Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Föräldraledig mer än 1 år...

Anonym (H) skrev 2020-12-25 21:00:30 följande:

Exakt en sån situation men inte ska sätta sig i och samtidigt skaffa barn med andra ord. Kvinnofälla deluxe. Lustigt att om det är mannen som står längst från arbetsmarknaden så väljer familjen att låta kvinnan ta ut mer föräldraledighet för att mannen ska få in en fot. Om det istället är kvinnan som står längst från arbetsmarknaden så är det kvinnan som får ta en för att man inte har råd med något annat. Ni kan ju inbilla er att det handlat om något annat än könsroller.

Du får det att låta som att föräldern som är ledig längst drar en nitlott? Här hemma resonerar vi tvärt om. Det är synd om den som behöver jobba istället för att vara hemma med sina barn.

Detta är en sån grej jag för mitt liv inte förstår varför man bråkar om. Det är en fantastisk lyx att få spendera tid med sina barn. Det är en av få samhällsstrukturer som faktiskt är till kvinnans fördel! Men av någon outgrundlig anledning ska vissa feminister gå ut i krig för männens rättigheter och få bort den enda lilla ljusglimt mammor har. Den orättvisan som är till kvinnans fördel ska bort illa kvickt!

Jag är för att vi ska ha ett rättvist samhälle, förstå mig inte fel. Men att gå ut i krig i kvinnors namn, och slå sig blodig för att MÄN ska ha det bättre, det är ju bra märkligt.

Nä, slåss då för att göra föräldraledigheten till en värdefull erfarenhet på arbetsmarknaden. Eller skärp straffen för diskriminering av föräldralediga.
  • Anonym (Ja)
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-25 21:10:30 följande:

Nja alltså han överför ju sina dagar till mig nu, och om barnet skolas in i maj som vi tänkt, så har vi ca 60 sgi dagar kvar totalt.

60 dagar är över ett år av att vara ledig fredagar, eller gå 14.30 varje dag! Blir ju perfekt när barnet börjar förskola!
  • Anonym (Ja)
    Jemp skrev 2020-12-25 21:23:12 följande:

Varför är det märkligt? Du verkar dels ha missförstått vad feminism handlar om (jämställdhet, inte bara kvinnor), dels vilka fördelar delad föräldraledighet har för både barnen och för kvinnor.

Vi är nog många som inte tycker oändlig föräldraledighet, sämre löneutveckling och status på arbetsmarknaden samt barn som enda stimulans är en lyx.

Du har tyvärr fel. Feminism handlar om att kvinnor ska ha samma möjligheter och rättigheter som män. Kvinnor ska inte missgynnas. Men i detta hänseende så missgynnas inte kvinnan, utan mannen. Det är en nobel kamp för för männen men jag kan väl tycka att det vore bättre att fokusera på de olikheter mellan könen som missgynnar kvinnan, de är nämligen många fler.

Visst är det sant att föräldraledighet ibland leder till sämre löneutveckling och status på arbetsmarknaden. Det är förkastligt. Det måste ändras. Men det är inte rätt sätt att tackla problemet att minska kvinnors föräldraledighet! Det som behöver ändras är inställningen och diskrimineringen på srbetsmarknaden. Varför ska kvinnans vilja att vara med sina barn ändra sig, istället för arbetsmarknaden inställning?
  • Anonym (Ja)
    Jemp skrev 2020-12-26 00:33:05 följande:

För att barnen ska ha bättre möjligheter att växa upp i en jämställd familj.

Jaså det är för barnens skull? Ja där får ju varje familj själv bedöma vad som är viktigast för barnen just där och då. I TS fall verkar valet ha stått mellan att ha råd att betala räkningar, och att visa en 10-månaders hur jämlikhet ser ut. De verkar ha fattat de kloka beslutet att just nu fokusera på boende och mat på bordet.
  • Anonym (Ja)
    Jemp skrev 2020-12-26 01:10:28 följande:

Jag diskuterar inte ts nu utan det var svar på din fråga om varför feminister bryr sig om föräldraledigheten.

Och ditt svar är alltså att feminister bryr sig om föräldraledigheten, inte för kvinnors skull, utan för barnens skull...?
Svar på tråden Föräldraledig mer än 1 år...