Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?

Jag ser ketchup som en krydda bland andra. Passar fint till vissa rätter, dåligt till andra. Att det sen finns människor som dränker allt i ketchup utan ens ha smakat är ju en annan sak precis som dom som toksaltar utan att först ha smakat på maten.

Ketchup innehåller mycket tomater utöver socker, salt och nåt mer så så särskilt syntetiskt är det inte. Och menar du verkligen att du häller på krossade tomater eller tomatpuré på en tallrik pasta? Är det gott?

• flygrl
    Aniiee skrev 2020-12-29 21:45:31 följande:

Ketchup är egentligen packat med umami, även om det brukar vara rätt sött, så jag är inte egentligen så superförvånad, även om jag själv endast har ketchup på vissa rätter och endast när jag är sugen på ketchup.

Jo, jag håller med om det är en hel del umami i ketchup och jag gillar umami. Fast jag har det naturligtvis också bara på vissa rätter men så är det väl för dom flesta.

Jag kom på att det vore intressant få input från dig med ditt sinne för god mat och smaker i den här tråden jag nyss startat: www.familjeliv.se/forum/thread/80856029-konstig-bismak-pa-lax
  • flygrl
    Carolatom07 skrev 2020-12-31 23:54:07 följande:

Ja, likt du är många skeptiska när jag berättar att jag hellre har krossade tomater än ketchup. Men när jag flyttade hemifrån var jag hemskt trött på ketchup då det alltid var det som vi hade på pasta och andra rätter i föräldrahemmet, och då mindes jag att jag en gång hade tagit en burk krossade tomater ur skafferiet och ätit direkt ur burken, och mindes att jag då tyckte det var ljuvligt gott. Beslutade därför att testa att ha det på pastan och sedan dess var jag fast. Har nästan aldrig efter det haft ketchup på pasta eller ris.

Asså det är ju en smaksak förstås och därför upp till var och en att bedöma om man tycker det är gott. Jag gillar tomat i alla former så jag kanske provar din variant nån gång. Och om du föredrar äta det så ska du ju självklart göra det. Men sen gillar jag ketchup med. Där det passar. I lagom mängd. Som med alla andra kryddor.
Svar på tråden Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?