• Iväntanpåivf

Vi som startar ivf behandling 2021

IVF2021 skrev 2021-04-20 21:27:41 följande:
    Tack för svar! Vågade de sätta in något på dig sen eller fick du avvakta i väntan på självläkning? Och hur har försöken gått sen, om du hunnit med något mer försök..?
    Nej, blev ingen insättning utan nu har jag väntat och väntat och snart förhoppningsvis ÄL och en FET. :) 
    Så nervör nu när det börjar närma sig. Katastroftankarna är många. 
  • Iväntanpåivf
    Olivia1992 skrev 2021-04-21 09:00:21 följande:
    jag förstår det, men äntligen är det dags! och från FET dagen är du gravid tills motsatsen bevisar något annat! Hjärta
    sant. tack <3
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-04-21 14:33:25 följande:
    Nu har jag fått positivt på ägglossningsstickan, borde bli insättning på tisdag nästa vecka. Hoppas det är din tur snart!
    Åh vad spännande! vilken cd är du på?  
    jag är på cd12 och fick negativt i morse. 
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-04-21 16:48:17 följande:
    Håller verkligen tummarna! På ett sätt tänker jag att det fina lilla embryot får det bättre nu än efter stimuleringen då kroppen ju är helt ur balans. Har du fått vänta länge?
    tack <3 
    har egentligen inte väntat längre än nån annan. men känns ju som en evighet vad man än gör i denna processen. 
    fick vänta 8månader på att starta ivf och sen en extra månad för att vaccinera mig mot röda hund och nu en hel cykel mellan ÄP och denna ÄL för återföring. 
    All väntan är det värsta. sprutorna är enkla och ÄP gjorde ont som satan men gick ju över. men väntan är det som gör en knäpp :) 
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-04-21 19:15:52 följande:
    Håller absolut med, väntan är det värsta! Även en cykel är ju en evig väntan när det är något så häftigt som en insättning som är på g! Tråkigt att äggplocket var så hemskt. Verkar vara så väldigt blandade upplevelser hos all som skrivit. Hoppas de medicinerar bättre eller så så att nästa blir mer ok.

Knasigt nog mår jag till och med bättre nu efter mitt totalt misslyckade första försök än när jag bara väntade på att få starta. Nu börjar en evig väntan på försök 2.
    Vad skönt att du mår bättre. Är ju ändå lite lättare tycker jag när man 'är inne i svängen'. Nu får man hjälp och man har en plan. Jag tycker det är lättare när jag har en plan. :) 

Ja ÄP gjorde nog extra ont för jag har endometrios. och så skulle de in i 25st äggblåsor så det blir ju många stick plus att jag va lite överstimulerad. Så nästa gång (som jag såklart hoppas jag slipper) så blir det säkert bättre. 

När blir ditt nästa försök?  De säger ju att första försöket är lite av en testrunda så nästa kommer säkert bli mycket bättre utfall. 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-04-22 13:17:36 följande:
    Ja, jag ringde och frågade. RMC i Malmö har tydligen dag 6 efter ägglossningsdagen som standard, att forskning hade visat att det var bästa dagen att återföra en blastocyst (?). Oklart varför RMC i Malmö skiljer sig åt från andra kliniker! Hade du också FET?
    jag har 6 dagar efter positivt ÄL test. Så det kan vara 4 dagar från ÄL också. Konstigt att det varierar så mycket. 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-04-22 14:10:11 följande:
    Jag vet att jag inte borde oroa mig i onödan. Det jag tycker är svårt är när jag inte får någon information från sjukvården. Går ju inte att undvika logiskt tänkande liksom. Blastocysten frystes ju ned när den var 5 dagar, så ska den ju tillbaka 5 dagar efter ägglossning, annars blir det ju fel tidsmässigt. Kroppen är finurlig med sådana här saker, går det för lång tid efter ägglossning är ju inte slemhinnan optimal för att ta emot embryot heller. Ja, du förstår kanske att jag redan googlat för mycket Inte idag, men innan.
    Jag förstår dig precis. Försöker att inte googla så mycket och så men som du säger, Logiskt tänkande och problemlösar-hjärnan är svår att undvika. speciellt i såna här situationer. <3 

Hade du inte positivt test igår och ska återföra på tisdag? 

Jag fick positivt ÄL test idag ska återföra på onsdag :) 
    Så de har räknat att min ÄL är imorgon så får hoppas det och inte tidigare eller senare. Har din ÄL varit? tempar du? 
  • Iväntanpåivf
    IVF2021 skrev 2021-04-22 17:42:36 följande:
    Håller med! När man nu ?äntligen? är inne i svängen är det ju i alla fall någonting på g. Man är liksom närmre en graviditet än någonsin innan.

Åhå, 25 blåsor var rejält! Jag tror de medicinerade mig väldigt hårt för jag minns knappt någonting. Absolut inga stick som kändes och minns inte ens om de fyllde på mer mer smärtstillande eller så. Alla verkar ha så tydliga minnen av sina äggplock förutom jag. Hehe. Men kanske skönt att slippa minnas. Gissar att ditt plock lång tid med alla de där blåsorna? Fick du antibiotika efteråt? Jag fick en dos intravenöst. Tror de förklarade det med att de kanske råkat sticka i något endometriom eller så. Tänkte att det kanske var standard om man har lite sånt? Högst oklart.

Nästa försök förhoppningsvis i skiftet maj/juni. Fick idag ny behandlingsplan. Det blir Gonal-F istället för Menopur denna gång och i en pytteliten dos på 87,5 E.
    Ja plocket tog en stund men jag va sjukt snurrig så svårt att avgöra tiden. De jobbade ändå på rätt snabbt och det va fräckt att se äggen på skärmen. 
    Fick ingen antibiotika eller så. inte vad jag vet iaf. bara lite starkare smärtstillande tabletter att ta ifall jag hade för ont efteråt. 

87,5E va en låg dos. Jag fick 175 och det är också en rätt låg dos. Spännande. då har de säkert en bra plan och de kan ju alltid öka dosen om det behövs. kanske svårare att minska när man väl blivit överstimulerad :) 
  • Iväntanpåivf
    Annna84 skrev 2021-04-22 17:15:22 följande:
    Hej :) Så kul att följas åt i detta!

Det verkar vara så olika, eller så är det slumpen. Din kropp fungerar bäst på gonal och min verkar fungera bäst på menopur. Antalet ägg har varit ungefär detsamma, men ett helt annat resultat i embryon. Spännande att se hur det blir för oss båda den här gången.

Ja, precis, de är nog väldigt uppmärksamma på tecken för överstimulering, plus att blodprovet ger ytterligare svar. Tidigare har har aldrig tagit blodprov, men på den nya kliniken så gör dom det. Jag tycker att det känns tryggt.

Förstår känslan med spikningen, haha, det känns som att äggen trycks ihop när man sitter framåtlutad på den där stenhårda sadeln :)

När ska du på nästa VUL?

Jag var på kliniken imorse, det hade växt till sig väldigt många äggblåsor. Det dubbla mot tidigare gånger. Så jag kommer inte att få göra någon återföring. Lite tråkigt, men eftersom jag var ganska förberedd så känns det helt ok. Jag väljer att vara glad för att det förhoppnings blir många fina ägg.

Och det var en lättnad att höra att jag får göra återföring redan i nästkommande cykel. På måndag ska äggen ut, så nu kommer jag att gå som en värphöna i helgen :)
    Trist att det inte blir nån återföring men bra att de stoppar innan. :) 
    Håller tummarna att det blir många fina ägg på måndag. 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-04-22 22:41:31 följande:
    Ja, jag hade positivt igår, men min återföring blir på onsdag, dvs en dag för sent i mitt huvud... Jag har nog haft ägglossning ikväll, haft ägglossningssmärta iaf! Eller så blir det i natt, tror jag hade peak på LH igår natt nämligen och då brukar ägglossningen ske inom 24 timmar. Tempen imorgon får avgöra!

Men din ägglossning, förväntas till imorgon eller till och med lördag?
    Okej. men får du ÄL sen igår eller inatt är ju onsdag ganska perfekt :) 

Jag tror min ÄL mer är imorgon och då är onsdag bara 4dagar efter ÄL så lite nervös över det. Men dne kan ju komma idag också. Får se på tempen imorgon. I morse va den ingen direkt ökning. 
    Fick du en tempökning i morse? 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021