Orosanmälan t soc???
Min son rökte en period när han var runt 16. Han berättade det för mig dock då vi har en öppen dialog och han vet att jag inte dömer. Däremot hade han en romantiserad och totalt felaktig bild av hur ofarligt det är att röka på och att "alla" gör det. Precis som du gör nu. Han sa även (precis som du gör) att alkohol är värre, att det snart kommer legaliseras och annat dravel.
När soc fick reda på detta efter en anmälan så blev det utredning, polisanmälan, rättegång och därefter böter samt terapi och oregelbundna urinprov på en ungdomsenhet för missbrukare.
Idag är han 19 och skulle aldrig röka på igen, han ångrar det grymt mycket och har förstått hur oerhört skadligt det är. Dessutom var det verkligen inte värt konsekvenserna för både honom och mig. Vi synades i sömmarna och hade ett rent h-vete under väldigt lång tid.
Detta är vad du kan vänta dig nu.
Jag läste att någon skrev att du ska hålla dig helt drogfri nu tills socmötet och att du ska förminska problemet, säga att det var en engångsgrej som du inte gillade alls och aldrig kommer göra igen. Jag håller med för den cirkus som drar igång är fruktansvärd både för dig själv men även för hela din familj, föräldrar och eventuella syskon. MEN du behöver lägga ner rökat helt och söka hjälp om du mår dåligt vilket är vanligt bland tonårstjejer och inget att skämmas för. Det kanske räcker med en utbildad samtalskontakt, en terapeut inte din lärare, tror inte dem kommer ge dig benzo -särskilt inte eftersom du de facto har en drogproblematik.
Ta hand om dig!