Mina barn har en mycket bära relation med sina morföräldrar, och nästan ingen alls med sina farföräldrar, trots att de senare bor bara ett stenkast från oss och mormor och morfar bor en timme bort.
Det är inte så att vi är ovänner med farfar och farmor eller så, men de visar mycket lite intresse för sina barnbarn (eller sina barn, för den delen). De tycker att det är jättekul när vi kommer förbi och hälsar på, men de tar ingen kontakt alls på eget initiativ. Jag misstänker att bägge två har någon typ av diagnos inom autismspektrumet, de är helt enkelt inte speciellt intresserade av andra människor.
Mormor och morfar ringer minst en gång i veckan, bjuder hela familjen till storhelger och annars också, och barnen åker dit och sover över på helger och lov. Kan inte vi föräldrar skjutsa sätter de sig glatt i bilen och hämtar, eftersom de så gärna vill träffas. De satt villigt barnvakt när barnen var yngre, de bad till och med att få hämta på förskola för att få spendera lite tid med dem.
Farmor och farfar ringer kanske ett par gånger om året, och då aldrig "bara" för att höra hur vi mår, utan för att de har ett speciellt ärende. Barnvakt sitter de om det kniper, men de kan också i sista minuten ringa och säga att de är lite förkylda eller vad som helst, så man i en hast får försöka ordna det på annat sätt.
Farfar och farmor är som sagt inte elaka eller besvärliga på något sätt (tvärtom), och jag tycker jättemycket om dem, men de är otroligt passiva. Då är det inte konstigt om barnbarnen inte har speciellt nära relation med dem heller.