Dottern står mormor och morfar(plus låtsasmormor) mycket närmare än farmor och farfar. På min(mammas) sida är dottern enda barnbarnet och det spelar säkert in.
Mormor är närmast. Till mormor är det 15 minuters promenad och vi träffas minst en gång i veckan och har gjort så under hela dotterns liv. Mormor är också löjligt engagerad och glad för att vara mormor. Till mormor har dottern en vardagsrelation. De måste inte göra något när de träffas, det gillar jag.
Morfar och låtsasmormor har dottern en djup kärlek till och hos dem är hon trygg med att sova över åka på längre semestrar. Morfar är typisk busmorfar och det är alltid party när hon är med honom. De träffas inte lika ofta som hon träffar mormor, men när de träffas är det intensivt och bara roligheter,aktiviteter och fullt ös. Hon är hopplöst överstimulerad när hon kommer hem från morfar.
Farmor och farfar är populära, men inte lika nära. De bor lite längre ifrån och har dessutom en hel hög andra barnbarn att lägga engagemang på. Jag tror inte heller att de ligger för dem att skämma bort för mycket. Dottern är trygg med att vara hos farmor och farfar, men något party är det inte och de har heller inte någon vardagsrelation. Hos farmor och farfar är de en grupp kusiner, medans hos mormor, morfar och låtsasmormor är det bara dottern. Jag uppskattar så att hon får båda världarna.
Jag själv var nära alla mina mor- och farföräldrar som liten. När jag var riktigt liten var farmor i särklass närmast. Sedan tonåren är mormor(och låtsasmorfar innan han dog) närmast. Nu som vuxen är jag nästan löjligt fäst vid mormor, medan jag tappat den nära relationen med farmor och farfar.