• Smilla93

Vi som startar ivf behandling 2021

Bejby2021 skrev 2021-06-23 21:44:58 följande:

Hej,

Ni som tar lutinus, får ni små blödningar av det?

Är gravid och får bruna flytningar lite varje dag. Men känns inte som MF på g.

Ingen smärta och känns som det är lutinus so. Akpar det.

Är det möjligt att det är lutinus?

Mina tester blir bara starkare och starkare. RD 12 med blasto.

Grattis härligt med plus! :) det står på bipacksedeln att lutinus kan ge blödning..
  • Smilla93
    juliasusannah skrev 2021-06-25 15:05:31 följande:

TW

Jag är på ruvardag 11 med 6 dagars blastocyst, testdag imorgon. Känns detta resultatet okej för att vara på rd11? Blir så nojig <3

Grattis!! dom digitala med veckoindikator visar från att ägget blev befruktat, så då stämmer det ju verkligen! :) du lägger ju även till 2 veckor för att veta vilken graviditet vecka du är i och då borde du ju vara V 4 + 3! Stort grattis igen!! <3
  • Smilla93
    Jez20 skrev 2021-06-29 17:38:33 följande:

Vilken ruvardag har ni testdag? För mig är det RD16 och 18 dagar efter äggplock. Lite nyfiken bara :)

Exakt samma för mig, har test dag på måndag då 18 dagar efter plock och på RD 16 med en två-dagars.. När har du test dag?
  • Smilla93
    Jez20 skrev 2021-06-29 22:29:40 följande:

Imorgon!!! Tjejer jag är såå nervös! Jag ha rju redan testat positivt som blivit allt starkare men det är något speciellt med TD!!! Vill så gärna få kontakta kliniken och berätta! Snälla låt plusset visa lika starkt imorgon! Håll tummarna för mig ^^

Åh vad härligt med plus, stort grattis! <3 Var detta din första ivf? Jag kommer nog testa på söndag, vill inte testa måndag morgon innan jobb och bli besviken.. Har tyvärr en dålig magkänsla och tror inte att det tagit sig..
  • Smilla93

Hej alla krigare!

Inte varit här inne på sedan i början av sommaren då jag genomgick min första ivf behandling som resulterade i ett misslyckats ET. Däremot lyckades ett embryon klara sig till dag 5 och gick till frysen. Ska nu göra ett FET i stimulerar cykel där jag ska ta progynon 3 tabletter/dag. Är det någon som har erfarenhet av stimuleras cykel med progynon? Har bara hört om folk som tagit letrozol, vilket jag tog innan ivf och då fick jag ägglossning varje gång och min slem hinna var jättebra... Så här fattar inte varför jag inte får stimulera med det.. Någon som vet?

Mvh förvirrad tjej ;)

• Smilla93
    Michan9 skrev 2021-08-25 15:39:05 följande:

Hej!

Jag och min sambo genomgår just nu också IVF-behandling. Har maniskt följt alla IVF-trådar här känns det som :) Så nu tänkte jag att jag kunde dela med mig av min IVF-resa.

Anledningen till IVF är få och slöa spermier. Vi har nu genomgått vår första behandling med det korta protokollet och min sambo har gjort TESA/PESA där vi tack och lov hittade rörliga spermier.

Vid äggplock fick vi ut 19 ägg varav 12 var mogna och injicerades med spermier, (ICSI). Av dessa fick vi 8 normalt befruktade embryo, och tre dagar senare återfördes ett embryo med 8 celler. Resterande embryo fick odlas vidare, där ett embryo (blastocyst) kunde frysas ner. 

Tyvärr ledde den färska återföringen inte till någon graviditet. 

Så nästa steg blev FET där vi höll tummar och tår att vår enda blastocyst i frysen skulle överleva uppting, vilket den gjorde!

Insättning skedde förra veckan och jag är nu på ruvardag 7. 

Natten till ruvardag 6 fick jag ganska jobbig "mensvärk" och var bombsäker att det inte fungerat denna gången heller. Jag bestämde mig för att ta ett gravtest och det visade positivt(!), helt chockad. Har även testat idag (ruvardag 7) och det visar fortfarande positivt. Alla signaler på mens har försvunnit, och känner endast en ovanlig spänning och lätt molvärk i livmodern. BIM är imorgon.

Nu ska jag invänta min officiella testdag som är om 5 dagar och hålla tummarna att ingen mens dyker upp och att det visar positivt då med :)

Stort grattis!! Jag blev gravid för två år sedan ungefär och jag hade också först kraftig mensvärk sen mer molvärk! Slutade tyvärr i MA i vecka 8 där det visade sig på vul att fostret inte utvecklats.. Så jag tror absolut att din värk handlar om att den lilla rackaren fastnat! Håller Nina tummar för dig nu fram till test dag!
  • Smilla93
    Steeph skrev 2021-08-24 18:04:44 följande:

Hej!

Vi är på G in i IVF svängen och varit på Linnékliniken nyss. Jag ligger på gränsen till PCO och har en hel del ägg. Stor volym på äggstockarna och ett amh på 4.4 vilket han tyckte var mycket positivt. Tanken är att jag ska göra totalfrys i och med risk för överstimulering och med mitt amh. 

Vi har fått behandlingsschema och kommer börja med sprutor mensdag 1 och då 225 menopur. Hur ligger ni andra i dos? Vad har ni för tips till mig gällande just ivf, sprutor etc?

Vi kommer köra igång i november då jag vill ha 2 månader nu för att förbättra och optimera äggkvalitén. 

Hej och välkommen!

Jag har också lätt pcos och har god äggreserv. Jag har genomgått en ivf behandling där jag på mens dag 2 började stimulera med 137,5 ie menopur i 8 dagar. Äggen fick plockas lite tidigare än normalt då helgen kom emellan och läkaren inte vågade vänta på grund av risk för överstimulering. Vid ÄP plockades totalt 10 ägg varav 7 var mogna, 4 befruktades och två klarade sig, ett som återfördes på dag 2 efter ÄP och ett till frysen. Tyvärr blev det inget första insättningen och jag väntar nu på ny insättning nästa vecka.

Vad det gäller sprutorna så gick det över förväntan! Är inte jätte förtjust i nålar men jag tyckte inte att dessa var så farliga. Ta tag i mage och stick snabbt så känns det typ inte, jag tog dom själv då jag tyckte det kändes enklare. Dock så var fyremadel som man börjar ta på stinuleringsdag 5 lite jobbigare. Se till att nålen är i 45 ° vinkel och stick snabbt så kommer det gå toppen!

Jag var sjukt nervös inför äggplocket, men även det gick över förväntan. Kände ingenting och fick lugnande så var mest snurrig haha.

Hoppas du fått lite svar på det du funderat över! :)
  • Smilla93
    Michan9 skrev 2021-08-25 18:38:38 följande:

Tack! :) ja precis så känns det för mig. Känner dock inte mer än lätt molvärk, som t.ex. ömma bröst, men det är väl olika när det kommer. Lite sämre aptit har jag nog dock.

Vad tråkigt att höra att fostret inte utvecklades :( hur har det gått efter det?

Ja men det är vanligt, det är livmodern som växer sa barnmorskan till mig! Jag hade också sämre aptit precis som du, sen fick jag väldigt ömma bröst i typ vecka 6. Hoppas verkligen ägg det går hela vägen för dig!! :)

Ja det var sorgligt, vi visste att det skulle bli svårt att få barn eftersom jag har pcos och väldigt sällan ägglossning så när vi väl fick det där plusset efter drygt 1,5 år var man ju överlycklig! Efter MA försökte vi i ett halvår typ sen tog vi hjälp via privat klinik där jag fick hjälp att ägglossa och när det inte funkade efter typ 8 rundor så fick min sambo lämna spermie prov och då visade det sig att hans produktion va nedsatt.. Så det är väl lite fel på oss båda, men i juni gjorde vi vår första ivf där jag fick återföring dag 2 som tyvärr inte tog sig.. Lyckligtvis fanns det ett embryo som gick att frysa dag 5 och det ska återföras nästa vecka, så nu håller jag tummarna att det klarar upptining och allt! :)
  • Smilla93
    Steeph skrev 2021-08-25 19:54:38 följande:

Åh okej, tack snälla för att du svarade. Min läkares plan är att få ut 20-30 ägg och göra totalfrys då han tror det är de allra bästa för mig. Allt är så nytt även om jag kan och är väldigt påläst om fertilitet

Åh perfekt, ska verkligen tänka på det gällande sprutorna.

Ja äggplocket känns läskigt men blir lugn av att allt gick så bra för dig.

Önskar dig all lycka till med insättning och tusen tack för alla svar

Ingen fara, hoppas du fick lite svar på dina funderingar! :) ja det är ganska snurrigt allt, för det är ju så olika för alla.. Jag tycker att 20-30 låter väldigt mycket, kände mig svullen typ 15 stora blåsor. Men läkarna har ju koll på vad de håller på med och alla planer är ju individuella!

Tack så mycket! Allt kommer gå toppen för dig, håller tummarna att det blir några riktigt toppägg!
  • Smilla93
    Frida123123 skrev 2021-08-26 18:23:57 följande:

Har du med återföring nästa vecka? Kul! Jag har inbokad återföring FET på måndag. Så himla nervös för att det ens ska bli någon, dvs upptiningen som du nämnde. Gud, det är många gånger som jag undrar hur man orkar med allt som man gör..psykiskt påfrestande.

Ja jag har planerad återföring på onsdag! :) ja man är ju det!! Jag va på vul igår och då frågade om det var vanligt att de inte klarar upptining men då sa dom bara att det kan men att det oftast inte var några problem! Men jag håller med om att det är ganska påfrestande för allt kan ju hända! Dock försöker jag att inte ha för höga förhoppningar i denna processen för minska oron och allt sånt och för att slippa bli besviken om det skulle skita sig. Eller iallafall ha realistiska förhoppningar.. Är det din första insättning? :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021