Anonym (Dearling) skrev 2024-04-22 18:29:00 följande:
En självständig partner ( jag anser mig som en) räds inte att lämna och leva singelliv. Självständig är inte rädd att stå på egna ben, och tillåter sig inte bli dåligt behandlad.
Jag tycker det är osjälvständiga som stannar till varje pris, för att de är rädda att bli ensamma eller inte få någon annan.
Jag har lämnat en som var otrogen direkt när jag kom på det. Utan att tveka eller ångra mitt beslut.
Man tror att man skulle reagera på ett visst sätt men när det väl händer så blir man överraskad över sin reaktion.
Det har hänt mig som är stark och självständig. Trodde att jag skulle lämna direkt men när det väl kom till kritan så var det så många andra parametrar som gjorde att jag såg den stora bilden och värderade relationen högre än otroheten.
Resonerade nog så att jag kan faktiskt lämna när jag vill och hittills har jag inte velat göra detta. Det är flera år sedan nu och ärligt talat hade jag helt glömt bort att det hände. det var först när jag snubblade på den här tråden som jag kom ihåg vad som hände.
Jag tror ändå att om man är självständig så sitter man i en helt annan sits när något händer. Man vet att man klarar sig själv och barnen både ekonomiskt och socialt.
Om vår relation hade varit dålig på något annat sätt skulle jag nog ha brutit men nu hade vi en fullt fungerande relation på alla plan så varför slå sönder den. Vår relation fungerar fortfarande och är nog ännu starkare idag.
För mig är otrohet ingen vattendelare. Om min partner inte skulle ställa upp för mig, ge mig den bekräftelse jag behöver och vara en god förebild för våra barn så skulle jag garanterat ha tagit barnen med mig och lämnat.