Mormor och morfar eller farmor och farfar?
För min del är det farfar som stod mig närmast, helt klart. Tyvärr är han död sedan sju år tillbaka. Vi hade en väldigt nära relation, också med tanke på att min pappa och min farfar bodde tillsammans och jag träffade de båda ofta. Väldigt ofta och vi hittade på saker och kunde prata om mycket. Han ville ha en nära relation till mig och det föll sig naturligt att det blev så.
Farmor är död sedan många år tillbaka. Jag var bara cirka två år när hon dog så jag har inga minnen av henne. Hon och farfar var gifta tills hon dog.
Min morfar är död sedan något år tillbaka och jag brydde mig inte alls om hans död och då säger det ju sig självt att vi inte hade en nära relation till varandra. Vi hade ingen relation alls till varandra. Han var finsk och vi kunde inte kommunicera med varandra. Vi hade ingenting gemensamt, vi träffades aldrig och han hörde aldrig av sig. Han var inte intresserad av att ha någon relation.
Min mormor lever och hon är också finsk så jag kan inte kommunicera med henne heller. Hon har väl varit bättre än morfar men inte heller henne har jag träffat speciellt mycket och vi har aldrig haft någon kontakt heller. Både mormor och morfar (de var skilda) bodde dessutom (och bor) långt bort. Det gjorde inte min farfar och dessutom kunde han och jag kommunicera med varandra, vi träffades ofta och han ville ha en relation till mig, så det blev bara så.