Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Kan ni lita på er partner igen?

En stilla undran - VARFÖR ska du lita på din partner när han så tydligt visat att du faktiskt inte kan det?

Fundera på det...

• Fjäril kär
    Anonym (Yxy) skrev 2020-12-27 13:19:11 följande:

Tack för alla era intressanta svar. Vi har gått i terapi efter otroheten - både som par och själva. Det har så klart hjälpt mycket men det fråntar inte det faktum att han var otrogen. Otroheten skedde när jag precis blivit gravid med vårt andra barn och hade jag inte varit gravid hade jag lämnat honom. Idag är jag glad att jag inte gjort det. Jag älskar honom och vill leva med honom, det väger otroligt tungt. Det finns idag inga planer på att separera utan vi har en fin vardag tillsammans. Trots det finns allt kvar som återkommande getingstick. Såg tex the Holiday på julafton och när C.D pojkvän varit otrogen fick jag en klump i magen och kastades tillbaka lite. Och historier om otrohet kommer ju alltid finnas, kommer jag (och mina vänner) alltid tänka på hans svek då? Idag har vi som sagt väldigt uppen kommunikation och jag får kolla på havs telefon hur mkt jag vill. Trots det och trots att jag realistiskt vet att han inte gör det igen kan jag bli panikslagen när jag ser att han sitter och skriver med någon på Messenger. Så dubbelt.... kanske är två år inte så lång tid? Det kanske tar längre tid? Har många glömt och hårt vidare efter två är eller är det jag som är larvig?

Ett par i min omedelbara närhet separerade efter 10 år efter otroheten. Det blev inte bättre och såren revs upp hela tiden av olika skäl och vid olika tillfällen och det blev aldrig riktigt nån chans eller möjlighet till att läka på riktigt. Bitterheten och besvikelsen försvann aldrig och efter 10 år gick allt i kras. Båda två önskar i efterhand att de hade skilt sig tidigare och insett att de skulle ha slutat kämpa långt tidigare.

Så allt är ju relativt vad man tycker är vettig tid. Jag tror nånstans att du måste sätta upp en deadline för dig själv. Känns det fortfarande som öppna sår efter x tid kanske det är dags att inse att det inte blir bättre än så.
  • Fjäril kär
    Anonym (Yxy) skrev 2020-12-28 00:42:24 följande:

Självklart finns det undantagsfall men enligt vår parterapeut innebär ett ställningstagande (i detta fall att vi ska fortsätta leva med varandra) ett stort steg framåt och brukar vara avgörande. Jag älskar honom och vill leva med honom, där finns det inga tvivel, jag vill bara komma över vad han gjort och kunna blicka framåt.

Jag skulle nog säga att det tillhör ovanligheten att kunna gå vidare som om inget hänt. Majoriteten klarar inte att hålla ihop trots allehanda terapier och försök och goda intentioner. Det är därför det är viktigt att sätta upp en gräns för hur mycket man ska göra våld på sig själv innan det är dags att gå. Det är ju trots allt bra tiden som är facit på om det var rätt beslut att stanna. Att stanna kvar innebär ju ändå ett visst mått av konsekvenser och det är ju först i efterhand man vet om det var värt det. Om du/ni kämpar på och gör allting rätt och det ändå gör ont och får konsekvenser i vardagen efter flera år får du ju liksom överlägga med dig själv om det är värt det eller ej. Alla kan inte komma över det. Man kanske bara lär sig leva med smärtan.
  • Fjäril kär

Frågan jag skrev tidigare känns relevant att upprepas..

En stilla undran - VARFÖR ska du lita på din partner när han så tydligt visat att du faktiskt inte kan det?

Fundera på det...

Svar på tråden Kan ni lita på er partner igen?