• Anonym (suck)

Orosanmälan t soc???

Anonym (bra gjort) skrev 2020-12-23 09:17:12 följande:
    Lärare måste tala om sådant för sin chef, sedan kontaktar skolan soc vid oro. Klart det är oro när en elev tänder på! Jag arbetar på gymnasiet och sådant här sker hos oss också. I vår kommun finns en enhet dit eleven får gå och testa sig, lämna urinprov 3 ggr tror jag det är. Man blir också avstängd från skolan för man får inte vara i skolan om man använder droger. Soc kommer troligen prata med dina föräldrar och dig. 
    Ah va fan! Hoppas verkligen att det bara är i din kommun... var bor du? 
  • Anonym (suck)
    Vanessa89 skrev 2020-12-23 10:15:20 följande:
    Det är inte normalt att begå lagöverträdelser för att berusa sig själv. Det jag menar är att du inte har någon som helst aning om vilka konsekvenser ditt rökande medför i framtiden eftersom du inte behöver ta ansvar för något just nu.
    men va? Vilken värld lever du i? Och att det är olagligt är väl förhoppningsvis bara en tidsfråga. Det finns ju inga unga människor som inte anser att det ska legaliseras.
  • Anonym (suck)
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 10:22:19 följande:
    Haha du har ju inte trillat över en joint direkt och råkat inhalera medan du andades :D Nej du, det här har du bara dig själv att skylla, både att du rökt på och att du sedan gått och sagt det till en ansvarstagande vuxen. Synd att du inte förstod innan då vad en lärare får eller inte får säga. Att han inte får föra saker vidare rör helt andra saker, oskyldiga saker, men inte sådant som rör brottslighet eller om du far illa i hemmet.

Vad påföljden blir om det ens skulle bli en polisanmälan är svårt att säga, jag har inte koll på straffskalan. Det som är viktigast i det här fallet är att soc kontaktas, där brukar man lägga krutet.
    Nä fast nu var det ju inte det du klagade över utan att jag berättade. Om du hade klagat på att jag rökt hade jag mer fattat men att du klaga på att jag berättade? Det var det jag tyckte va skumt (och andra också verkar det som)
  • Anonym (suck)
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 10:26:06 följande:
    Du menar som "typ" alla dina knarkande polare...? Det är inte särskilt utbrett att röka på, även om det ser ut så i vissa kretsar eftersom det är såna människor man råkar på där, som känner andra som röker på.

Att testa en eller två gånger är en sak. Även om du röker på väldigt sällan så knarkar du. Cannabis är en olaglig drog, det kommer du inte ifrån.
    Haha och det kan inte vara så att det ser ut som att det inte är så vanligt för dig för att de enda du umgås med är folk som inte röker...? 

Ja, det är olagligt än så länge men det betyder bara att Sverige råkar vara efterblivet när det gäller lagstiftning, det har ju inget att göra med om man är knarkare eller inte. Man är inte knarkare för att man röker cannabis ibland precis som att man inte är alkoholist bara för att man dricker ibland (inte för att jag dricker iofs)
  • Anonym (suck)
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 10:29:33 följande:
    Soc gör inget samma dag, det kan ta tid innan de tar tag i det där. Nu är det dagen före jul så ni slipper åtminstone få det förstört.

Om du är smart pratar du själv med dina föräldrar om det här!

Och jo, även om du bara hade rökt på en enda gång så har läraren skyldighet att ta det vidare och göra en soc-anmälan.
    Ok, tack för att du bara svarade på mina frågor den här gången. Men nä jag tänker inte prata med dom om det, inte en chans. Och det kommer inte göra nån skillnad mer än att jag får lite mer tid innan hela helvetet kommer om jag inte säger nåt innan.
  • Anonym (suck)
    Vanessa89 skrev 2020-12-23 10:51:27 följande:
    Vad du och dina gelikar tycker överensstämmer inte med hur våra lagstiftare ser på saken, för dina dagiskompisar sitter väl knappast i riksdagen? Du är helt enkelt för ung och på tok för naiv för att förstå den större bilden och de långtgående konsekvenserna av att hamna i de sociala myndigheternas klor. Deras register gallras aldrig. Aldrig. Fundera ett tag över det och blanda gärna in dina föräldrar i diskussionen (eftersom de inom en snar framtid kommer få reda på dina förehavanden ändå)
    och förresten jag har aldrig sagt att jag förstår "de långtgående konsekvenserna av att hamna i de sociala myndigheternas klor"! Tvärtom är det ju precis det min fråga handlar om. Så kan du berätta om de där konsekvenserna istället för att tala om för mig det jag redan själv sagt så hade det varit bättre
  • Anonym (suck)
    Anonym (Mamma till småbarn) skrev 2020-12-23 11:02:22 följande:

Nu känner jag inte dina föräldrar men de är människor som levt (iallafall lite längre än 17 år) och antagligen sett ungdomar dricka och röka cannabis förut och kanske till och med gjort det själva. De kommer säkert bli besvikna och oroliga (kanske reagerar de med ilska först). De kommer komma över det. Nästan alla föräldrar går igenom något problem med sina barn (alkohol, snatteri, droger, skadegörelse, allmänt dumt beteende, depression, hjärtekross). Och alla tonåringar har något problem där de väljer att inte ta de smartaste valen.

Jag tycker det var fint av din lärare att utrycka sin oro. Han är skyldig att informera om den typen av uppgifter. Han kanske trodde det var något annat som gnagde som han inte är skyldig att anmäla när han sa att han hade tystnadsplikt. Det är inte alltid så lätt att veta på förhand.

Se detta som en chans till ett bättre liv där du får möjlighet och stöd att ta tag i det som gnager i dig.

Droger är aldrig bra! Hitta bättre metoder än rusningsmedel att hantera dina känslor i framtiden.

Jag önskar dig en riktigt god jul TS! Ta väl hand om dig! <3

Haha dom har absolut inte rökt cannabis själva det kan jag lova dig! Jag hade varit överlycklig om mina föräldrar var så som du skriver men dom kommer döda mig. Dom tror att deras familj är så jävla perfekt och deras barn är så jävla perfekta och får aldrig göra nåt fel eller nåt som skämmer ut dom. Dom pratar ofta om att det finns så många dåliga föräldrar som inte uppfostrar sina barn ordentlit och att andra familjer har problem för att dom inte kan uppfostra sina barn men vår familj har så klart inga problem. Men jag önskar att dom tänkte som du.

Jag fattar vad du säger om att droger aldrig är bra fast ibland går det inte att fixa känslor på nåt annat sätt. Bara att jag väljer cannabis istället för nåt mycket värre skit som en läkare kan skriva ut till mig. 

Tack så jättemycket för ditt svar och jag önskar dig en jättefin jul också <3
  • Anonym (suck)
    Kexsmula skrev 2020-12-23 11:55:28 följande:

Ouch, du har gjort en klassisk tabbe som många unga gör och är för ärlig mot en snäll lärare. Hoppas att det blir en läxa inför framtiden om inget annat, dvs håll käft inför folk du inte vet att du kan lita 100% på.

Det som kommer hända nu är att det kommer ta ett par, kanske fler veckor såhär över jul och nyår är, sedan kommer dina föräldrar få ettt brev där oftast hela familjen blir kallade på ett möte. Väl där träffar ni två soctanter som antecknar allt vad som sägs, och då gäller det att du är mycket välförberedd och friserar sanningen så vackert du bara kan. Det är inte bara ditt liv som står på spel här, dina föräldrar och dina eventuella syskon kan också bli väldigt enkelt offer för socialen då de synar varenda litet steg och snedsteg föräldrar såväl som syskon gör (det räcker med att ni har lite otur och råkar på en rabiat häxa så kan hon misstolka olika saker som att dina föräldrar är kassa och att syskon inte är säkra hos dem).

Det positiva är att du har ett tag att komma på ett vettigt och trovärdigt svar för det du sa till läraren och rök inte på något under dessa veckor. Du måste spela korkad inför soc! Säg något i stil med att du har testat en gång i samband med nån Danmarksresan men hatade det, att du fick hostattacker och att det bara snurrade på ett obehagligt vis som du inte gillade. Ge dem inte mer information än de redan har, om läraren sagt att du sagt att du brukar röka på då och då säger du att du inte vet varför du sa så. Spela ångerfull och skitkorkad! Säg att du kanske sa det för att du trodde du lät lite cool om du gjort det. Försök bli lite tårögd om du kan och säg att du hatar droger mer än något annat och aldrig skulle kunna tänka dig att knarka! Du hatar att supa med (om de frågar). Om du sköter snacket väldigt snyggt kanske det stannar där och inte blir någon utredning och det vore ju toppen! OM de inleder utredning kommer dina föräldrar och syskon få vända upp och ner på sina liv för att allt ska gå bra. Du kommer få lämna regelbundna övervakade urinprov och då kollas inte bara THC utan även alla andra droger också - de kan även se om man druckit alkohol de senaste två dygnen!

Det är därför du inte ska ha rökt något, om du är tvungen att pissa så måste du ha ryggen fri och visa att du är negativ.

Polisen däremot behöver du inte oroa dig över. Det är förvisso olagligt att ha det i urinen, men samtidigt är det inget som upprätthålls och enda gångerna du kan åka fast för bruk är om du ?knasar?, dvs om du framför ett fordon olagligt samtidigt eller gör något annat olagligt samtidigt. Straffet för bruk är bara dagsböter och inte många.

Lycka till! Och kom ihåg att du har allt att vinna och inget att förlora på att spela KORKAD!

Tack för ett superbra svar!!! Tack tack tack! <3 <3 <3 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Anoo) skrev 2020-12-23 12:22:11 följande:
    Det fanns minsann cannabis när vi äldre växte upp, jag är 57 år och rökte på då o då i min ungdom, för sisådär 40 år sedan.
    :) Synd att det inte finns fler som du bland dom som bestämmer då... 
  • Anonym (suck)
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 12:25:07 följande:
    Nähä. Så det är bara du och dina kompisar som får vara vidsynta?
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:00:25 följande:
    Haha och det kan inte vara så att det ser ut som att det inte är så vanligt för dig för att de enda du umgås med är folk som inte röker...? 

Ja, det är olagligt än så länge men det betyder bara att Sverige råkar vara efterblivet när det gäller lagstiftning, det har ju inget att göra med om man är knarkare eller inte. Man är inte knarkare för att man röker cannabis ibland precis som att man inte är alkoholist bara för att man dricker ibland (inte för att jag dricker iofs)
    öh... va? Haha va? Vad har det här med nånting att göra?
    Du vet inget om varken mitt privatliv eller mina upplevelser så gissa på du.
    Nä och jag är inte speciellt intresserad heller. Jag gissar inget om ditt privatliv eller dina upplevelser. Du gjorde ett antagande om vilka jag umgås med och påstod saker om varför jag har en viss uppfattning och då vände jag på det och gjorde samma sak på omvända hållet. Det måste du väl ändå ha förstått?
    Så var går gränsen för att vara knarkare`? Hur ofta ska man röka på för att räknas som knarkare? Har man för vana att ta droger så är man knarkare. 
    Anser du att man är alkoholist för att man dricker ibland? I så fall köper jag det du säger. 
    Och hur tror du dina föräldrar reagerar om en soc-arbetare ringer och talar om det för dem istället....? Du är för ung och har inte nödvändiga erfarenheter för att fatta det här intuitivt så du får lita på mig när jag säger att föräldrar reagerar bättre om man själv erkänner sina fel.

Du känner inte mina föräldrar. Om jag skulle prata med dom om detta så finns det inget sätt dom kan reagera på som skulle kunna vara värre än hur dom skulle reagera då så jag har liksom inget att förlora. Dom kommer att bli precis lika asförbannade oavsett. Och hur kan din ålder vara mer relevant än min erfarenhet av mina föräldrar när det gäller att avgöra hur dom kommer reagera?

• Anonym (suck)
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 12:36:27 följande:
    Har du försökt prata med nån om dina problem då? Skolkuratorn t ex? Om du har tur kan ju det här leda till att du får nån slags samtalsterapi, det verkar du ju behöva eftersom du skriver att du röker för att du mår dåligt. Medicin ges inte ut i onödan så det beror ju på hur stora problem du har, men jag kan säga att det som skrivs ut inte är farligt iaf och definitivt mycket ofarligare än droger.
    Jag har pratat med min lärare och sen har jag pratat med skolkuratorn en gång men hon var helt dum i huvet. Min lärare har sagt att jag borde prata med nån på bup, men jag är rädd att mina föräldrar skulle få reda på det och det vill jag absolut inte. Och jag vet inte vad bup skulle kunna göra heller som skulle kunna hjälpa. Men allvarligt tror du själv på att det som skrivs ut inte är farligt??? Jag har en kompis som får benzo och jag kan lova dig att det är fan så mycket farligare än cannabis. Men det är ju lagligt förstås.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Am) skrev 2020-12-23 12:37:48 följande:
    Man är inte per automatik knarkare för att man röker cannabis, helt sant.Jag tycker inte om uttrycket, det är enbart nedvärderande.

DU har dock trillat dit så mycket att du har ett rejält problem och din brist på insikt är bekymmersam. Bara det faktum att din lärare såg tecken är alarmerande i sig.

Snälla, sök hjälp för ditt MISSBRUK innan det är försent.

Och då är jag ändå för en avkriminalisering. Exempelvis Nederländerna har en mycket bra missbruksproblem som kanske skulle haft nytta av.
    Alltså jag fattar att du skriver detta för att vara snäll men hur vet du hur mycket jag har "trillat dit"? Hade jag ansett att det hade funnits en anledning att sluta hade jag slutat och jag hade inte haft några problem att sluta, men jag ser faktiskt ingen anledning. Mer än nu då för nu ska jag inte röka om det är så att dom kommer ta urinprov och sånt. 
  • Anonym (suck)

Vill bara säga tack till alla som har svarat, jag har läst alla inlägg, men nån tyckte tydligen det var en kul grej att anmäla mig så jag bannades ett tag från tråden så jag har inte kunnat svara förrän nu och nu känns allt bara lite för mycket, orkar inta svara på allt även om jag är jättetacksam för era svar. hoppas att alla har en jättefin jul iaf och tack så mycket som sagt till alla er som kommit med hjälpsamma svar <3 <3 <3  

Vill även säga till F (#52) att nu fattar jag vad du menade med vidsynt och jag  är så klart jättetacksam för att du inte kommit med en massa moralgrejer och sånt, det var inte alls så jag menade, utan bara helt enkelt att jag förstod inte varför du liksom skällde på mig för att jag berättade för läraren, det var en konstig sak som jag inte fattade varför du liksom klandra mig för. Att vissa skulle klandra mig för att jag röker var ju väntat men det här fattade jag inte. Äsch hoppas att det är no hard feelings iaf.

Svar på tråden Orosanmälan t soc???