Ska jag bara acceptera
Det spelar väl ingen roll hur ofta andra par har sex? Blir alltid konfunderad när folk frågar det här på forumet - som om det skulle kunna tala om hur just ert sexliv är "rätt eller fel".
Det är din upplevelse som är det som är "rätt" för dig och din partners upplevelse är "rätt" för henne. Har ni alltid haft ungefär samma frekvens så bör du ju inte vara förvånad. Eller menar du att det förändrats?
Hon är i en ålder då klimakteriet sakta smyger sig på. Jag är 50 nu och kan säga att vid ca 44 år så kände jag av att det började. Det kan definitivt påverka sexlusten, både inne i huvudet och i kroppen. Har du frågat din partner om det är sådant hon känner av?
Jag kan må urdåligt vissa dagar på grund av allt som sker i den här åldern: man sover dåligt, man får "kokande fötter" så att man måste ta ut fötterna utanför täcker på nätterna. Just nu upplever jag hur hela kroppen "kokar" så jag kan verkligen inte sova. Man får vallningar och en hel del konstig huvudvärk (iaf jag) . Inte konstigt om man då inte klarar av att känna så mycket sexlust, när kroppens energi går åt till att försöka balansera upp klimakteriesymtomen. Det finns hjälp av få från vården.
Vi har sex ca 1 gg/vecka och vi har bestämt att jag tar initiativet så slipper han undra eller känna sig avvisad och jag slipper bli stressad av att jag tror att han vill när jag inte vill.
Så TS, mitt tips är att kolla om det här är en bov i dramat, men om hon alltid haft samma frekvens på sexet så är det ju mer du som förändrats och inte accepterar hur hon funkar.