Inlägg från: Carolatom07 |Visa alla inlägg
  • Carolatom07

Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?

En del personer verkar tycka att ketchup är en duglig smakförstärkare att ha på nästan allt, och vissa dränker maten i ketchup, för de menar att "annars smakar det ju inget".

Själv förstår jag inte ens de som har ketchup på pasta, då det ju är mycket godare att ha krossade tomater eller tomatpure på.

De flesta ketchupsorter smakar dessutom mest syntetiskt och socker, med nästan obefintlig tomatsmak. Heinz är väl ett litet undantag, men även den är ju rätt söt.

Är inte detta med att dränka mat i ketchup egentligen ett 80-talsbeteende som är ganska ute idag, dessutom?

• Svar på tråden Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?
  • Carolatom07
    Magical skrev 2020-12-27 15:18:14 följande:
    Du får väl fråga dem som gör det. Hur ska vi kunna veta? 

Dessutom är detta bildat på din egen uppfattning. Tex att det är godare med krossade tomater på pasta - det får du givetvis ha, men det finns nog rätt många som inte skulle hålla med dig. Tomatpuré är ju tex ungefär det äckligaste som finns, men det är min åsikt. 

Du verkar veta väldigt mycket om olika sorters ketchup så det måste väl betyda att du själv är en av dem som dränkt din mat i ketchup många gånger. 

80-tal - kanske det. Men har vi inte lov att äta saker som förknippas med vissa decennier? 
    Ställer frågan i detta forum för att här kanske finns en del som gillar ketchup på många sorters mat. Frågan är väl fri? Jag frågar naturligtvis för att jag är nyfiken på varför.

• Carolatom07
    Tow2Mater skrev 2020-12-27 15:57:10 följande:

Varfor? krossade tomater och tomatpuré smakar bara äckligt, men man kan  gora en god tomatsås av dem. Men for variation, och om man inte har den tiden, är även ketchup gott, det är ju bara en annan sorts tomatsås. Speciellt på pasta med kottbullar om man inte har annan sås till.

Ketchup på ris är gott!

Forstår du lite bättre nu?

Jag tycker att både krossade tomater och tomatpure har en mycket fräschare smak och framför allt smakar det mer tomat än vad ketchup gör, i mitt tycke.

Jag tror att det att många är skeptiska till det är för att det är något de aldrig provat. När jag bodde i föräldrahemmet var ketchup mer eller mindre en självklarhet som smakförstärkare. När jag flyttade hemifrån testade jag att ha krossade tomater på pastan, för att jag började tycka att ketchup hade en tråkig och torr smak, och sen dess var jag fast.

• Carolatom07
    flygrl skrev 2020-12-29 18:35:47 följande:

Jag ser ketchup som en krydda bland andra. Passar fint till vissa rätter, dåligt till andra. Att det sen finns människor som dränker allt i ketchup utan ens ha smakat är ju en annan sak precis som dom som toksaltar utan att först ha smakat på maten.

Ketchup innehåller mycket tomater utöver socker, salt och nåt mer så så särskilt syntetiskt är det inte. Och menar du verkligen att du häller på krossade tomater eller tomatpuré på en tallrik pasta? Är det gott?

Ja, likt du är många skeptiska när jag berättar att jag hellre har krossade tomater än ketchup. Men när jag flyttade hemifrån var jag hemskt trött på ketchup då det alltid var det som vi hade på pasta och andra rätter i föräldrahemmet, och då mindes jag att jag en gång hade tagit en burk krossade tomater ur skafferiet och ätit direkt ur burken, och mindes att jag då tyckte det var ljuvligt gott. Beslutade därför att testa att ha det på pastan och sedan dess var jag fast. Har nästan aldrig efter det haft ketchup på pasta eller ris.

Svar på tråden Hur kan en del ha ketchup på nästan allt?