• Lumila

Äggdonation 2021

Livskamraten skrev 2021-03-22 09:33:28 följande:
    Skönt att höra att det gått bra för sig efter blödningarna, det ger hopp <3 v11, vilken känsla!!

Det läkaren sa (det var lite svårt att höra vad han sa) var att han såg livmodern och förtjockad vägg. Så det känns sådär, men jag håller tummarna än. Håller med man vill inte ha blödningar. Inte konstigt trycket går upp då heller.
    Åh, håller verkligen tummarna för er! <3 
    När slemhinnan ser så tjock och fin ut så finns det ju hopp!
  • Lumila

Så fint att läsa ikapp hur det går er alla och så roligt att det går så bra för så många. :) <3 Hoppfullt för oss alla!

Jag var tvungen att ta en liten paus. Jag upptäckte nämligen två knölar i brösten för en tid sen som jag nu äntligen fått svar att är ofarliga vattencystor. Fy tusan vilken oro och ångest innan läkaren sa att allt var okej. Hann nästan bli lite bitter och tänka att det nu var droppen. Att resultatet av alla hormoner skulle ge c, men inga barn... Mörka tankar. Men jag hade tur! 

Och hoppas turen håller i sig för jag är iallafall igång med ÄD-behandling nummer 2 nu med östrogenplåster.

Idag är cd 11 kommer nyss från ultraljud som visade 9,3 mm treskiktad slemhinna och vilande ovarier.

Så nästa veckas måndag blir det dags för FET med ett 3-dagars emsbryo. Jag har nyss bokat coron-test och Åbo-färja och startar med progesteron på fredag.

Så nu håller vi tummarna igen! :)

• Lumila
    Livskamraten skrev 2021-03-25 09:14:08 följande:

Efter några dagar väntan så har Hcg gått ner mycket sånder var missfall i vecka 5 +0. Åkte in akut i söndags, blöder än. Kontakt m Gynhälsan. Tungt... vi har ett ägg kvar.

Tänker på om man ska vänta en månad extra innan vi drar igång igen, dvs 2 menstruationer.... blodtrycket högt så kanske det stabiliserar sig bättre I kroppen tills nästa tillfälle? Fått Trandate 3 ggr/ dag, men får inte ner det ordentligt. Ska ta blodtryck nu idag och kollas upp.

Gör de ngt annorlunda m mediciner efter missfall?

Men som sagt, fokus framåt på nästa ÄD ändå :)

Åh nej!! Jag beklagar verkligen! Usch så tråkigt!

Jag vet tyvärr inte hur proceduren är efter, jag har aldrig ens plussat... Vad rekommenderar din läkare?

Styrkekramar!! <3
  • Lumila
    GrodanS77 skrev 2021-03-24 11:23:38 följande:

Håller tummarna för att nästa återföring går bra!!!

Förstod dock inte riktigt varför du får vänta en vecka mellan ul och återföring med tanke på att slemhinnan svar bra, om det är ett tredagars. Varför inte i slutet av denna vecka?

Jag fick välja mellan fredag och måndag. Måste ju hinna med alla covid-tester och intyg också så jag ska till Finland. Och så tänkte jag det är tryggare att ta söndag och måndagsfärja än torsdag och fredag. Med tanke på smittorisken alltså!

Nu ruvar jag iallafall en tredagare! <3

Jag har ätit biosolvon (slemlösande & receptfri) sen i torsdags. Fick tips från en som får behandling (donerade spermier) på Carl von Linne att de tar biosolvon mellan äggplock och transfer. Frågade min läkare och hon sa "Varför inte?". :D

Äter 1/4 ananas dagligen också gör att gynna fäste.

Så nu är det bara att hålla tummarna.

Tar färjan tillbaka till Stockholm ikväll.
  • Lumila
    pixie78 skrev 2021-03-29 18:33:00 följande:

Hej Lumila

Ursäkta om du har berättat tidigare men bor du i Sverige och gör behandlingen i Finland? Vilken klinik går du på?

Vi bor nämligen i Stockholm och går på Ovumia i Helsingfors men vi får absolut inte komma dit. Det är så fruktansvärt frustrerande men de hänvisar till att Finland har undantagstillstånd och att de inte kan ta emot oss förrän covid-läget  i Finland har förbättrats. Detta trots att vi själva ringde gränsbevakningen och de sa att vi med allra högsta sannolikhet skulle bli insläppta med intyg från kliniken Så gjorde vi i januari och det gick bra efter lite diskussion med passpolisen, men nu är det tvärstopp. 

Vår behandling har redan skjutits upp i mer än ett år nu och jag tappar det snart. Klockan tickar så otroligt snabbt och vi har redan förlorat ett helt år. 

Hej Pixie!

Åh jag kan förstå din frustration! Efter snart 15 år med barnlängtan och alla möjliga ruljanser  med kliniker och behandlingar vet jag precis hur det är när klockf-n bara tickar och inget händer...

Vi går till Felicitas, Mehiäinen som ligger i Åbo. Praktiskt med färjan att ta sig mellan Stockholm och Åbo. Och sen är det bara 5 km till kliniken från terminalen = utmärkt morgonpromenad! 

Vi hade kontakt med Ovumia också, men de hade väldigt strikta restiktioner i Helsingfors. Ovumia i Tammerfors hade mildare restriktioner, men det skulle ha blivit så långa resor, tyckte vi, med större risk för smitta.

Mehiläinen i Helsingfors är också mer restriktiv än i Åbo och jag tror det beror på att Coronarisken är högre i huvustadsregionen.

Men till Finland är de nu väldigt noggranna med intyg och sånt! Jag måste ha ett PCR-test (max 72 h) med reseintyg. De vill både se det i terminalen och min läkare vill också se det, så klart. Dessutom tar jag ett till test utanför terminalen i Åbo. Denna gång fick jag svaret senare samma dag.
    Tullen ringer också upp en och informerar om karantän och tester osv några timmar efter att man kommit in i landet. De är alltså verkligen systematiska.

Egentligen tror jag att jag borde också ha karantän 10 dagar i Åbo, men min läkare har godkänt detta förfarande då jag jobbar hemifrån och egentligen sitter i karantän hela tiden. Sen är jag extremt noggrann med hygien, avstånd och mask vid resa och lämnar inte ens hytten för att minimera smittorisk. När jag kommer till Åbo går jag till hotellet (5 km) där jag bokat ett dagsrum. Kliniken ligger bredvid. Så jag är alltså otroligt försiktig.

Vi är dessutom finska medborgare, vilket gör att vi alltid får resa in i Finland. Och eftersom vi är folkbokförda i Sverige får vi alltid komma tillbaka. Det är en stor fördel.

Hoppas verkligen att det lugnar sig nu väldigt snart så ni får komma igång. Det är ju hemskt att behöva vänta så länge!
  • Lumila
    Sofia95 skrev 2021-04-05 13:25:33 följande:

Livskamraten - så himla tråkigt att det släppte, jag beklagar :'( Har du fått någon ny plan för nästa försök ännu?

Lumila- håller tummarna för plus! När har du testdag?

Pixie78- håller tummarna även för dig, att ni kan få köra igång snart!

Mitt vul förra veckan gick över förväntan(!). Jag har lyckats bygga en alldeles jättefin slemhinna och har fått tid för FET på fredag! Känns fantastiskt, efter ett halvår med enbart avbrutna stimuleringar!

Oj wow! Grattis! Så himla roligt att höra! Håller tummarna för er lilla eskimå! <3

Jag har testdag på söndag, alltså 11.4. Så tummarna håll för fullt här också. :D

Sussna: Vi har ett tredagars embryo kvar i frysen. Vi fick tre embryon totalt. Hoppas få spara det till syskonförsök, så klart. Men känns skönt att ha en till i reserv ifall eskimå nummer 2 inte skulle fästa. Men det hoppas vi ju att den gör! :D <3 

Pixie: Jo vi är otroligt tacksamma för det. Jag är ju ändå 40 nu så klockan tickar ju. Speciellt då vi gärna skulle ha ett syskon sen också. I Finland är den övre gränsen 45, men det inte ristat i sten dock utan det finns lite flexibilitet där, enligt läkaren.

På Felicitas sätter de alltid embryoglue. Det fick jag veta när jag bad om att få det till vår andra FET. Minst 4 timmar får embryot ligga i embryoglue innan själva transfern.
  • Lumila
    Testdag idag och det visade sig vara negativt. Igen. Suck...

Ett tredagars kvar i frysen. Får nu bara invänta läkarens anvisningar för fortsättning. Men troligen blir det att sluta med hormonerna nu och sen börja med nya hormoner så fort mensen startat.

Har slutat löpträna då det kan vara neg för fertiliteten. Idag tror jag dock det blir en tur. Behöver det.
  • Lumila

Tack alla! Hjärta 

Igår bröt jag ihop och sörjde.
    Idag tar vi nya tag och sätter vårt hopp till den sista lilla eskimån vi har i frysen! Glad

Jag har mailat med vår läkare och bad om att få testa ny behandlingsmetod denna gång.

Det är intressant att läsa om allas olika behandlingar, tycker jag. De två första gångerna har jag tagit:

Östrogen:
    Estradot 100 ug/24 h. 2 plåster samtidigt och byte 2 ggr i veckan.
    Start mensdag 2.

Progesteron:
    Cyclogest 400 mg vagitorier. 1 morgon, 1 kväll. (Alltså 800 mg/dygn).
    Start från "uppskattad ägglossningdag". Dvs. 4 dagar innan FET av 3-dagars embryo.

Andra behandlingen tog jag (på eget bevåg, men frågade lov av läkaren innan) Bisolvon med start från Cyclogest fram till FET.

Denna tredje behandling ser ut att bli samma med östrogen och progesteron + kortison + blodförtunnande (mini-aspirin). Vet inte vilken dosering det blir ännu. Kortison startar samtidigt som Cyclogest.
    Mini-aspirin start från positivt graviditetstest. 

Sen föreslog hon en NY grej de börjat med som vi kunde pröva. En Atosiban IV-injektion 30 minuter före överföring.
    Har ni hört om detta förut? Det var nytt för mig.

Atosiban används vanligtvis för att förhindra tidig förlossning. Men den kan tydligen också minska aktiviteten på oxytcinreceptorer inför IVF och minska kontraktilitet av livmodern.
    De har tydligen testat på några patienter och en del har lyckats, men svårt att säga om det var pga Atosiban eller inte. Kostar ca 500 kr.
    Vi tänkte testa. Har inget att förlora, tänker jag. Flört

• Lumila
    Sofia95 skrev 2021-04-12 14:30:20 följande:
    Vad spännande att få ta del av din behandlingsplan! Intressant att det skiljer så mycket i mängd progesteron jämfört med det som är standarddos här med lutinus och crinone..

Likaså skiljer sig start med kortison och blodförtunnande. De jag hört hittills har börjat med bägge de vid insättning. Du börjar alltså med kortison 4 dagar före FET och blodförtunnande först vid plus?

Ja, vägarna fram till samma mål verkar kunna vara många :) jag ska verkligen hålls tummarna för dig! Kör du igång nu direkt?
    Ja när vi gjorde "vanlig" IVF ifjol fick jag också 3x100 mg Lutinus. Så just progesteronet är mycket högre dos nu.

Det är vanligare att de kör ÄD i vanlig menscykel, men eftersom vi ska komma dit från Sverige och de inte gör FET på veckosluten, så blir det enklare att styra FET-dag med hjälp av Estradot, östrogenplåstren.

Kortison ska startas dagen man börjar med progestron, så det varierar ju beroende på hur gammalt embryot är inför FET. Jag fick nu veta att jag ska ta 20 mg Prednisolon de tre första dagarna och sedan 10 mg/dygn. Vid graviditetsvecka 8 ska det trappas långsamt ner fram till vecka 9.

Viktigt att kortisonet tas på morgonen så den inte stör sömnen. Normalt har man ju högre kortisolnivåer fram till 9-tiden (lite beroende på när man stiger upp så klart).

Som blodförtunnande kommer jag att få mini-aspirin. (Heparin ges bara vid risk för missfall.) Den inleds efter FET, men jag vet ännu inte dos eller hur länge den ska tas.
    (Min läkare är inte så förtjust i blodförtunnande pga risken för blödningar, men använder det mot förhöjd risk för pre-eklampsi (havandeskapsförgiftning), vilket det ju är vid ÄD.)

• Lumila
    Sussna85 skrev 2021-04-13 19:54:33 följande:
    Härligt att du ändå är igång igen! :) Var det inte problem alls denna gång att få kortison? Läkaren A-K har ju varit så emot att pröva det tycker jag.
    Låter spännande med en ny grej att pröva iallafall!
    Har du oxå fått en spruta på RD var det 6 eller 7 som hette Gonapeptyl?
    Hon tyckte väl att då jag inte plussat på 15 år och nu bara har ett embryo kvar, så gav hon kanske sig. Ha ha. Nej jag vet faktiskt inte. Kanske för att jag bad om det - igen.

Jo Gonapeptyl glömde jag i min långa lista! Den sprutan ska jag ta då embryot är på dag 6! Så beroende på hur gammalt embryot är vid FET kan man ju ha ruvat lite olika antal dagar.
Svar på tråden Äggdonation 2021