• pixie78

Äggdonation 2021

Vi hade möte idag med kliniken i Finland efter vårt misslyckande/mkt tidiga missfall förra veckan. Jag hade skrivit en lång lista med frågor kring medicinering och behandlingar av olika slag. Hon var negativ till allting och menar att det inte finns en enda studie i nutid som visar på fördelar med Trombyl, Prednisol, hysto och allt det andra vi diskuterat här. Jag tycker det är fascinerande att det råder så delade meningar i detta område. Alla ni som gör i Ryssland får väl per automatik det mesta som man kan tänka sig? Jag antar att de resonerar som så att det iaf inte kan skada?

För vår del blir det exakt samma behandling igen nästa gång. Progynon 6 mg och Lutinus tre gånger om dagen. Hon tyckte det ser positivt ut för vår del med tanke på att det tog sig, om än väldigt kortvarigt. Embryona är ju testade med PGT-A och av toppkvalitet (hon sa nåt om AA) och det ska enligt dom vara 60 % chans att det tar sig. Har ju svårt att se lika positivt på det själv dock. 

Så om Finland öppnar sin gräns igen blir det nytt försök nästa mensstart (typ början av mars). 

• pixie78
    GrodanS77 skrev 2021-02-08 18:43:22 följande:

Ang det ni har skrivit om medicinering och utländska kliniker. Jag undrar om det finns några studier på långtidseffekterna av att göra många försök med dessa mediciner och doser.

Jag tror att det absolut kan behövas tilläggsmediciner eller högre doser i vissa fall. Det säger jag inget om. Under de åren jag nu har varit i äd svängen så har jag ändå uppfattat det som att de utländska klinikerna också har en viss ?standardmedicinering? men som innehåller lite mer än de svenska. Därefter kanske de är bättre på att ?skruva till? det sista för en individuell plan. Som nån av er sa, att de lyckas med de svåra fallen som inte svensk sjukvård kanske har lyckats med. Men behövs då dessa doser och alla mediciner för alla andra? Om de alltid behövdes så mycket mediciner så skulle ju ingen lyckas i Sverige (Norden) enligt er. Men för väldigt många lyckas det.

Jag tycker att det är tråkigt att ni hela tiden ?klankar ner? på svensk (nordiskt) sjukvård och i princip säger att det är meningslös att försöka här. Alla kan inte, vill inte, har inte råd eller möjlighet att åka utomlands för försök. Försök vara lite uppmuntrande istället. Hjälp gärna till med tips som ni gör, men snälla, var inte dömande i era svar hela tiden. Det är så mycket som är jobbigt i denna process så det är väldigt onödigt att få folk att känna att de gör fel eller att det är meningslös att försöka när de inte gör försök på Olga kliniken.

Jag kan hålla med dig. Jag vill förtydliga att min läkare (som ju är i Finland iofs) inte är negativ till behandlingarna i sig, utan negativ till att just jag ska göra dom pga att jag inte har en diagnos för nåt av det som dessa läkemedel ska komma till rätta med. Min diagnos är genetisk (kromosomförändring) och det har vi ju rättat till nu med PGT-A. Jag fick om jag ville testa längre nedreglering med Synarela men valde att inte göra det då hon sa att det inte skulle göra nån skillnad men påverkar kroppen mkt (i mitt fall psyket!) och att slemhinnan ju var fin förra gången. Så vi har valt att gå på det dom rekommenderar. Vi hade ett samtal i en timme där hon gick igenom allt på min lista så kände att hon verkligen tog det på allvar och ville att vi skulle förstå. 

Vi kommer göra som förra gången och spendera tid där från och med första ultraljudet till och med insättning för att det känns värdefullt att de har koll på slemhinnan. Har inte hittat en gyn här hemma som jag känner mig trygg med och som har full koll. 
  • pixie78

Ny fråga! En sak som jag inte tror vi diskuterat innan. :)

Vad har ni fått för riktlinjer för TSH-värde inför era behandlingar

Jag fick i början av ivf-karriären för flera år sedan börja med Levaxin för att få ner mitt värde, även om det då låg inom referensvärdet. Gick från typ 3.5 till 1.4. Har sen dess legat runt 1.4-1.8.

Nu efter vårt misslyckade försök bad dom mig testa vad jag ligger på och provresultatet idag visade 2.4. Äter 50 mg Levaxin. Så det har ju höjts. Funderar på om det har att göra med att jag nyligen tagit Progynon/Lutinus och att det kan hämma upptagningen av Levaxinet?

Väntar på svar från kliniken nu kring om de ska ändra dosen eller om de tycker det är ok att ligga så här "högt".  Vet inte riktigt vad deras riktlinje och ställning är i frågan. Ofta sägs det ju att man ska ligga runt 1.0 för att optimera graviditet. 

Vad har ni andra fått för information kring detta?

• pixie78
    Sofia95 skrev 2021-02-09 16:43:57 följande:
    Vi diskuterade detta sent i 2020-tråden, då jag kollade mitt värde och började med levaxin. De svar jag fick var optimalt mellan 1-1,5 (åtminstone inte över 2). Jag hade 1,8 sist jag kollade och känner mig nöjd med det. Tillsatt östrogen (ex progynon) binder upp tyroxin (sköldkörtelhormonet) i bli det, vilket höjer TSH. Alltså kan du behöva högre dos levaxin för att behålla samma tsh när du påbörjat medicinering.
    Aha, tack för svar. Det var det jag misstänkte.. att behandlingen påverkar TSH. Vet du hur lång tid det tar att återställa sitt värde? Om jag tar lite extra Levaxin nu hinner det då gå ner till nästa försök om 4 veckor? Ska såklart fråga kliniken imorgon när jag får tag i dom men är nyfiken! :)
  • pixie78
    Lumila skrev 2021-02-09 13:58:28 följande:

Hej alla!

Först vill jag gratulera alla plussare! Så himla roligt! Det ger hopp varje gång. Solig

Jo, Sussna, vår donator fick sin mens förra veckan och var på första UL igår. Hon har >15 äggblådor i detta skede! Så det bådar ju gott så här långt iallafall.

Jag fick min mens igår kväll och ska börja med Estradot, alltså östrogenplåster, ikväll.

Jag försöker nu få tid till en gynekolog här i Stockholm till 18-22.2, men hittills har jag inte lyckats boka någon.

Har någon tips på gynekolog i Stockholm som kan kolla slemhinnan inför transfer?

Jag gick under min stimulering/inför äggplock till en gynekolog i Stockholm. Jag kan messa dig namnet privat. Vill inte hänga ut dom för jag var nöjd under själva behandlingen när jag gjorde ultraljuden och rapporterade in hur det såg ut med ägg. Men senast jag var där var för att mäta slemhinnan inför insättning. Då var min vanliga gynekolog inte där så jag fick träffa en äldre man som jag  så här i efterhand inte känner förtroende för. Han sa att allt såg perfekt ut inför insättning men hade sen skrivit i protokollet att slemhinnan ej var treskikt så kliniken i Finland avbröt försöket. Oklart om han skrivit fel eller om han tolkat fel.

Vi bestämde oss då för att under nästa försök vara på plats i Finland så att de kunde göra ultraljudet. Det kändes tryggare. Så kommer vi göra nästa gång också. Vi var i Finland i 2 veckor och det var riktigt mysigt faktiskt. :)

Du kanske kan kolla med Krokuskliniken för ultraljud? Mitt enda oro kring dom är hur enkelt det är att få tid. På webben finns det aldrig tider och under behandlingen behöver man ju kunna boka tid med kort varsel och på exakta dagar. 

• pixie78
    Sussna85 skrev 2021-02-09 16:53:39 följande:

Jag blir så trött, jag blöder och det gör ont i magen...for i panik till gyn som var så snälla och tog in mig,och jag fick se ett litet hjärta slå för tillfället, men för hur länge? Detta kan inte sluta bra,tror att det bara är att vänta på att den lilla väljer att lämna detta liv,det molar och blöder alltför mycket för en solskenshistoria.
    Usch...jag vill inte börja omGråter

Åh neeeej... vad det gör ont att höra! Hejar ju så på dig! Men som några andra skrivit här - ge inte upp än. Det finns så många som blöder i början av graviditeten och du har ju sett hjärtat slå idag! Har du fått nån tid för uppföljning eller hur blir det nu? Vad säger dom på ivf-kliniken?
  • pixie78
    Sofia95 skrev 2021-02-09 17:54:33 följande:
    Precis som Grodan säger, 4 veckor är bra tid, med en liten höjning är du nog nere där du brukar :)
    Låter bra och fick svar nu av läkaren som ville få ner det till närmare 1. Hon sa att jag kunde höja dosen så ska göra det nu. Känns så skönt när man faktiskt kan göra nåt konkret för att förbättra chanserna inför nästa gång. 
  • pixie78
    Lumila skrev 2021-03-29 18:13:48 följande:
    Jag fick välja mellan fredag och måndag. Måste ju hinna med alla covid-tester och intyg också så jag ska till Finland. Och så tänkte jag det är tryggare att ta söndag och måndagsfärja än torsdag och fredag. Med tanke på smittorisken alltså!

Nu ruvar jag iallafall en tredagare! <3

Jag har ätit biosolvon (slemlösande & receptfri) sen i torsdags. Fick tips från en som får behandling (donerade spermier) på Carl von Linne att de tar biosolvon mellan äggplock och transfer. Frågade min läkare och hon sa "Varför inte?". :D

Äter 1/4 ananas dagligen också gör att gynna fäste.

Så nu är det bara att hålla tummarna.

Tar färjan tillbaka till Stockholm ikväll.

Hej Lumila

Ursäkta om du har berättat tidigare men bor du i Sverige och gör behandlingen i Finland? Vilken klinik går du på?

Vi bor nämligen i Stockholm och går på Ovumia i Helsingfors men vi får absolut inte komma dit. Det är så fruktansvärt frustrerande men de hänvisar till att Finland har undantagstillstånd och att de inte kan ta emot oss förrän covid-läget  i Finland har förbättrats. Detta trots att vi själva ringde gränsbevakningen och de sa att vi med allra högsta sannolikhet skulle bli insläppta med intyg från kliniken Så gjorde vi i januari och det gick bra efter lite diskussion med passpolisen, men nu är det tvärstopp. 

Vår behandling har redan skjutits upp i mer än ett år nu och jag tappar det snart. Klockan tickar så otroligt snabbt och vi har redan förlorat ett helt år. 

• pixie78
    Lumila skrev 2021-03-31 08:37:20 följande:
    Hej Pixie!

Åh jag kan förstå din frustration! Efter snart 15 år med barnlängtan och alla möjliga ruljanser  med kliniker och behandlingar vet jag precis hur det är när klockf-n bara tickar och inget händer...

Vi går till Felicitas, Mehiäinen som ligger i Åbo. Praktiskt med färjan att ta sig mellan Stockholm och Åbo. Och sen är det bara 5 km till kliniken från terminalen = utmärkt morgonpromenad! 

Vi hade kontakt med Ovumia också, men de hade väldigt strikta restiktioner i Helsingfors. Ovumia i Tammerfors hade mildare restriktioner, men det skulle ha blivit så långa resor, tyckte vi, med större risk för smitta.

Mehiläinen i Helsingfors är också mer restriktiv än i Åbo och jag tror det beror på att Coronarisken är högre i huvustadsregionen.

Men till Finland är de nu väldigt noggranna med intyg och sånt! Jag måste ha ett PCR-test (max 72 h) med reseintyg. De vill både se det i terminalen och min läkare vill också se det, så klart. Dessutom tar jag ett till test utanför terminalen i Åbo. Denna gång fick jag svaret senare samma dag.
    Tullen ringer också upp en och informerar om karantän och tester osv några timmar efter att man kommit in i landet. De är alltså verkligen systematiska.

Egentligen tror jag att jag borde också ha karantän 10 dagar i Åbo, men min läkare har godkänt detta förfarande då jag jobbar hemifrån och egentligen sitter i karantän hela tiden. Sen är jag extremt noggrann med hygien, avstånd och mask vid resa och lämnar inte ens hytten för att minimera smittorisk. När jag kommer till Åbo går jag till hotellet (5 km) där jag bokat ett dagsrum. Kliniken ligger bredvid. Så jag är alltså otroligt försiktig.

Vi är dessutom finska medborgare, vilket gör att vi alltid får resa in i Finland. Och eftersom vi är folkbokförda i Sverige får vi alltid komma tillbaka. Det är en stor fördel.

Hoppas verkligen att det lugnar sig nu väldigt snart så ni får komma igång. Det är ju hemskt att behöva vänta så länge!

Ja det är verkligen en enda lång uppförsbacke, särskilt nu när corona är inslängt i mixen också! Men så himla bra för er att ni kunnat köra på som vanligt i och med att ni är finska medborgare. Jag håller alla tummar och tår för att din lilla eskimå nu fäster! Jag gick på Linnekliniken tidigare och fick då också ta Bisolvon.Känns verkligen som nåt som inte kan skada.  

Men ananas - det har jag aldrig tidigare hört talas om! :)

Vi tänkte be om embryo glue nästa gång - bara för att få göra nåt annorlunda. 

• pixie78

När är den senaste dagen ni gjort insättning i FET på Progynon?

Jag mätte slemhinnan igår (dag 13) och den var bara 6.2 så nytt ultraljud på fredag (dag 17). Har en blastocyst så behöver ju ta Lutinus i 5 dagar innan insättning vilket ju innebär insättning dag 22 tidigast. Känns inte det sent?

Förra gången var insättningen dag 18.

Svar på tråden Äggdonation 2021