Lumila skrev 2021-03-31 08:37:20 följande:
Hej Pixie!
Åh jag kan förstå din frustration! Efter snart 15 år med barnlängtan och alla möjliga ruljanser med kliniker och behandlingar vet jag precis hur det är när klockf-n bara tickar och inget händer...
Vi går till Felicitas, Mehiäinen som ligger i Åbo. Praktiskt med färjan att ta sig mellan Stockholm och Åbo. Och sen är det bara 5 km till kliniken från terminalen = utmärkt morgonpromenad!
Vi hade kontakt med Ovumia också, men de hade väldigt strikta restiktioner i Helsingfors. Ovumia i Tammerfors hade mildare restriktioner, men det skulle ha blivit så långa resor, tyckte vi, med större risk för smitta.
Mehiläinen i Helsingfors är också mer restriktiv än i Åbo och jag tror det beror på att Coronarisken är högre i huvustadsregionen.
Men till Finland är de nu väldigt noggranna med intyg och sånt! Jag måste ha ett PCR-test (max 72 h) med reseintyg. De vill både se det i terminalen och min läkare vill också se det, så klart. Dessutom tar jag ett till test utanför terminalen i Åbo. Denna gång fick jag svaret senare samma dag.
Tullen ringer också upp en och informerar om karantän och tester osv några timmar efter att man kommit in i landet. De är alltså verkligen systematiska.
Egentligen tror jag att jag borde också ha karantän 10 dagar i Åbo, men min läkare har godkänt detta förfarande då jag jobbar hemifrån och egentligen sitter i karantän hela tiden. Sen är jag extremt noggrann med hygien, avstånd och mask vid resa och lämnar inte ens hytten för att minimera smittorisk. När jag kommer till Åbo går jag till hotellet (5 km) där jag bokat ett dagsrum. Kliniken ligger bredvid. Så jag är alltså otroligt försiktig.
Vi är dessutom finska medborgare, vilket gör att vi alltid får resa in i Finland. Och eftersom vi är folkbokförda i Sverige får vi alltid komma tillbaka. Det är en stor fördel.
Hoppas verkligen att det lugnar sig nu väldigt snart så ni får komma igång. Det är ju hemskt att behöva vänta så länge!
Ja det är verkligen en enda lång uppförsbacke, särskilt nu när corona är inslängt i mixen också! Men så himla bra för er att ni kunnat köra på som vanligt i och med att ni är finska medborgare. Jag håller alla tummar och tår för att din lilla eskimå nu fäster! Jag gick på Linnekliniken tidigare och fick då också ta Bisolvon.Känns verkligen som nåt som inte kan skada.
Men ananas - det har jag aldrig tidigare hört talas om! :)
Vi tänkte be om embryo glue nästa gång - bara för att få göra nåt annorlunda.