• Olivia1992

Vi som startar ivf behandling 2021

Inalina skrev 2021-04-14 13:17:20 följande:
    haha kom precis på att ditt namn här kanske avslöjade din ålder ;) huvudet är inte alltid med Flört vår dotter kom på andra IVf-försöket och första FET (så tredje insättningen totalt).

Jag fick Gonal F 300 ie den gången och det blev 3 blastisar där de satte tillbaka 2 frusna samtidigt (I prag den gången). Är glad att en tog sig!

Nu senast i feb fick jag något som heter Pergoveris som ska vara liknande Menopur,  blev så besviken senast då vi fick 12 ägg men endast 1 klarade sig till dag 5, så det kändes som att kvaliteten hade sjunkit drastiskt sedan 2018. Endast 4-5 befruktades nu medan 2018 så befruktades 10 av 12.. 

Kör därför Gonal F nu igen då det är svårt att komma ifrån att det faktiskt funkat bra tidigare. Jag tog även kortisontabletter (för att sänka immunförsvaret) och blodförtunnande när lillan blev till (för att få mer blodflöde i livmodern) vet ju ej om något av det hjälpte graviditeten att stanna kvar men jag kommer köra samma nu igen med start imorgon! Nu kör vi!{#emotions_dlg.flower}
    Intressant, jag ska också påbörja kortisontabletter och blodförtunnande, även en daglig dos av fragmin som ska ta bort ev. blodproppar. kommer även gå på intralipid (dropp)

Jag håller med dig! nu jäklar kör vi!!! känns som man försöker med allt och lite till denna gång, dyrt om inte annat Cool
  • Olivia1992
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-14 09:10:42 följande:
    Det va mitt första ÄP så vet inte om det blev nån skillnad för har inget att jämföra med :) 
    Men blev överstimulerad med 25 äggblåsor, de fick ut 22 ägg varav 17 befruktades och 3 överlevde till dag 5 och frystes in. Så kanske gjorde nån skillnad. 

Jag är bara på cd5. brukar ha ÄL på ca cd14 och sen skulle FET va 6 dagar efter det. så om ca två veckor. :) 

Jag tog bort kaffe innan. och drog ner på laktos, gluten mm. Men efter överstimuleringen tappade jag motivationen lite så nu försöker jag hålla nere kaffe och så igen. Tränar sporadiskt men försöker få tummen ur då jag vet att jag mår mycket bättre. :)  Har så sjukt stressigt på jobbet så jag har lite svårt att pusha mig på alla fronter just nu. 

Just nu äter jag multivitamin, d-vitamin (en större dos en gång i veckan), omega3, järn, e-vitamin, magnesium och q10. Åt nyss även extra zink men den tog slut. :)
    aaha okej, då förstår jag! tycker det ska bli spännande nu på måndag och tisdag och se hur min kropp har reagerat på akupunktur och en högre dos Bemfola. tog första sprutan igår kväll :)

jag förstår att man tappar det lite, är också orolig för det här med överstimulering... men försök tänk på dig själv nu i allt det här och ta det så lugnt som du kan och behöver :)

okej, har hört det här om D-vitamin? en större dos sällan är bättre än en daglig mindre dos. hur mycket D-vitamin tar du? Skrattande
  • Olivia1992
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-14 09:10:42 följande:
    Det va mitt första ÄP så vet inte om det blev nån skillnad för har inget att jämföra med :) 
    Men blev överstimulerad med 25 äggblåsor, de fick ut 22 ägg varav 17 befruktades och 3 överlevde till dag 5 och frystes in. Så kanske gjorde nån skillnad. 

Jag är bara på cd5. brukar ha ÄL på ca cd14 och sen skulle FET va 6 dagar efter det. så om ca två veckor. :) 

Jag tog bort kaffe innan. och drog ner på laktos, gluten mm. Men efter överstimuleringen tappade jag motivationen lite så nu försöker jag hålla nere kaffe och så igen. Tränar sporadiskt men försöker få tummen ur då jag vet att jag mår mycket bättre. :)  Har så sjukt stressigt på jobbet så jag har lite svårt att pusha mig på alla fronter just nu. 

Just nu äter jag multivitamin, d-vitamin (en större dos en gång i veckan), omega3, järn, e-vitamin, magnesium och q10. Åt nyss även extra zink men den tog slut. :)
    aaha okej, då förstår jag! tycker det ska bli spännande nu på måndag och tisdag och se hur min kropp har reagerat på akupunktur och en högre dos Bemfola. tog första sprutan igår kväll :)

jag förstår att man tappar det lite, är också orolig för det här med överstimulering... men försök tänk på dig själv nu i allt det här och ta det så lugnt som du kan och behöver :)

okej, har hört det här om D-vitamin? en större dos sällan är bättre än en daglig mindre dos. hur mycket D-vitamin tar du? Skrattande
  • Olivia1992
    Inalina skrev 2021-04-15 13:32:50 följande:

jaha men så spännande, vilken dos kortison kör du? du kör ännu med hardcore med det där droppet jag hört talas om, känns ju som att tunga artilleriet är insattFlört det blir nog super! 

ja herregud, pengarna försöker jag inte att tänka på, vi kom upp i nästan 100'000kr för vårt försök i feb som inte blev någon bebis av.
    Det är väl därför jag går all in nu också! Tungan ute vill inte lämna något åt slumpen liksom. förra gången tog jag även blodförtunnande sprutor fram till v 8-9, det är nog det enda jag skippar denna gången! 

Jag minns inte nu, har du redan börjar med sprutorna och när har du första VUL?

äter 10 mg varje dag, men har inte börjat ännu! ska börja 1 vecka innan äggåterföringen! 

men oj???? 100.000? såg att ni inte bor i sverige? måste vara dyrare hos er än här? 

jag började med sprutorna i onsdags Skrattande, på måndag ska jag ta blodprov och sen ultraljud på tisdag. 
  • Olivia1992
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-15 15:22:16 följande:
    gör du det privat eller via landstinget?  Är detta nåt de rekommenderar att göra?  På sahlgrenska erbjuder de inget sånt iaf inte första försöket. Men jag känner att jag skulle vilja testa allt. har inte så mcyket tid då jag fyller 40 i höst så inte så glad över att första försöket ser de som ett 'test-försök' och sen justerar man efter det. 
    varför kortison och blodförtunnande? varför tar man fragmin mot blodproppar och varfö intralipid? hur får man detta ordinerat?  :) 
    jag gör IVF via landstinget, men har kontakt med fertilitetplus i stockholm på sidan om :) landstinget erbjuder inte dem typer av behandlingar eller medicinering, tyvärr... vet att privata klinker är mer öppna för alla hjälpmetoder utöver "vanlig" behandling av IVF. 

kortison är för att sänka immunförsvaret, då det kan stöta bort embryot. 
    blodförtunnande är för att få bättre blodflöde genom livmodern
    fragmin är mot ev. blodproppar, om det finns eller bildas blodproppar i livmodern eller kaneler kroppen som kan påverka flödet till livmodern. 
    intralipid är dropp, också för att sänka immunförsvaret.
    du kan läsa mer hos Fertilitetplus.se :)
    Marie hjälper till med recept på ovanstående mediciner :)
  • Olivia1992
    Annna84 skrev 2021-04-15 15:23:17 följande:
    Hej! Vad kul att du också är igång snart igen :) Mycket action nu. Testade du alla tilläggsmedicinerna förra gången också? Gör du behandlingen utomlands? Många frågor :)
    Hej! jaaa jätte kul, är så taggad denna gång och har ett annat lugn i kroppen känner jag :) mycket tack vare akupunkturen tror jag! 
    jag gör behandling i Sverige, äggplock och återföring på Akademiska, sedan kör jag tilläggsmedicinerna privat i stockholm, på Fertilitetplus:) 

fråga på, kan jag hjälpa till är jag glad för det Skrattande
  • Olivia1992
    Krizty88 skrev 2021-04-16 11:30:38 följande:

Idag var jag på VUL nummer två, blir ägglossningsspruta i morgon och plock på måndag! Hon kunde se 12 blåsor så även om jag känner mig inställd på att det inte betyder 12 ägg eller så kändes det ju jättebra jämfört med mina knappa 3 och avbrutet försök förra gången. :)

Och som svar till endotjej92 har jag mått bra under den här processen, började med nässpray Synarela i drygt två veckor för nedreglering , långa protokollet, och så adderade jag sedan gonal-f 375 i 10 dagar kommer det bli. Och jag har faktiskt inte känt något speciellt. Brukar i vanliga fall ha mycket huvudvärk så var rädd för det, men det har varit väldigt lite av den saken. Första gången kände jag mig mer trött. Men det kan helt enkelt vara ganska okej!

åååh låter strålande! Lycka till idag, håller tummarna Hjärta
  • Olivia1992
    Inalina skrev 2021-04-18 14:24:54 följande:
    Ah ok jag förstår! verkar ju vara en rätt normal dos. 

ja vi bor i Schweiz.. och tja här kostar saker o ting lite mer helt enkelt, det finns heller inget högkostnadsskydd för mediciner så jag betalade ca 30 000kr bara för mina sprutor senast.. (och kommer väl göra igen..)

så spännande vi ligger i fas så många nu, ska bli intressant att höra om allas VUL, jag hoppas att många blåsor bildats redan från början denna gången, senast hade jag bara 4 som syntes på första VUL och det var ju lite lite. sen blev det fler men tror aldrig de mognade ordentligt då 4 befruktades. så jag skulle vara superglad om jag hade 8 vid första ultraljudet så det känns som att man fördubblar chansen till befruktning :)

jag tar blodprov och ultraljud och allt samtidigt på min klinik så det är ju rätt smidigt i alla fall=) ska dit på onsdag!  
    oj jösses, mycket pengar! det ska dom veta sen dom små liven ;) vad dom kostade oss! men självklart är allt värt det!Hjärta dom får kosta vad dom vill just nu! 

jaaa verkligen jätte spännande, jag är också mer spänd och förväntansfull nu när dom höjde min dos rätt mycket från sprutstart, och inte började på lågdos som dom två senaste gångerna, för fick alltid höja dosen vid första ultraljudet. 
    Var iväg imorse och tog blodprov, så får svar under dagen hur det såg ut :)
    imorgon ska jag in och mäta äggblåsorna! 

det är ju superbra att du gör det iaf, ska du också mäta och ta blodprov på onsdag?Skrattande
  • Olivia1992
    Inalina skrev 2021-04-19 11:07:21 följande:
    hehe ja precis, man vet ju att det är värt det i slutändan liksom, vi har inget val här i Schweiz ändå, så Sverige är fantastsikt med 3 IVF försök gratis. Dock är ju detta syskonförsök så det hade vi fått bekosta privat i alla länder ;)

alltid spännande inför första VUL tycker jag, får försöka inte ha för höga förhoppningar här, jag vet ju att kliniken försöker med alla medel för att det ska funka för oss så jag kan inte skylla på dem i alla fall om det inte blir utfallet jag önskar mig. Ja precis, jag har VUL och blodprov på ons och strax därefter akupunktur så det blir en spännande dag! skulle du också köra akupunktur? jag minns inte allas exakta planer här nu, vi är rätt många som kör samtidigt vilket är jätteroligt! =)
     jaa precis! håller med om att det är spännande Skrattande och precis som du säger så vill dom ju lyckas så dom gör ju allt som krävs för att få det så bra som möjligt! 
    det kändes skönt nu när dom ringde och sa att jag skulle fortsätta med samma dos, tidigare har dom alltid höjt dosen efter blodprovet. 
    jag ska ta akupunktur på torsdag, och sen en till behandling direkt innan återföringen:) 
    hur ser din plan ut? :)
    haha, nej jag håller med dig, man har tillräckligt att hålla koll på sitt egna.. ;)
    precis, vi är många i samma båt just nu och det känns jättekul och spännande! 
  • Olivia1992
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-19 11:38:18 följande:
    Åh. jag förstår. Vet du om det finns nåt liknande ställe i tex gbg? Eller jobbar de kanske på distans också? 
    jag vet faktiskt inte, men det skadar inte att kolla med henne :) hon hjälper dig nog gärna! :)
    sist jag var där så lät det som hon hade den mesta kollen på alla kliniker inom området runt om i landet, så hon vet säkert något i gbg :) 
    Lycka till Skrattande
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021