• Iväntanpåivf

Vi som startar ivf behandling 2021

AndraSladdis skrev 2021-06-10 16:38:21 följande:

Roligt att höra att testerna hade ökat och att du känner dig nöjd med testningen nu. Låter klokt. Lycka till på ultraljudet!

Min klinik ville ha ett VUL väldigt tidigt, så i går (i vecka 6+3) fick jag se ett normalstort embryo med tickande hjärta!!

Ååh vad mysigt!!!

Gud vad skönt det måste kännas. Grattis
  • Iväntanpåivf
    Dibella skrev 2021-06-10 18:43:42 följande:

Ni som har erfarenhet av landstinget (mer specifikt Sahlgrenska kanske). Jag har fått hem ett brev på posten där de beräknat mensstart för mig att börja med korta protokollet i mitten av september. De har ju dock noll koll på när jag har mens, och jag kommer ha en mens i augusti också. Om man rapporterar mensstart i augusti, finns det chans att man får börja då? Eller är det satt datum som gäller?

När vi pratade med läkaren så uppfattade jag det som att det mötet jag har inbokat nästa vecka skulle vara för att boka in prel startdatum gemensamt med en SSK, men verkar vara lite olika bud :) Någon som är lite sugen på att beskriva lite kort hur det gått till via landstinget?

Hej

De räknar på ett ungefär utifrån den cykel längd man angett tidigare.

Sahlgrenska har sommarstängt v28-32 så det kanske är därför de har bokat september eller för att de har fullt innan dess.

Man kan alltid ringa och fråga :)
  • Iväntanpåivf
    Dhalia skrev 2021-06-10 21:16:15 följande:

Grattis till dig tror ja har missat helt att de blev ett plus till slut <3 när blir det ultraljud?

Dahlia, hur går det för dig?

Hur mår du och när har du testdag?
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-06-12 15:24:44 följande:

Hurra! Måste bara få dela min glädje över att 3 blastocyster idag fått flytta in i frysen! Är så lättad. Nu ska kroppen bara återhämta sig från överstimuleringen, sen blir det FET i slutet av sommaren.

Grattis! Det är ju toppen!!!!
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-06-12 23:39:34 följande:

Hjälp! Här finns ju massor av erfarenhet i denna tråd, kanske någon kan säga något klokt?

Hade äggplock i måndags och började just blöda en hel del. Har haft mensvärksliknande känsla hela dagen och tyckt det verkar konstigt. Är detta redan min bortfallsblödning/mens eller har det hänt något annat? Känns himla tidigt. Utifrån hur det var förra behandlingen hade jag räknat att mensen skulle komma på torsdag. Bara tagit Suprefact, ingen ovitrelle denna gång, pga risk för överstimulering. Kommer mensen väldigt mycket tidigare då?

Min mens kom efter kanske 7-8dagar. Kommer inte ihåg exakt.

Kom iaf mycket tidigare än den brukar. (Också risk för överstimulering) Så skulle gissa att det är bortfallsblödning. Då kommer du ju fortare igång med FET :)
  • Iväntanpåivf
    Jill92 skrev 2021-06-13 06:35:08 följande:

Är på ruvardag 10 (äp +11). Hur tidigt vågar man testa?? Är det säkert att äggmognadssprutan är ute ur kroppen efter 13 dagar? Enormt svårt att hålla mig hehe. Fått testddag äp+17, känns som att de tar i lite väl mycket?:)

Jag testade nu senast på rd10 med en blastocyst i naturlig cykel. Hade alltså inga tillsatta hormoner som kunde stöka.

Hade nog kunnat testa tidigare men vågade inte. :)

Tror jag läst i tråden att otrivellen gått ur kroppen efter tio dagar men nån annan lär veta mer exakt.
  • Iväntanpåivf
    Jill92 skrev 2021-06-13 15:40:09 följande:

Okej, och då plussade du? Det motsvarade ungefär äp + 15 för dig då om du satte in 5dagars? Hmm då kanske jag verkligen testat för tidigt, jag som bara är på äp +10.. :)

Ja precis. Som ÄP +15

Väntade till att testa en eller två dagar efter jag brukar få mens.

Gången innan testade jag på rd7 eller 8 tror jag och fick mensen på rd8/rd9 när den som tidigast brukar komma i min cykel. Hade lite kort lutealfas men fick inget lutinus då heller. Vilken jag fick nu. :)

Håller tummarna att din mens inte kommer på tisdag.
  • Iväntanpåivf

Fick en blödning idag vilket gjorde mig skraj.

Har dock inte kommit mer sen idag så hoppas det inte betyder nåt dåligt.

• Iväntanpåivf
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 17:16:32 följande:

Hej alla! Har inte skrivit här sen vi plussade, försökt hålla mig ifrån sociala medier för att tiden ska gå snabbare. Denna vecka skulle vi göra ul för att få se om det fanns något tickande hjärta.. MEN i fre mitt i mitt möte med barnmorskan så får jag plötsligt väldigt intensiva smärtor i ena sidan, både framtill och i ryggen. Svetten rann och jag försökte hänga med i samtalet men började ganska snabbt spy av smärtorna och kunde inte röra mig.

Ambulansen kom med blåljus och körde mig till gynakuten, jag fick morfin i benen och armen samt smärtstillande i droppet, de sa efterhand att jag fick morfin för en hel häst men inget tog på min smärta. Fruktansvärda smärtor!! De gjorde ultraljud och där såg de att bebis hade ett tickade hjärta (jag var knappt medveten så minns bara att de skrek att de lever typ men jag kunde inte se själv då jag var alldeles för borta) men de såg även att min ena äggstock var förstorad och full med cystor. De trodde överstimulering? vilket är konstigt då jag knappt fick göra äggplock då de bara såg tre ägg innan mitt äggplock (fick till slut ut 7 st). Efter att ha legat och skrikit i 7 timmar så kör de ner mig till akut operation (de bad om ursäkt för detta efter då de borde kört mig dit direkt, de borde förstått att jag när morfinet inte funkade att de va nått mer/annat som orsakade smärtan. De sa att operationen kan ge mig missfall innan de sövde ner mig, På operationen ser de att min äggstock snurrat två varv och strypt sig själv, den va kolsvart, vilket den blir när den dör. De vred tillbaka den och anade lite rosa ton och lät den va kvar. De tömde även min buk på en halv liter blod som förmodligen kommit från cystorna innan.

Vet inte om äggstocken kommer repa sig än men ultraljudet dagen efter visade att bebis verkar ha överlevt. Får göra nytt ultraljud i veckan och se igen.

De sa att detta var pga ivfen.: Herregud vilken resa detta med IVF är ändå. Jag är helt matt och orolig för att äggstocken ändå är död och bebis inte orkar detta. :(

Men herregud vilken händelse! :o

Skönt att både du och bebis har överlevt.

Hoppas verkligen det går bra nu och både bebis och äggstock klarar sig.
  • Iväntanpåivf
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 18:50:52 följande:

Ja jag riskerar ny operation för äggstocken är kvar och förstorad så den kan snurra igen. Så livrädd att röra mig nu, vill inte mista äggstock eller bebis.

Undrar även om äggstocken ens överlevde, måste ta bort den annars med, man borde kunna få blodförgiftning annars? Gud jag har fått så lite info, ska få ett samtal med dom imorgon.

Förstår att det är sjukt läskigt och oroligt.

De hade inte skickat hem dig om det va så att du måste vara sängliggande så tror du kan röra dig men säkert bra att ta det lugnt efter en sån pärs. Skuttande bör nog undvikas.

Bra att du får ett samtal med dem imorgon och att du ska tillbaka snart för koll.

Det viktigaste är att du och bebis mår bra. Styrkekramar och hoppas att det går bra nu. <3
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021