• Steeph

Vi som startar ivf behandling 2021

Inalina skrev 2021-09-02 09:11:48 följande:

hejsan! skönt att ni har en plan! jo man gör i princip allt för att få barn, det blir litegrann kosta vad det kosta vill.. väldigt tråkigt att höra om ert MA, blev du gravid naturligt den gången eller med hjälp av hormoner? Hoppas det ska å bra för er med IVF, stor kram!

Ja verkligen, man gör ju det. Jag har blivit gravid naturligt en gång som slutade i ma februari 2020, sen sista graviditeten på 3e dosen letrozol men som också slutade i ma. Så vi kan bli gravida med och utan lite hjälp. Tanken är väl att vi ska skynda på processen med ivf och försöka få ut många ägg som i sin tur kanske blir ett par blastocyster.
  • Steeph
    Amelia84 skrev 2021-09-02 10:51:08 följande:

Välkommen hit! :) Skönt att ni bestämt er, men såklart trist att inte få hjälp via regionen. Jag är också relativt ny i gruppen och gör mitt första försök nu. Allt är så nytt och det är så många tankar som spinner. Så denna grupp har varit så underbar att vara en del av. Man får ställa alla frågor, få pepp och hjälp att dämpa oron. Ska bli spännande att få följa er resa! Du får uppdatera oss nu när du närmar dig BIM :)

Åh då vet du hur jag känner så här 1 månad innan start. Man är ju både förväntansfull, rädd, orolig men också hoppfull. Tack vad snäll du är! Jag kommer absolut uppdatera längs vägen och kommer fortsätta läsa allas resor här inne
  • Steeph

Hej på er!

Jag är på äl+6 idag och är redan inställd på att vårat sista försök att bli gravida på egen hand kommer att misslyckas. Iallafall så ska jag börja med menopur cykeldag 1. Nu till min fråga. Får man ha oskyddat sex under behandlingen? Jag kom på att vi glömde fråga det när vi var hos Linnékliniken i augusti. Jag kommer att ta fyremadel från cykeldag 5 och vul inbokat cykeldag 7.

• Steeph

Hej på er! Är på äl+10 och är så säker på att vi inte lyckades på sista försöket innan ivf, men det är helt okej.

Nu väntar jag mens inom 3-5 dagar. Hur gör jag om jag får mens på fredag kväll? Ringer jag in till Linnékliniken på måndag morgon då? För man ska ju boka in ett VUL på dag 7. Eller blir det för ?sent? att låta hela helgen passera? Jag har fått instruktioner att börja med sprutor på cykeldag 1.

• Steeph

Hej!

Är inne på stimuleringsdag 3 med menopur. En liten nyfiken fråga. Varför får vissa gonal-f och vissa menopur?

Gonal-f är ju bara fsh och menopur fsh och lh.

• Steeph
    Inalina skrev 2021-10-12 08:22:02 följande:

Hej! Vad spännande med första stimuleringen!

Jag tror det har lite o göra med värdena FSH och LH som man mäter innan man drar igång med IVF.

Gonal F innehåller bara FSH medan Menopur innehåller FSH OCH LH, det är olika hormoner som får äggfolliklarna att växa. Dosen man får brukar ha at göra med kroppens AMH-värde - som ska visa hur stor äggreserv man har.

Som din läkare förmodligen har berättat så är första omgången alltid lite av en provomgång då man inte kan veta hur man svarar på stimuleringen, om man får jättemånga blåsor, lagom eller väldigt få. Sen är det lättare att justera till omgång 2 om det behövs. Med det sagt blir ju även många gravida på första försöket också, så håller tummarna för det!! När är första VUL?

Åh okej, jag har nämligen inte lämnat varken fsh eller lh prov på den här kliniken. Dock vet jag att mitt fsh låg på 9 när jag höll på med letrozol.

Mitt amh är ganska högt på 4.4 ng/ml

Ja okej, ja just nu är jag livrädd att jag inte kommer svara på medicinerna. Har bara lite lite molvärk ibland men annars känner jag inget och har tagit 5 sprutor. Hur har det varit för dig?
  • Steeph

Nu kommer det en del frågor från mig då jag känner mig ganska orolig.

Fråga 1

Är på stimdag 6 idag (5 menopur och 1 fyremadel är tagna) och har bara pytte lite molvärk ibland. Kan jobba precis som vanligt, kan träna och göra allt jag brukar. Kan det vara så att ingenting växer där inne? hur har ni mått cirka 5-6 dagar in i stimuleringen?

Fråga 2

Jag började på cykeldag 1 med menopur och har senaste 2 dagarna haft bruna flytningar. Det röda slutade tvärt efter 4e dagen. Brukar aldrig ha bruna flytningar, någon som haft samma?

Jag har VUL imorgon och är så orolig att ingenting växer och att jag är ett hopplöst fall

• Steeph

Hej på er!

Är på dag 7 idag (tagit 6 sprutor) och har haft ultraljud.

Mitt var sisådär. 1 follikel över 10 mm men sedan 15-20 mindre runt 7-9 mm.

Tappade hoppet lite faktiskt. Man jämför sig så mycket och läkaren var lite förvånad i och med mitt höga amh. Blir högre dos och nytt ultraljud på måndag?

Någon annan som varit seg i starten?

• Steeph
    Clemmentina skrev 2021-10-14 13:54:23 följande:

Hej! Vad har du för dos? Jag svarade dåligt på min första stimulering trots högt amh. Höjde dosen och kunde till slut göra äggplock. Dock bara ett befruktat ägg då. Läkarna var väldigt förvånade! Nästa behandling höjde de rejält och då gick det bättre. Låter dock positivt att du har många strax under 10 mm. Det kommer säkert bli ägg av dem även om det tar lite längre tid.

225ie men läkaren sa att vissa blir mer trögstartade av menopur om man har högt amh. Menopur har ju en helt annan sammansättning och de är gjort av urin, jämfört med gonal-f som ofta har mer tryck i sig och endast är fsh. Har alltid fått fin respons på letrozol (som bara är fsh).

Jag håller alla tummarna att det ska kicka igång ordentligt. Men visst blir man orolig?
  • Steeph
    Anonym1Ha skrev 2021-10-14 14:52:37 följande:

Hej! Jag har också högt AMH (34 tror jag) och PCOS. Ändå behövt dosökning vid varje VUL både mina ivf:er. Den första började äggen växa väldigt sent och vi pratade om att avbryta men istället för att lägga ner körde vi på med ultraljud varannan dag, höjd dos varje gång och äggplock dag 23. Blev 6ägg, alla mogna, men tyvärr bara ett som blev befruktat men slutade dela sig så ingen återföring. De ser ju gång ett lite som ett test.

Med högre dos och ny medicin gång nr 2, menopur istället för gonal f och icsi istället för naturlig befruktning så hoppades vi på bättre resultat.

Även gång nr2 hade jag dock inte ett ända ägg över 10mm på första VUL dag 7 och i mitt huvud spelades samma scenario upp igen. Katastrof! MEN! Högre dos visade 7 äggblåsor på ca 12-14mm dag 11 och läkaren höjde dosen en gång till och på dag 16 plockades 17ägg ut! Dock var bara 9mogna. Men 5 blev blastocyster, vi fick tillbaka en (som fäste, är gravid i vecka 7 nu) och 2 till frysen <3

Så ge inte upp!! Det kan hända mycket kommande dagar!! Håller tummarna!

Åh okej. Jag kör menopur 225 och som jag skrev till clemmentina så verkar vissa reagera sämre på menopur mot gonal-f då de är svagare fsh i menopur. Åh vad du ger mig hopp, behövde verkligen läsa det här ikväll. TACK<3
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021