• Smilla93

Vi som startar ivf behandling 2021

Dibella skrev 2021-03-28 12:25:35 följande:

Har ingen erfarenhet av dåliga THS värden, men jag förstår frustrationen och att man inte vill vänta mer utan bara komma igång. Hoppas verkligen värdena ser bättre ut nästa gång så ni får möjlighet att komma igång. Det är en tuff process, allt som inte går som tänkt känns som ett oerhört bakslag på många sätt. 

Blåsorna ska ju ha en viss storlek, inte för stora eller små utifrån omogna/övermogna tror jag. Men minns inte exakt hur man vill att de ska måtta, runt 2mm kanske? Men läkarna har ju koll på att de stannar vid optimala mått, inte för tidigt eller för sent.

Tror det beror på hur många ägg och hur spermierna ser ut, få ägg så vill många kliniker inte chansa på att låta naturen ha sin gång utan hjälper till för att få så bra chans som möjligt. Rent befruktningsmässigt så tror jag det blir högre befruktningsgrad av ICSI. Vi körde ICSI, 3 ägg så blev 2 befruktade, ett var omoget. Nu inför nästa omgång sa läkaren att de kommer köra ICSI igen för att de inte vill chansa att de inte blir maximal befruktning, för de tror inte jag kommer få bättre resultat denna gången. Men du kan ju resonera med läkarna kring detta och se vad de tänker.

Ja men precis, processen är redan jobbig som den är och hur många hinder ska man behöva stöta på egentligen.. Känns som oändligt många iallafall, man har ju liksom redan stött på ett antal, annars hade man ju inte varit i den här situationen. Hoppas verkligen att värdena blir bra så fort som möjligt, men det är nog ändå bäst att inte ha gör höga förhoppningar.. Känns som att höga förhoppningar snarare stjälper än hjälper i detta sammanhanget..
  • Smilla93
    Jenzia skrev 2021-03-28 13:36:42 följande:

Förstår verkligen din frustration och besvikelse, fy vad den här processen har många dalar

Vet tyvärr inget om dåliga THS-värden, bara att det behöver vara bra annars ökar risken för missfall. Så det är ju egentligen bra att de vill att du ska ha optimalt värde då du får behålla din graviditet när den väl kommer! <3

Man får ha så sjukt mycket tålamod hela tiden! Risken att bli nekad behandlingsstart minst 1-2 ggr är också så jobbig Jag var helt knäckt efter mitt nekande, så ledsen och arg. Och de där svaret på 1177 är lika illa som ett brev hemskickat Tycker de kan ringa när de ska meddela jobbiga saker. Det uppstår ju alltid massa följdfrågor!

Finns iaf massa stöd att få här! Stor kram!

Ja det är verkligen en tuff process redan från start! Det är ju en lång och jobbig resa att ens ta sig till det här stadiet, så när man väl hade varit på första mötet så trodde jag att det skulle rulla på..

Såklart superbra att de har koll på värden och så, har fått ett missfall tidigare så kanske var det just sköldkörteln som spökade då.. Men det är bara så tråkigt att jag vet hur lång tid det tar innan de kan vara säkra på att värdena är bra.. Ja men precis att de inte ens kan ringa är ju konstigt, läkaren hade ju tid att skriva i journalen..

Verkligen tack för stödet! <3 så skönt att kunna skriva av sig här och kunna dela denna processen med personer som verkligen förstår!

Hur har det gått för dig? Skulle du få tillbaka ett fryst embryo?
  • Smilla93
    Camii80 skrev 2021-04-10 00:19:32 följande:

Hej allihopa

Har varit frånvarande då jag fick ett + tidigare i år. Nu när jag var på ett VUL, vecka 7+3, så konstaterade läkaren på IVF-mottagningen att allt inte var OK. Ägget har fäst men embryot har stannat i växten. Så, ist för att vara ca 1-2cm, är embryot ca 4-5mm. Jag kände på mig att ngt var fel då jag inte känt några grav.symptom förutom ömma bröst ( kalla det intuition).

Nu till min fråga. Läkare sa att jag ska sluta med Lutinus och invänta ett missfall... Detta känns så konstigt, att behöva vänta på att en blödning ska börja och missfallet blir ett faktum. Är det ngn som varit i samma situation som kan berätta för mig hur länge man behöver vänta innan kroppen säger ifrån? Jag har tid nästa fredag igen för att kolla ifall allt gått bra, men detta väntande på att missfallet kommer igång är skitjobbig.

Vad tråkigt att höra om ditt MA, beklagar verkligen!! Har varit med om samma sak och vet hur det känns.. Fick då cytotec som används vid aborter för att sätta igång processen. För mig kom blödningen fort efter jag tagit tabletterna och allt kom ut. Dock var det en väldigt smärtsam process, så det kanske är därför läkarna vill se om det kommer av sig själv? Men hör av dig till läkaren och fråga en gång extra!
  • Smilla93
    Camii80 skrev 2021-04-10 00:19:32 följande:

Hej allihopa

Har varit frånvarande då jag fick ett + tidigare i år. Nu när jag var på ett VUL, vecka 7+3, så konstaterade läkaren på IVF-mottagningen att allt inte var OK. Ägget har fäst men embryot har stannat i växten. Så, ist för att vara ca 1-2cm, är embryot ca 4-5mm. Jag kände på mig att ngt var fel då jag inte känt några grav.symptom förutom ömma bröst ( kalla det intuition).

Nu till min fråga. Läkare sa att jag ska sluta med Lutinus och invänta ett missfall... Detta känns så konstigt, att behöva vänta på att en blödning ska börja och missfallet blir ett faktum. Är det ngn som varit i samma situation som kan berätta för mig hur länge man behöver vänta innan kroppen säger ifrån? Jag har tid nästa fredag igen för att kolla ifall allt gått bra, men detta väntande på att missfallet kommer igång är skitjobbig.

Vad tråkigt att höra om ditt MA, beklagar verkligen!! Har varit med om samma sak och vet hur det känns.. Fick då cytotec som används vid aborter för att sätta igång processen. För mig kom blödningen fort efter jag tagit tabletterna och allt kom ut. Dock var det en väldigt smärtsam process, så det kanske är därför läkarna vill se om det kommer av sig själv? Men hör av dig till läkaren och fråga en gång extra!
  • Smilla93
    Bejby2021 skrev 2021-04-10 09:05:33 följande:

Hej!

Jag har läst er tråd från början till slut sen igår.

Vi fick bestämt igår att vi kommer gå över till IVF.

Har gått på Bemfola för att stimulera ägglossning, igår när blåsorna äntligen växte så växte 3 st och jag kan ej få en lämplig dos.

Troligen äggplock i början på maj och jag är såååå nervös!

Men hoppas det ska gå vägen snabbt.

Jag har en fråga! :)

När ni fått tillbaka, vet ni hur tjock er slemhinna var då?

Jag fick letrozol för att stimulera ägglossning, har du testat det? Har pcos och har alltid haft oregelbundna cykler, men med letrozol fick jag alltid 1-2 ägg blåsor och en cykel som en klocka.

Vi ska nu också börja med ivf på grund av manlig faktor. Blev nekad nu på första mensen men hoppas att också få komma igång i maj. Är också super nervös samtidigt som man är väldigt pepp över att få komma igång!

Vart går du om man får fråga? :)
  • Smilla93
    Camii80 skrev 2021-04-12 08:52:00 följande:

Tack.

Pratade med kliniken nu på morgonen och de förklarade så att de vill ge kroppen en chans att komma igång med blödningen av sig själv. Om kroppen inte gör det så får jag med mig medicinering hem på fredag efter UL- undersökningen och ska då kunna starta detta hemma i helgen.

Hur länge blödde du och kom vanliga mensen strax inpå eller tog det tid?

Ja va bra att du ringde och kollade! Förstår verkligen att det är jobbigt och att allt känns hopplöst och tungt just nu, men det blir bättre! <3

Om du nu får medicineringen så rekomenderar jag att ta morfin så fort du börjar känna lite smärta! Tog morfintabletten alldeles för sent så den hann inte kicka in förrän det värsta var över.

Jag blödde mycket första dagen sen minskade, men små blödde väldigt länge.. Har alltid haft oregelbunden mens, men fick inte en riktig mens förrän ca 10 veckor.. Men som sagt, har alltid haft helt oregelbunden mens där det ibland gått 3 månader mellan blödningarna, så jag är nog ingen bra referens.. Däremot sa läkarna att det var normalt att blöda länge och att det kunde ta ett tag innan kroppen återgick till det normala. Hoppas att det kommer igång snart så du slipper vänta ut detta!
  • Smilla93
    Bejby2021 skrev 2021-04-11 23:41:33 följande:

Har ätit Letrozol, gett någon ägglossning men det slutade verka så därför gick jag över till Bemfola.

Har Pcos så får aldrig varken ägglossning eller mens

Har tvillingar som kom till av Puregon för 10år sen så hoppades på Befola men får fler än 3 äggblåsor som växer.

Fick ta Otrivelle för att få ägglossning nu men förbud på graviditetsförsök. När jag sen får mens så ska vi spruta inför äggplock, vilket bör bli runt V19. :D

Lite nervös men lika spänd och hoppas detta ska fungera.

Jag ska till Akademiska i Uppsala för äggplock :)

Okej vad tråkigt att det inte funkar med varken letrozol eller bemfola...

Ja jäkla pcos alltså, verkar dock vara så olika för alla. Jag har haft både ägglossning och mens av mig själv men väldigt oregelbundna cykler. Ibland har det varit uppehåll på flera månader, så det är mycket märkligt..

Åh vad mysigt att du har två sedan innan, nu håller vi tummarna att det blir en till inom en snar framtid.

Ojdå, ja då är det väl kyskhetsbältet på nu då, så att det inte blir flera stycken!! Vad gött att du får starta ivf direkt! Jag blev nekad första gången, så jag är glad om jag ens får börja innan sommaren..

Ja man är ju skitnervig samtidigt som man är taggad, hoppas verkligen att det går vägen gör oss! :D
  • Smilla93
    Bejby2021 skrev 2021-04-13 08:10:32 följande:

Ja, jag hoppas också för oss alla! :)

Nu är det en väntan bara. Vill "få det gjort", äggplock alltså.

För sen kan man inte göra så mycket mer.

Tycker det är mest svårt med samlivet just nu, är så van att bara köra när man är sugen! Haha! Typ varje dag! Till att inte ens få göra nå!

Ja vi håller tummarna!

Haha ajdå, går hålla dig några dagar! Själv tycker jag att det känns väldigt skönt att slippa ha sex på beställning och bara chilla nu fram till ivf-start! ;) har lite känningar på att äl är på g, vilket betyder mens om ca 2 veckor (vågar dock inte hoppas på något). Sjukt att man längtar efter att få mens.. XD
  • Smilla93
    Aya2019 skrev 2021-04-13 06:24:13 följande:

Hej

Är lite orolig just nu fick rosa flytning igår kväll. 1 april fick jag tillbaka 5 dagars blastocyst. Testdag imorgon 14/4

Har fått positivt på graviditetstestet både tidigt och på den vanliga testet sen 9/4. Tar lutinus morgon och kväll

Fick igår kväll rosa spottning /flytning det vart lite men tillräckligt för att oroa mig :/.

Idag när jag torkade mig så syndes det knappt . Tror ni det är påväg till missfall eller kanske kemisk gravidtet? Tidigt graviditetstest har blivit starkare idag

Bild 1 är från fredagen 9/4

Bild 2 är från idag 13/4

Det är ju verkligen starkare på båda två tycker jag!! Jag hade jätte mycket "mensvärk" i början av min graviditet, det var till och med så jag märket att jag var gravid. Ska tydligen vara vanligt i början när livmodern växer! Så håll hoppet uppe!
  • Smilla93
    Camii80 skrev 2021-04-13 12:42:24 följande:

Igår kväll kom blödningen igång, så nu kan man typ "pusta ut" och rida ut stormen utan att behöva vänta på att det ska kicka igång! Nu ska man ju bara vänta på att detta är över och att mensen kommer så man kan starta nästa behandling. Hela IVF-processen är ju inget annat än en enda lång väntan. Börjar bli less på det här och då är detta "bara" min andra omgång. Men det är ju bara att bita ihop!

Ja, läkaren sa att det kunde ta upp till två veckor innan blödningen stannar av. Vi får se vad de säger på fredag när jag är där på undersökning. Nu vill man ju att kroppen hanterar detta själv så man inte behöver hjälpa den på traven med annat.

Vad skönt att det äntligen kom igång och av sig själv dessutom (hur sjukt det än låter)! Fattar att det är sjukt jobbigt, att få missfall när man verkligen längtar efter ett barn är ju det värsta som kan hända!! Jag har ju inte ens fått påbörja min första ivf än men känner ju redan att väntan är väldigt lång och inte tala om resan för att ens komma hit har ju varit en jävligt lång uppförsbacke.. Men hur pissigt allt än är i din situation så vet du ju iallafall att du kan bli gravid, vilket inte är någon tröst men det bådar ju gott inför framtida försök!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021