• Anonym (Annica)

Snart tonåring...men 6-7år mentalt

Behöver få skriva av mig.

Vet att det är ett känsligt ämne men...jag tål inte min sambos son.

Han är äcklig, ohygienisk och efterbliven.

Vi har levt ihop nästan hela pojkens liv och jag räknar nu bara ner dagarna tills han är myndig o kan få foten ut ur huset.

Finns det fler än jag som har denna tabubelagda känsla för bonusbarn.Jag vet att det inte är hans fel.

Det är därför jag känner mig så himla elak som känner såhär.

Jag har jättesvårt att vara snäll mot honom. Jag är bara... en vuxen som lagar mat, kör än hit än dit.

Jag kan inte utan en stark inre strid förmå mig att krama honom ens om han ber om en kram.

min sambo är också så himla trött på honom.

Han är som ett mycket yngre barn mentalt och varken jag eller min sambo orkar med honom. Han kan inte bo hos mamman pga vissa omständigheter. Mor och son har av soc bevakat umgänge då hon hotat med att ta honom till sitt hemland mha släktingar. Min sambo har ensam vårdnad.

Varför är det så svårt at få hjälp till...och MED såna här barn?!!

Han är jättemobbad i skolan pga att han är efter på ett sätt som både syns och märks av mentalt.

Skolverket gör ingenting, soc gör ingenting.

Jag önskar på riktigt att han inte fanns. Tillvaron hade varit så mycket bättre då, min o sambons relation och vårt mående. O pojken skulle slippa känna sig som en last.

• Svar på tråden Snart tonåring...men 6-7år mentalt
  • Ester69
    Anonym (G) skrev 2020-12-23 13:52:23 följande:

Har väl inte lika stark aversion som du men är inte så förtjust i min 18-åriga bonus.

Hen är normalbegåvad men fått för sig att hoppa av skolan. Inte paus, inte sabbatsår utan HOPPA AV utan minsta plan på vad göra istället.

Hen är inte särskilt älskvärd. Inte många sympatiska sidor.

Slösaktig, bortskämd, asocial. Stänger in sig på sitt rum och deltar liksom inte det minsta i familjelivet. Ointresserad, lat, extremt passiv. Sitter och skrollar på mobilen oavbrutet när vi käkar middag (de gånger hen masar sig ut ur rummet för att vara med).

LÄNGTAR till den dagen hen flyttar men det lär väl dröja mtp den totala bristen på motivation och handlingskraft....

Sådärja, då fick jag spy ur mig det. Detta visar jag såklart inte för hen eller hens förälder utan utåt är jag positivt inställd och hjälpsam. Kan ju liksom inte hjälpa att jag känner såhär inför en person som beter sig så...

Hur orkar du? Jag orkade inte med numera särbons unge som verkar vara en kopia av din "bonus" Det slutade med att jag gav ultimatum antingen bor han hos mor din eller så fixar dom eget den veckan ungen skulle vara här. Nu bor vi ihop varannan vecka och det är så skönt
  • Anonym (Äpplet faller inte långt från trädet)

Jag förstår inte hur man som förälder inte kan se sin del i varför ens barn är som det är. Det är med er han levt med hela sitt liv, det är därför han är som han är. Hans pappa är hans gener och du och pappan är hans miljö. Hur en människa utvecklas beror på gener och miljö - pappan är alltså både gener och miljö till detta barn. Äpplet faller inte långt från trädet! Det ÄR pga er ni har det barn ni har. Skyll inte på barnet. Ta ansvaret.

• Anonym (:()

Fy fasen vilken vidrig trådstart. Barnet är mobbat, vill ha en kram men de han bor hos äcklas av honom och vill ha honom ur världen.

Inte konstigt han hamnat efter i så fall. Och med en mamma som han endast har bevakat umgänge med. Varför hjälper ni honom inte bara med hygien, skola mm, ni är vuxna!

Borde inte läst här ikväll, fy fan :(

• Wolfie13

Att skolan inte gjort nåt är väl för att han klarar de uppsatta målen, dvs inget fel på honom!

Däremot är han garanterat känslomässigt och socialt "efter" p.g.a. sin uppväxt och det ni utsatt honom för. Att inte få kärlek, stöd eller ledning genom livet.

Utan tvärtom, avsky och äckel.

Jag har själv haft liknamde kompisar i klassen och det handlar om hemförhållandena som brister, att dessa personer sticker ut och inte klarar sociala koder mm.

Och sen gnäller ni på honom, fast hans pappa förmodligen varit usel.

Skamligt

• Anonym (Moster)

Plåga inte dig själv,flytta ut.Så kan ni vara särbo eller du kan träffa en man som har finare barn.

• Anonym (...)

Vilken tung uppgift du och pappan har, TS! Jag har full förståelse för dina känslor, du får ju ta en uppgift som egentligen borde tillfalla pojkens mamma. Så jag förstår att man kan utveckla såhär negativa känslor inför ett barn med särskilda behov. 

Du skriver ju själv att du vet att det inte är pojkens fel, så du har ju ändå koll på läget. Huvudsaken är ju att du inte låter dina känslor gå ut över pojken, och det tror jag inte att du gör heller. Detta är ju en spy-tråd, och sådana känsloyttringar behöver vi alla ibland, även när det handlar om ens egna, biologiska barn.

14 procent av befolkningen beräknas vara svagbegåvad. Ganska hög andel egentligen. Kanske är din bonusson en av dessa?

Jag förstår att ni har det tufft TS, och som kvinna och därmed familjens projektledare och hushållerska får man i princip alltid dra det tyngsta lasset hemma, både när det gäller egna biologiska barn, men även när det gäller bonusbarn tyvärr. 

Om du känner att du verkligen inte mäktar med (fullt förståeligt), så finns ju möjligheten att du och din sambo blir särbos istället fram till den dag sonen flyttar hemifrån. 

<3

• Anonym (ll)
    Anonym skrev 2020-12-22 00:30:00 följande:

Usch ännu en trådstart med en kvinna som måste bo ihop med en man fast hon avskyr sitt styvbarn
    Snälla , ha en egen bostad om du avskyr din partners barn
    Och hur vill man ens bo ihop med en man som skiter i att ta tag i sitt barns problem?

Ja, jag fattar inte. Man behöver inte älska sina styvbarn som sina egna. Men måna och bry sig om ens partners barn gör man väl ändå. Om man inte gör det och till avskyr dem, jag då bär man inte bo ihop. 
  • Anonym (försök)

Trauma kan göra så att man inte kan mogna ordentligt och gör att man beter sig barnsligt. Han verkar ju inte ha/ha haft det jätteenkelt. Kan säkert bero på det. Jag tror bara att han behöver kärlek och att ni försöker förstå honom. Sen så kanske det är dax att försöka skaffa en annan bild av honom för barn märker när deras föräldrar tycker de är till exempel dumma. Han behöver er som allra mest nu, och säkert speciellt dig då situationen med mamma verkar vara lite kaosig. Beröm honom för minsta lilla bra sak han gör, försök att hitta på saker ihop. Kom närmare honom så att ni kan förstå honom. Om något så hade jag varit orolig att han är deprimerad, och därför brytt mig extra mycket. 

Kanske en diagnos, jag har för mig att EIPS brukar komma fram/utvecklas i tonåren i samband med traumatiska händelser. Annars kanske autism? Eller adhd? Det finns flera diagnoser som kan bidra till att man är barsnlig i brist på annan förmåga att uttrycka sig. 

Snälla var rädda om honom och ge honom en chans, även om det är svårt så är du faktiskt den vuxna i detta. Barn ska alltid kunna känna sig säkra med de vuxna omkring än. 

• Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (försök) skrev 2020-12-24 01:37:58 följande:

Trauma kan göra så att man inte kan mogna ordentligt och gör att man beter sig barnsligt. Han verkar ju inte ha/ha haft det jätteenkelt. Kan säkert bero på det. Jag tror bara att han behöver kärlek och att ni försöker förstå honom. Sen så kanske det är dax att försöka skaffa en annan bild av honom för barn märker när deras föräldrar tycker de är till exempel dumma. Han behöver er som allra mest nu, och säkert speciellt dig då situationen med mamma verkar vara lite kaosig. Beröm honom för minsta lilla bra sak han gör, försök att hitta på saker ihop. Kom närmare honom så att ni kan förstå honom. Om något så hade jag varit orolig att han är deprimerad, och därför brytt mig extra mycket. 

Kanske en diagnos, jag har för mig att EIPS brukar komma fram/utvecklas i tonåren i samband med traumatiska händelser. Annars kanske autism? Eller adhd? Det finns flera diagnoser som kan bidra till att man är barsnlig i brist på annan förmåga att uttrycka sig. 

Snälla var rädda om honom och ge honom en chans, även om det är svårt så är du faktiskt den vuxna i detta. Barn ska alltid kunna känna sig säkra med de vuxna omkring än. 

Väldigt bra skrivet, tänk om ts "bonusson" kunde vara hos nån som dig istället. Ts finns det nog inget hopp om förändring....Ja barnet skulle faktiskt behöva omhändertas och komma till en fin familj :)
Svar på tråden Snart tonåring...men 6-7år mentalt