. Vi fick testdag om 2v men visst borde jag kunna testa nästa fredag (inför helgen) och få ett hyfsat säkert svar? Då är det rd9, som sagt med femdagars odlade embryon.

Tar nu dagligen 20 mg prednisolon, 1+2 tabl Progynon, 75 mg trombyl, folsyra, Lutinus x3 och Estradot-plåster. Jag hoppas det är receptet på ett plus.

Åh så spännande! Håller verkligen tummar och tår nu! Hjärta

Ska du ta 20 mg prednisolon hela tiden?

Jag började med prednisolon idag och ska ta 20 mg de tre första dagarna och fr.o.m. FET inkommande måndag 10 mg /dag.

Intressant att du tar både Progynon OCH Estradotplåster. (Båda är ju östrogen.) Hur starka är de båda preparaten du tar?
  • Lumila

Uppdatering från min sida:

Var på UL i måndags. Slemhinnan var treskiktad och 10 mm, ovarierna vilande. Toppen!

Sen började ett intressant äventyr...

Jag bad svenska läkaren om hon kunde skriva ut Prednisolon, eftersom min finska läkare ordinerat det till vår tredje behandling och jag därför inte kunnat hämta ut det på finskt apotek. 
    Läkaren (som sköter IVF och har varit min läkare sedan 2018) vägrade efter som det "inte finns vetenskaplig forskning som visar att kortisol kan ha positiv effekt och därför inte ingår i svenskt protokoll". Men hon föreslog att min finska läkare skickar ett EU-recept som jag kan ta ut i Sverige.

Sagt och gjort. Jag meddelade min finska läkare om detta och hon skrev genast ett EU-recept, scannade och emailade det åt mig.

På tisdag gick jag till apoteket för att hämta ut Prednisolon. Jag förklarade hela situationen och att jag inte äger en printer. Jag fick (med långa tänder) maila bilagan åt apotekaren, men hon kunde inte sälja mig medicinerna förrän hon kollat med kvalitetsavdelningen. Hon tog mitt telefonnummer och sen hörde jag inte mer av henne den dagen.

Onsdagen återvände jag. Det var uppenbart att hon glömt mig eller inte brytt sig. Hon trodde inte att hon kunde sälja något då receptet inte var i originalpapperformat. Jag frågade om det hjälper om läkaren skickar det direkt till henne eller ringer åt henne. "Kanske", blev svaret. Jag mailade läkaren direkt.

Torsdag morgon hade läkaren mailat apotekaren med nytt recept. När jag kom in förkunnade apotekaren högt att läkarens telefonnummer inte existerar! Hon såg ut som en katt som nyss svalt fet och god råtta. Jag tog genast fram telefonen för att ringa numret. Slog du 358? Med +? Nej hon kunde inte slå in + i sin telefon............... (OMFG!)
    Läkaren svarade genast, intygade äktheten i recepten och sa ett sanningens ord till den besvärliga apotekaren om vad hon tyckte om hennes bemötande emot sin patient. Herregud så skönt det var!

Jag fick min lilla burk för 112 kr. Och jag går ALDRIG till det apoteket igen!

Glad ändå att detta är den enda motarbetningen vi haft hittills i vår process! Alla andra har varit underbara!!!

Så om ni har recept från utlandet ni vill ta ut i Sverige: se till att det är i pappersformat och original!

Idag togs PCR-test och på söndag beger jag mig med färja till Åbo.
    FET med tredagars embryo på måndag! 

Ha en trevlig helg allihopa!

• Lumila
    Sofia95 skrev 2021-04-30 16:18:06 följande:

Ja, att få ut medicinerna är inte alltid det lättaste. Inte ens i Sverige med svenskt recept. Nu när man bara får ta ut för 3 månader åt gången har det varit problematiskt för mig att få ut medicin för att kunna äta "normal" 3 mån dos progynon på 3 veckor..

Men stort lycka till på måndag nu!!

Jag använder också både progynon och Estrodot i kombination. Jag tar inte upp progynon, hade velat ta bort dem helt och köra enbart plåster, men det fick bli en kompromiss ;)

Men om läkaren skrivit ut en särskilt hög dosering måste väl farmaceuten anpassa sig till den och ge ut enligt receptet?? Låter ju väldigt märkligt annars!
  • Lumila
    densomväntar skrev 2021-05-07 13:30:47 följande:

Jag fick ett plus på stickan idag. Jag är.. gravid? Herregud. 5 år sedan sist, andra graviditeten på 8 år. Det känns så otroligt sjukt. Delmål ett avklarat, nu väntar bara hundra delmål till innan det f ö r h o p p n i n g s v i s kommer en januaribebis... shit...

Åh wow! GRATTIS!!! Vilka underbara nyheter! Hjärta
  • Lumila

Hej på er alla! 

Ja-a hörni. Här går det ju inte som önskat. Testade idag och det var klart negativt. (Egentligen är officiella testdagen imorgon, men då hade man ju ändå kunnat se lite av ett streck idag om man varit gravid.) Jag fortsätter med mina mediciner ändå och testar igen imorgon, men jag har gett upp hoppet.

Detta var alltså vårt tredje och sista embryo av de donerade äggen!

Det känns för jävligt. Jag är så fruktansvärt besviken, sorgsen, tom, ledsen och förbannad just nu. Allt på samma gång. Det har varit många hjälplösa tårar idag... Gråter

Jag skickade faktiskt meddelande till Olgakliniken i morse, direkt efter vårt minus. De ringde mig ett par timmar senare och vi har tid för Zoommöte på torsdag. Snabba tag där iallafall. Det bådar ju ändå gott i allt elände.

St Petersburg känns lite främmande och långt borta, men det är den där "levande barn garantin" som lockar. Jag känner att min tid börjar rinna ut.

15 års ofrivillig barnlöshet och kamp om ett pluss börjar kännas ganska ordentligt sunkigt just nu!

• Lumila
    Myntan skrev 2021-05-16 07:54:54 följande:
    <3 vad ledsen jag blir av att läsa detta. Att pendla mellan hopp och besvikelse tar verkligen på krafterna.

Önskar så att din tur kommer snart!

Hur många insättningar har ni gjort med äggdonation?

Fint att du är så lösningsfokuserad i allt, stark du är! <3
    Tack alla!

Vi har gjort 3 FET med embryon av donerade ägg. En femdagars blastocyst och två st 3 dagars embryon.

Testade idag igen för säkerhets skull och fortfarande neg. Läste det där om att urintester ofta kan visa falskt resultat efter embryoöverföring. 
    www.ivf-embryo.gr/sv/ivf/graviditetstest-efter-embryoaterforing

Men vår läkare har inte sagt något om blodprov... Hur har ni andra gjort?
  • Lumila

Hej alla!

Idag hade vi vårt första möte med läkaren på Olgakliniken via skype. Hon rekommenderade kombinerat paket med max 2 IVF försök med egna ägg och sen ÄD.

Och det är väl så vi tänkt också. Eller egentligen tänkte vi testa ett IVF och sen ÄD. Nästa möte ska vi meddela vilket paket vi vill köra på och när vi vill köra igång. 

Men alltså det här med va((in. Ta eller inte ta. Jag vet inte! Han har tänkt ta, men jag är inte lika säker. Olgakliniken rekommenderar, eftersom det är de allmänna rekommendationerna, men beslutet är mitt eget.

Det skulle ju så klart underlätta med tanke på resor och sånt. Men jag är så rädd att det kan ställa till med något för min fertilitet eller till och med våra framtida barn.

Hur tänker ni?

• Lumila

Hej alla!

Jag var tvungen att ta paus ett tag från allt. Men nu är jag iallafall tillbaka och vi är nu på gång med Olgakliniken!

De kommer att försöka med mina egna ägg först och om det inte lyckas går vi  direkt vidare med äggdonation.

Jag ser att du, Ssuunn­nnyy88­8, också har Olga på gång. Vi har if som försäkringsbolag, men deras reseförsäkring täcker inte resor till Rysslans eftersom UD inte rekommenderar resor dit just nu pga pandemin... Vilket försäkringbolag har ni?

Vi ska åka i slutet av oktober. Väldigt spännande!

• Lumila
    Eva7272 skrev 2021-09-18 10:24:49 följande:
    Hej, roligt att du är tillbaka. Jag ruvar för andra gången. Första försöket misslyckades tyvärr. Denna gång går det kanske, kanske bättre. Jag har fått svagt positivt ett par dagar på raken när jag testat. Men jag är osäker på om det blir starkare. Håller alla tummar för att det ska ta sig. Jag är på RD8 idag. Vet inte hur vanligt det är att ha svagt streck på RD8 och att det ändå går bra, kanske någon här som vet?

Lycka till på Olga, har hört att de är skickliga.
    Oj så spännande Eva! Det verkar ju väldigt positivt! Skrattande
    Så var det för min syster också och det höll i sig! Det blev en liten dotter det!

Håller tummar och tår för fortsatt pluss! <3
  • Lumila
    Always choklad skrev 2021-09-30 01:52:27 följande:
    Hej

Vi har kontaktat Olga som plan B om vår sista FET via landstinget inte lyckas. De har inte lyckats här i Svergie så behöver se över andra alternativ och metoder.

Vi har varit med på ett webinarium och fått en handläggare. Har även diskuterat som dig en kombinerad lösning med egna ägg och donerade ägg, spermiekvaliteten har varit bra. Imorgon har jag en hysteroskopi och senare är en FET inplanerad.

Jag har trygghansa som bolag, Har ni nån aning om det funkar med dem?

Vill gärna höra mer om er resa.
    Spännande!

Tack vare att UD nu släppt sina restriktioner så godkänner (i vårt fall) if resor till Ryssland. Troligtvis gör alla försäkringsbolag samma.

Vi fick inbjudan från Ryssland igår och ska nu skicka in allt för visumansökan.

Jag går nu på p-piller sen drygt två veckor tillbaka och imorgon ska jag på ultraljud och börjar med Gonapeptyl på lördag.

Flyget bokat, hotellet bokat. Det drar ihop sig!
  • Lumila
    Always choklad skrev 2021-10-15 00:21:26 följande:
    Hej ja verkligen spännande.

Skönt att saker börjar så smått gå tillbaka till det normala

Är p-pillren en del av behandlingsplanen?

När ska ni på ert första besök i St:Petersburg, blir det innan jul?
    P-pillren var bara för att styra min mens enligt tidsplanen. Började med Gonapeptyl (som synarela men sprutform) i lördag och tog sista p-pillret på söndag. Borde alltså få en liten mins inom några dagar.

På fredag börjar jag med Pergoveris och i slutet av oktober åker vi till St Petersburg för äggplock + ger spermier.

Hur ser det ut för dig?
Svar på tråden Äggdonation 2021